Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betfor till höns - torrt eller blött?  (läst 5901 gånger)

Fritjoff

Betfor till höns - torrt eller blött?
« skrivet: 27 maj-09 kl 14:19 »
Sopade upp en hink med "stall-spill" idag. Krossat korn, havre och lite torr betfor blev det. Skulle ge det till hönorna nu, men undrar om någon vet om det är okay att ge höns torr betfor?  Det är blandat i hinken så jag kan inte riktigt blötlägga det.

tuva-li

• Gäst
SV: Betfor till höns - torrt eller blött?
« Svar #1 skrivet: 27 maj-09 kl 14:36 »
Torr betfor sväller ju i magen, så jag skulle inte gett hönorna torr betfor. De gånger som mina höns får sånt "stallspill" så blötlägger jag rubbet. När hästarna får betfor så är det ju blötlagt tillsammans med havren/lusern/eller vad jag nu ger dem, så det är ingen fara att blötlägga alltsammans.

Strajder

• Aspegården
« Svar #2 skrivet: 27 maj-09 kl 17:25 »
Man ska alltid blötlägga betfor, den sväller så mycket att djuren annars kan skadas.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 27 maj-09 kl 18:53 »
Betfor ska alltid blötläggas till hästar, det vet jag.
Till mina kaniner har jag aldrig lagt den i blöt, och det fungerar alldeles utmärkt. Likaså till getterna.
Det har nog mycket med magens uppbyggnad att göra.

Edgar

Fritjoff

« Svar #4 skrivet: 27 maj-09 kl 21:07 »
Okay, tack! Det blev rätt mycket så jag blötlägger en omgång i taget.

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 4 användare
eriksjos, Karlsdotter, Ollefund, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser