Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Recept på "udda" saft?  (läst 18641 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Recept på "udda" saft?
« skrivet: 25 maj-09 kl 21:04 »
Hejsan!
Nu har vi via detta forum för första gången hört talas om och testat att göra saft på syrénblommor och svartvinbärsblad, mycket goda båda två! Men nu när man fått upp "ångan" när det gäller safttillverkning så skulle jag vilja veta vilka mer olika safttyper man kan göra som man vanligtvis inte hör talas om..

Så har ni några goda recept för saft av mera ovanlig karaktär så dunka in dem här så får vi en samlad tråd med roliga recept som fler borde prova! :)

Lina R

SV: Recept på "udda" saft?
« Svar #1 skrivet: 25 maj-09 kl 21:12 »
Bra idé.
Jag vet inte om det kvalar in som udda, men jag brukar göra saft av älggräs. Den har en väldigt speciell smak, exotisk. Luktar och smakar lite som tuggummit Jenka, om någon kommer ihåg det.
jag brukar göra som med fläderblomssaft, alltså lägga med citronskivor och vatten i några (4) dagar och sedan koka upp med socker. Man kan ta sitt eget recept på flädersaft, men lägga i ungefär dubbelt så många (beroende på storlek) blommor.

Hälsningar
Lina

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 maj-09 kl 22:17 »
Ja älggrässaft kvalar ju garanterat in som udda! Måste testas, ska ge mig ut och kolla efter sådana blommor i morgon! Mer recept nu!

EDIT: Såg att den blommar i juni-augusti så jag får väl ge mig till tåls ett tag.. :)
« Senast ändrad: 25 maj-09 kl 22:24 av Gångtrött »

Skågedalen

• -
« Svar #3 skrivet: 01 jun-09 kl 15:32 »
Älgrässaft är ruskigt gott och friskt.. men tänkt på att det innehåller mycket salicylsyra så på gott och ont kan man köra det som alvedon :P

Gott är det iaf :)
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Varg-älva

• Finland
« Svar #4 skrivet: 05 jun-09 kl 21:17 »
Älgörtssaften använder vi som förkylningsdryck. Har alltid av det i frysen och vänner och bekanta vet om det och ber ofta om att få lite när de känner sig sjuka.

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #5 skrivet: 05 jun-09 kl 21:26 »
Bra ide :D

Radar

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 06 jun-09 kl 20:55 »
Midsommarblomster börjar komma så smått i mina trakter. Det brukar krylla av dem överallt när de är riktigt i tagen.
Är det någon som vet om det går - eller är lämpligt - att göra saft på dem?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 08 jun-09 kl 21:20 »
Jag trodde faktiskt att någon skulle ha en aning om detta. Nu har jag fått veta att de även kallas skogsnäva. Kanske det blir enklare att svara då på min förfrågan. I mina trakter heter de midsommarblomster, men om ni kallar örten för skogsnäva, kanske ni bättre vet vilken blomma jag pratar om.
Min granne säger att de räknas som "lätt giftiga". Om så är fallet, går det då att laka ur, ungefär som när man förväller svamp? Det latinska namnet är Geranium sylvaticum tillhör släktet Geraniaceae.

Lina R

« Svar #8 skrivet: 06 aug-09 kl 12:24 »
Hej

Tror inte att midsommarblomster eller skogsnäva funkar så bra. De luktar inte så mycket, och lukten är ju det som "färgar av sig" i saften. Nu är det väl ändå för sent. Man kan göra saft på granskott, men jag har hört att det inte är så gott.
Intressant med acetylsalicylsyran i älggräset.

Lina

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #9 skrivet: 23 aug-09 kl 19:13 »
Hej,

vi kör ofta aronia saft med svartvinbär... väldigt god.. och aronia finns nästan överallt i parker och parkeringar som häckbuske.

bären ska frysas innan användning då blir de mindre besk

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

boerperd

« Svar #10 skrivet: 25 aug-09 kl 10:52 »
Ni som gör saft på älgört, bara blommorna, eller bladen oxå?

boerperd

« Svar #11 skrivet: 25 aug-09 kl 10:55 »
Hej,

vi kör ofta aronia saft med svartvinbär... väldigt god.. och aronia finns nästan överallt i parker och parkeringar som häckbuske.

bären ska frysas innan användning då blir de mindre besk

mvh

Jonathan

Spännande!
Blandar du aroniabär med vinbär, eller bara aronia? Kan man använda alla sorters aronia?
(har en häck i nya huset, tror jag...)

Yrmff

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 31 aug-09 kl 18:22 »
Går det att göra saften nu eller är det en vårföretelse..?
Älggräs var det jag tänkte på..
mvh Heikki

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #13 skrivet: 31 aug-09 kl 19:42 »
Går det att göra saften nu eller är det en vårföretelse..?
Älggräs var det jag tänkte på..
mvh Heikki

Tror den har blommat över nu tyvärr. Om du inte bor lågt norr ut vill säga, där kanske det är annat. Missade att plocka älgört i år och det grämer mig.

Yrmff

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 01 sep-09 kl 07:26 »

Ok.  :(

Då gäller det att vara med nästa år då   :)

mvh Heikki

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #15 skrivet: 07 sep-09 kl 16:14 »
hej,

aonia saft gör man nu på hösten... bären ska frysa nån gång då blir de mindre besk... man kan göra som man vill men jag tycker att blandningen aronia/svartvinbär är gott... även som sylt!!

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Midvinter

• Dalarna
Sv: Recept på "udda saft?"
« Svar #16 skrivet: 19 sep-09 kl 16:31 »
Lite sent, men ändå:

Menar bestämt att Skogsnäva och midsommarblomster är två olika blommor, fast de är släkt så det är ganska lätt att förväxla dem.

Tror bara det är blommorna man använder till älgörtsaft. Skulle jag göra i alla fall.
« Senast ändrad: 19 sep-09 kl 21:35 av Radar »
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Radar

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 22 sep-09 kl 00:53 »
Den virtuella floran

Midsommarblomster
Geranium sylvaticum L.
Vetenskapliga synonym: G. rivulare Vill. (ssp. rivulare)
Svenska synonym: skogsnäva; alpnäva (ssp. rivulare)

Det verkar vara samma blomma. Ingen som gjort saft på den?

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 14 okt-09 kl 14:28 »
Ja, av älgört använder man bara blomklasarna. Älgörten blommar länge, juni - augusti.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Juniperus

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 14 nov-09 kl 12:59 »
Även mjölkörtens färgranna blommor duger bra till saft och det finns ju ett överflöd av mjölkört i dagens läge.

Själv gör jag varje år 30 liter kråkbärssaft som räcker hela vintern. Tycker inte att saft på blommor och blad kan mäta sig på underbara bärsafter. Men det är ju alltid kul med variation.

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser