Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avvänjning  (läst 1520 gånger)

trassla

• Gäst
avvänjning
« skrivet: 26 maj-09 kl 15:48 »
Nu är mina 3 små flickor 2 månader. När skall jag börja att avvänja dem? De får 3x3, och tänkte gå ner till 2x2 för att sedan ta bort mjölken. hur gör ni?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: avvänjning
« Svar #1 skrivet: 26 maj-09 kl 16:51 »
3 x 3dl x 3 månader. Och slutar tvärt. Under hela tiden har dom fri tillgång till hö och havre. När jag slutar så piper dom första eller andra dagen bara.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #2 skrivet: 26 maj-09 kl 23:18 »
Mina går med mammorna men jag tar bort dem varannan natt för jag vill ha mjölken. när jag mjölkar varje dag får de vara i eget bås varje natt. kan man sluta tvärt då också eller är det olika när de har gått med?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 maj-09 kl 06:58 »
Här finns att läsa om avvänjning
http://fiascofarm.com/goats/kid-care.htm#weaning

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 27 maj-09 kl 12:02 »
"Alla foderbyten bör ske mjukt."  Oftast brukar man rekommendera 2 - 3 veckor för magen att ställa om sig.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 27 maj-09 kl 15:24 »
Ja, nu var det inget "foderbyte" jag talade om. Utan att sluta med ett typ av foder (Mjölken) och låta dom äta det som dom har haft fri tillgång till och ätit sen två veckors ålder  :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 27 maj-09 kl 17:51 »
Övergången från huvudsakligen mjölk til enbartl gräs och säd anser jag vara ett foderbyte om något.  Plats för diskussion om termer?   :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 maj-09 kl 22:46 »
Killingarna hade ett extra utrymme bredvid utrymmet där deras mammor fanns. Mellan utrymmena fanns en liten lucka i spjälorna som bara killingar kunde ta sig igenom. I "barnkammaren" fanns hö, krosshavre, vattenbalja och salt/mineralsten. Något dygn gamla kröp de in dit för att leka, sova i halmen eller upptäcka maten tillsammans. Getter och killingar kunde se och prata med varandra genom spjälorna och killingarna kunde när som helst krypa in till sina mammor.  När killingarna var 2 mån stängde jag luckan på kvällarna, så de fick äta och sova skilda från mammorna. Efter mjölkningen på morgonen öppnade jag luckan igen. Då var getterna nymjölkade och ganska ointresserade av att låta killingarna dia. Vid 3 mån ålder såldes killingarna, ev. överblivna bockkillingar flyttade till bockens hage. Då var de vana vid fast foder och det var inga problem att sluta med mjölken.
« Senast ändrad: 28 maj-09 kl 17:13 av Sussilo »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 27 maj-09 kl 23:53 »
Övergången från huvudsakligen mjölk til enbartl gräs och säd anser jag vara ett foderbyte om något.  Plats för diskussion om termer?   :)

Uhm, byte....är för mig en övergång från ett foder, till ett annat. Det jag menade var att ta bort ett och låta dom fortsätta äta ett annat dom har ätit i 2,5 månader redan under tiden dom har gått med sin mor.

Sussilo

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 maj-09 kl 08:15 »
Gruff, jag ser det på samma sätt. I den här modellen drar man tillbaka ett foder och killingarna, i lämplig ålder, klarar sig helt på de andra fodren som funnits där hela tiden. Alltså, inget tvärt byte till en ny typ av foder.
« Senast ändrad: 28 maj-09 kl 08:49 av Sussilo »

Sussilo

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 maj-09 kl 12:56 »
Trassla, fortsätt med 3x3dl tills killingarna blir 3 mån. Ha koll på hur de äter av det andra fodret under tiden. När de blivit 3 mån väljer du om du vill sluta tvärt med mjölken, eller trappa ner lite långsammare. Du ska ju behålla dessa killingar och då behöver de inte bli avvanda i samma takt som om de skulle säljas och inga mammor ska mjölkas för mjölkens skull heller i detta fall.
« Senast ändrad: 28 maj-09 kl 18:08 av Sussilo »

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser