Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ärtor till höns  (läst 13123 gånger)

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
Ärtor till höns
« skrivet: 18 maj-09 kl 14:45 »
Är det någon som ger hela eller krossade ärter? (torra). Har mycket av den sorten men hört att det inte är bra för höns.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Äggakungen i Lövestad

  • Inlägg: 43
    • -
SV: Ärtor till höns
« Svar #1 skrivet: 30 maj-09 kl 12:58 »
Jag  ger mina hela ärter som är torra ihopa med vete ......speciellt på vintern är det bra att ge dom ärter och majs(hel) det håller igång magen på dom och dom blir varma =)
Brahama

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Ärtor till höns
« Svar #2 skrivet: 30 maj-09 kl 14:05 »
Tack för svaret :) Anledningen till att jag inte gett ärtor är inte bara att jag fått för mig att det inte är bra. Jag har provat att slänga till hönsen en näve torra ärtor och även torr majs, men hönorna glodde bara oförstående, ingen av dom åt av det, kanske är det en vanesak.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

karsan

  • Inlägg: 1905
    • Södermanland
SV: Ärtor till höns
« Svar #3 skrivet: 03 jun-09 kl 00:58 »
Inför att skaffa höns har jag läst alla möjliga saker rätt länge. Det var någon länk till en artikel för ett tag sedan. Ärtor har bra med protein, men tyvärr lite lite av en aminosyra som hönsen behöver. Jag vill minnas att man därför inte skulle ge mer än 20 procent gula ärter.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Ärtor till höns
« Svar #4 skrivet: 14 jun-09 kl 07:07 »
Jag krossar ärterna. Hönsen är inte överdrivet förtjusta i ärter, men som kross slinker det ner.

Man ska inte ge höns foderärt, de ska ha matärt.
snus? vad är priset på en pris?

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Ärtor till höns
« Svar #5 skrivet: 28 okt-10 kl 15:01 »
Gula ärtor behöver inte blötläggas men alla höns äter inte hela ärtor. Om dina ratar dom kan det ibland hjälpa med att blötlägga dem.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Ärtor till höns
« Svar #6 skrivet: 28 okt-10 kl 15:31 »
Jag blötlägger mina innan jag ger dem.
Hedemorahöns

Bubblaren

  • Inlägg: 605
  • På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
SV: Ärtor till höns
« Svar #7 skrivet: 01 nov-10 kl 17:37 »
hur länge isåfall?

Om de inte äter hela ärtor så kan du köpa krossade ärtor. Men det är lite dyrare. Jag har köpt gröna krossade ärtor som kommer från Frank´s Zoofor, men det kostar mer (alla är från vitblommiga ärtor). Hönorna och unghönsen har precis fått blandningen så jag hoppas de äter dem nu. Fick med mig några hela ärtor att prova och dvärgarna ratade dem.

Här är en prislista jag satt ihop från Frank´s i Hörby - de håller mestadels lägst priser av dem jag jämfört med) (inom parantes är vad vissa andra säljare tar, Citygross i Höör är också billiga):

Multivitamin 40 kr för halv liter.
205 kr för 30 kg
Solros 210 kr för 20 kg (Granngården 179 kr för 20 kg)
Hampfrö 2,5 kg för 70 kr (Granngården billigare nu vid erbjudande)
Gula ärtor för 133 kr för 30 kg (165 hos Landäng i Skurup)
Gröna krossade ärtor 170 kr för 25 kg
Majs hel, 185 kr för 30 kg (216 kr för 30 kg hos Landäng)
Majs krossad 205 kr för 30 kg
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Ärtor till höns
« Svar #8 skrivet: 25 sep-11 kl 16:47 »
Tänk på att ärtor till höns måste det vara vitblommiga matärter
eftersom brokblommiga foderärter innehåller för mycket tanniner som försämrar näringsupptaget (minskar proteinets smältbarhet) och dessutom smakar illa.

Ärter har hög proteinhalt men låg metioninhalt. Har du hög inblandning av ärter måste du därför se till att hönsen får tillräckligt med metionin.
Det är lämpligt med 15- 20% matärter i foderstaten.
« Senast ändrad: 25 dec-11 kl 20:49 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

kbh

  • Gäst
SV: Ärtor till höns
« Svar #9 skrivet: 23 dec-11 kl 09:56 »
Kan man fodra med hela ärtor eller är farligt ? kan få köpa en foderbladning med havre korn ärter .

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Ärtor till höns
« Svar #10 skrivet: 23 dec-11 kl 10:10 »
Det finns en lång nylig tråd angående ärtor. Vissa höns äter dem, andra ratar dem. Du får prova helt enkelt.

Angående var man hittar ärtor billigt, så kolla med lokala bönder. Du kan även kolla med jägare, de använder ibland ärtor till vildsvinen. Så de kan ha kontakter med någon som säljer billigt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Ärtor till höns
« Svar #11 skrivet: 24 dec-11 kl 00:50 »
Kan man fodra med hela ärtor eller är farligt ? kan få köpa en foderbladning med havre korn ärter .
Vi fodrar med en sån blandning till alla fåglar o det funkar mkt bra. Dom små får blandningen krossad.
Nu äntligen börjar våra fåglar äta även ärtorna  :D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

tillyvonn

  • Inlägg: 377
  • lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
SV: Ärtor till höns
« Svar #12 skrivet: 25 dec-11 kl 15:23 »
Jag krossar ärtorna (i kaffekvarn) och kokar det ihop med annat. Gillas!
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Ärtor till höns
« Svar #13 skrivet: 25 dec-11 kl 20:43 »
Betalade 130 kr för 25 kg ärtor, billigt men va hjälper det när hönorna inte vill äta dom :(
Låt ärtorna vara kvar dom äter dom tillslut .Det tar ett tag för dom att vänja sej märke jag här.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Ärtor till höns
« Svar #14 skrivet: 25 dec-11 kl 20:51 »
Citera
Ärter har hög proteinhalt men låg metioninhalt. Har du hög inblandning av ärter måste du därför se till att hönsen får tillräckligt med metionin.

Vad för någonting annat innehåller metionin???
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Ärtor till höns
« Svar #15 skrivet: 26 dec-11 kl 11:28 »
Vad för någonting annat innehåller metionin???

Finns mest i animaliskt protein. I köpehönsmat är det ofta syntetiskt metionin eller fiskmjöl. Hampfrö och solrosfrö är vad jag vet de vegetabiliska foder som innehåller mycket metionin. Går de ute och hittar mycket småkryp får de i sig en hel del den vägen.

Lite intressant läsning
« Senast ändrad: 26 dec-11 kl 11:34 av Soshila »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 3 användare (1 dolda)
Emilia Skarsäter, Lasse-hatten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser