Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Optimal" temperatur?  (läst 1582 gånger)

ersam

• -
"Optimal" temperatur?
« skrivet: 27 maj-09 kl 08:25 »
Nu är vi så sakteliga på gång igen - tack för all uppmuntran!  :)

Vi har ju samhället i vår bipaviljong och vi har blivit varnade för att det kan bli för varmt - men det går bra att vädra så jag tror det är lugnt. Fördelen är att man kan ha en förhållande jämn temperatur i paviljongen men vad är "optimal" temperatur? Ska man vädra för jämnan och hålla jämn temperatur med omgivningen eller stänga till kalla och regniga dagar och hålla uppe temperaturen? Eller är det skit samma - tilläggas kan att jag har välisolerade Nackakupor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: "Optimal" temperatur?
« Svar #1 skrivet: 27 maj-09 kl 09:38 »
Hur ser en sådan paveljong ut med EPS kupor?

Jano

• Halland
« Svar #2 skrivet: 27 maj-09 kl 15:46 »
Nu är vi så sakteliga på gång igen - tack för all uppmuntran!  :)

Vi har ju samhället i vår bipaviljong och vi har blivit varnade för att det kan bli för varmt - men det går bra att vädra så jag tror det är lugnt. Fördelen är att man kan ha en förhållande jämn temperatur i paviljongen men vad är "optimal" temperatur? Ska man vädra för jämnan och hålla jämn temperatur med omgivningen eller stänga till kalla och regniga dagar och hålla uppe temperaturen? Eller är det skit samma - tilläggas kan att jag har välisolerade Nackakupor.
Hej.
Kul att du är igång igen. Vad gäller temperaturen i en paviljong, så är det väl biodlaren som har ont av att det är för varmt. Bina har sitt klimat i sin kupa oavsett omgivningen. En optimal temperatur måste ju vara individuellt för varje biodlare. Huvudsaken är att det är behagligt att jobba där. Lycka till
 / Jano

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 27 maj-09 kl 16:36 »
Hej

jag instämmer med det Jano skrev. Bina håller sin temperatur i kupan till sin önskade nivå oberoende av vad det är för temperatur på utsidan.
Har du dessutom kupor av EPS så isolerar dessa både mot värmen som kylan så temperaturen inne hos bina påvekas mindre av om det blir varmt i paviljongen.

Lycka till istället och hoppas att du som biodlare finner din optimala temperatur.

MVH Roger

Rune H

« Svar #4 skrivet: 28 maj-09 kl 18:23 »
Att bina reglerar temperaturen oavsett omgivningens temperatur är kanske en sanning med modifikation.  De krävs energi för att kyla ett samhälle, vilket normalt görs genom att låta vatten avdunsta. En hög temperatur gör att vaxet mjuknar med risk för kakfall.

Någon optimal temperatur är svår att säga. Man odlar ju bin även i tropikerna.  Det är dock lite andra sorter än vi har här. Jag vet inte heller om deras vax skiljer sig från vårt på något sätt.
Utan några klara erfarenheter tror jag att du bör låta temperaturen gå upp till max 20-25°C om möjligt,  Använd fönstret på skuggsidan för vädring.(kanske kan styras på samma sätt som man vädrar växthus ?)  Eventuellt går det att avskärma instrålningen med  värmereflekterande material på rutorna eller något liknande.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 maj-09 kl 18:33 »
När vaxet mjuknar i dessa temperaturer blir det starkare, jag har mätt hållfastigheten på snittar från 5-10-15-20-25-30 grader.
När temperaturen var +5 grader var vaxet skört och sprack lätt, då kan man snacka om kakfall, det var då jag smulade det för att kunna smälta det fortare.
När temperaturen gick upp till +15-20 grader blir det segt och kan inte brytas längre, man får rulla ihop det och det är riktigt starkt faktiskt.
Det beror på vilka krafter man använder och när! Man slungar vid en temperatur där vaxet nästan är som starkast. Slungar man en ram vid +5 blir det smulor!!

Jano

• Halland
« Svar #6 skrivet: 28 maj-09 kl 18:59 »
När vaxet mjuknar i dessa temperaturer blir det starkare, jag har mätt hållfastigheten på snittar från 5-10-15-20-25-30 grader.
När temperaturen var +5 grader var vaxet skört och sprack lätt, då kan man snacka om kakfall, det var då jag smulade det för att kunna smälta det fortare.
När temperaturen gick upp till +15-20 grader blir det segt och kan inte brytas längre, man får rulla ihop det och det är riktigt starkt faktiskt.
Det beror på vilka krafter man använder och när! Man slungar vid en temperatur där vaxet nästan är som starkast. Slungar man en ram vid +5 blir det smulor!!
När vi talar om kakfall handlar det om en temperatur på  över +40 grader i kupan. Då blir vaxet mjukt och klarar inte tyngden av en full honungsram.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 28 maj-09 kl 19:16 »
Plastramen bör ju klara detta galant trots allt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 2 användare
beekeepern, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser