Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halland i karantän!!!  (läst 3283 gånger)

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
Halland i karantän!!!
« skrivet: 25 maj-09 kl 17:29 »
För info till alla:

Till SBR:s distrikt och biodlarföreningar!

Enligt utskick från Länsstyrelsen i Hallands län daterad 15 maj, får för närvarande inga flyttningstillstånd utfärdas i länet. Anledningen till restriktionerna är att en biodlare bosatt i Halland har importerat drottningar från Argentina. Bin och burar har bytts i samband med att drottningarna anlände Sverige och drottningarna har införts i biodlarens samhällen. Importen har gjorts i enlighet med gällande regelverk. Jordbruksverket har dock beslutat att inga förflyttningar får ske inom länet fram tills prover från drottningförsändelserna, dvs. burar och följebin, har analyserats och befunnits fria från följande: lilla kupskalbaggen, tropilaelapskvalster och trakékvalster. Analys för de två förstnämnda ska göras enligt EU-bestämmelser, analysen för trakékvalster är ett krav från Jordbruksverket.

Enligt information från handläggaren för bifrågor på Jordbruksverket arbetades det i onsdags (20 maj) på att ta fram ett skriftligt beslut beträffande flyttningsrestriktionerna i Halland. Dessutom flaggades det för att liknande restriktioner kommer införas i delar av Skåne län och delar av Kalmar län. Anledningen till detta är att drottningar från importen skickats vidare till biodlare i dessa län.

Så snart vi vet mer kommer information ges på SBR:s hemsida och i utskick till distrikt och lokalföreningar.

Preben Kristiansen
bisjukdomskonsulent
09-05-22

Preben Kristiansen
SBR
Trumpetarevägen 5
590 19 MANTORP
Tel: 0735 233 122
preben.kristiansen.sbr@biodlarna.org

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Halland i karantän!!!
« Svar #1 skrivet: 25 maj-09 kl 20:21 »
Det är så att det är Jordbruksverket själva som hävt förbudet och det kanske kommer att bli ett eller två karantän tills de inser vad de fattat för beslut.
Man har igen rätt att sätta importörer i karantän och även där kommer EU att hyvla till Jordbruksverket.
Det är bara att inse att så här är det just nu tills man inser att man inte kan sätta allt och alla i karantän.

Rune H

« Svar #2 skrivet: 25 maj-09 kl 23:41 »
Har du någon källa till att karaktänen är hävd ?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 maj-09 kl 06:21 »
Jag menade hävt förbudet att importera! Men man kan inte sätta alla i karantän, en efter en! Möjligen någon eller några i början.

Abigail

« Svar #4 skrivet: 26 maj-09 kl 07:14 »
Men man kan inte sätta alla i karantän, en efter en! Möjligen någon eller några i början.

Vi  har ju mycket stränga regler när det gäller import och karantän av andra djur (tack och lov för det). Varför skulle bin vara undantagna?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 maj-09 kl 07:48 »
Frågan är bara hur och vad karantän för flygande bin innebär? och vad karantän syftar till bland flygande bin? En kossa är kanske lite enklare att hantera.

Jag gissar att denna person tagit in en rysk/italiensk hybrid. I Amerikanska organisationer är alla "out of sale" för 2009 och kan inte leverera till alla som behöver bin i USA och några andra länder. Dessa företag hänvisar till bl a en Argentinsk storexportör av bin och drottningar, där kan man fortfarande handla.
« Senast ändrad: 26 maj-09 kl 08:03 av Sten-Åke Lindell »

Abigail

« Svar #6 skrivet: 26 maj-09 kl 08:04 »
Bina får väl helt enkelt vara på någon avsides belägen ö med flera km till nästa ö. Dessutom skulle man kunna göra det helt förbjudet under vissa tider på året, ex på vår och försommar. Om man bara fick ta in bin när parningssäsongen var över så flyger de ju heller inte lika långt.

Bara för att det är dyrt och jobbigt med karantän så kan man ju inte släppa det fritt. Det är ju tur att det inte är varje människas rättighet att importera de djur de vill ha hemma. Tänk så mycket sjukdomar och elände vi skulle få som smittar både djur och människor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 maj-09 kl 08:27 »
Jag påstår inte att det skall släppas fritt!
Men med fördyringar och "krångel" så kan det också bli värre, dvs utan kontroll alls genom att folk reser och hämtar hem utan att anmäla. Det är inte förbjudet att hämta hem ...

Karantän i egna bigården genom flyttförbud/säljförbud under en begränsad tid är väl realistiskt.

Här är Argentinas största exportör av drottningar.
http://www.malkaqueens.com/ingles/home.htm

Kör deras online video om "Queen Rearing", den är ganska bra.

Notera att de kör med drönarproduktion!! Drönaravläggare!!
« Senast ändrad: 26 maj-09 kl 12:53 av Sten-Åke Lindell »

Abigail

« Svar #8 skrivet: 26 maj-09 kl 08:31 »

Karantän i egna bigården genom flyttförbud/säljförbud under en begränsad tid är väl realistiskt.

Bara om det inte finns några grannar med bin inom långa långa avstånd. Hur är det med solitärbin? Utan att veta så tror jag att det är risk att de får och sprider smittor. Alla sjukdomar känner vi ju inte till och det är ju rimligt att tänka sig att nya ännu okända kommer att dyka upp.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 maj-09 kl 08:34 »
Enligt SBR anslaget så har drottningar skickats vidare till Skåne och någon annan region. Frågan är om några till använder sig av import och sänder till Stockholm och Norrland etc. Kan man sätta hela biodlarsverige i karantän? Är detta rimligt? Men importen följer gällande regelverk, det är tillåtet. Hur skall man hantera ett sådant beslut? Jag tror inte man har tänkt.
Att sätta hela Halland i karantän är lite att hugga huvet av en som har tandvärk! Man kan hantera det lite anständigare. Bara för att man hatar import behöver man inte ta till storsläggan, orimligheten gynnar bara importörerna när ärendet tas upp/handläggs i olika instanser.
« Senast ändrad: 26 maj-09 kl 09:08 av Sten-Åke Lindell »

Abigail

« Svar #10 skrivet: 26 maj-09 kl 09:19 »
Vad som är rätt att göra i Halland just nu kan jag inte säga, men det är ju helt tydligt att import- och karantänsregler måste skrivas om så att sådant här inte ska kunna hända.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 maj-09 kl 09:20 »
Vet någon om importören tillhör SBR eller Biodlarföretagarna?

Rune H

« Svar #12 skrivet: 26 maj-09 kl 09:38 »
Spelar det någon roll vem importören är eller om han/hon tillhör någon organisation ?
Jag uppfattar det som fullständigt ointressant.
Importen har gjorts enligt gällande regler. Analyser har utförts /utförs. (troligtvis klara nu ?) Det intressanta är hur myndigheter och biodlare kommer att agera.
Historiskt har vi importerat massor av bin från andra länder ( och sperma & ägg). Skillnaden är att regelverket skärpts betydligt

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 26 maj-09 kl 09:51 »
För mig är det intressant!
Har du läst boken "Animal Farm av George Orwell"? Där finns svaret på hur en del organisationer arbetar.
"All animals are equal, but some animals are more equal than others". ...
En organisation vill ha ensamrätt på den här verksamheten för att kunna styra den, det är därför de är bestörta.
Import har skett och sker hela tiden i olika former. Likaså användandet av kemikalier.

Abigail

« Svar #14 skrivet: 26 maj-09 kl 10:03 »
Nu kanske jag ger mig ut på djupt vatten eftersom jag inte vet något om reglerna för import av bin, men däremot så vet jag en hel del om import av andra djur och har importerat själv.

Hur skulle ett regelverk vara utformat för att bara passa en enda person/organisation? Det låter ju inte speciellt troligt att det skulle vara så.

Reglerna SKA vara stränga och det SKA vara straffbart att bryta mot dem. Det gäller både djurens och vår egen hälsa och överlevnad. Det är ju ingen jämlikhetsfråga där man kan sätta reglerna så slappt att alla har möjlighet att ta in. Det är krångligt och kostar multum att importera djur, men man kan ju inte ge efter på säkerheten bara för att alla som vill ska kunna.

ersam

• -
« Svar #15 skrivet: 26 maj-09 kl 14:08 »
Intressant tycker jag i den här världen att gamla administrativa gränser lever kvar så tydligt. Jag menar att man får inte flytta över församlingsgräns utan kontroll ena dagen för att andra dagen har församlingar slagits ihop och det är helt ok att flytta dit man dagen inte fick. Samma sak med Västra Götalands län som består att tidigare Älvsborgs, Skaraborgs, Göteborgs och Bohuslän mfl. län. Jag menar att konsekvenserna skulle ju enorma om det uppdagades att någon i södra Västra Götaland hade en importerad drottning och att de i Skaraborg tiotals mil bort skulle bli drabbade av restriktioner.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 26 maj-09 kl 15:10 »
Här finner vi en del av svaren! (här ingår ett princip erkännande om delaktighet i alla fall).
http://forum.biodlingsforetagarna.nu/index.php?PHPSESSID=a6bqhffl6on1vthteqb2ib2mu6&topic=2970.msg13633;topicseen#msg13633

Här är BF's eget brev till Jordbruksverket! (vilken dubbelmoral, precis som jag noterade!)
http://www.biodlingsforetagarna.nu/files/Brev%20till%20Jordbruksverket%204%20april%202009.pdf

Här är jordbruksverkets nya uppdaterade bestämmelse i frågan.
http://www.sjv.se/download/18.694182f211c99670d3c80002178/2008-046.pdf

Fortsättning följer ... var så säker! Bisjukdomskonsulenten och Jordbruksverket kramar säkert varann just nu ...  ;D

« Senast ändrad: 26 maj-09 kl 15:17 av Sten-Åke Lindell »

Rune H

« Svar #17 skrivet: 26 maj-09 kl 15:24 »
vad menar dumeddubbelmoral ?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 26 maj-09 kl 15:27 »
Om nu BF's medlemmar är inblandade, varför går då BF's styrelse ut och fördömmer jordbruksverket för att man lättat på reglerna?

Rune H

« Svar #19 skrivet: 26 maj-09 kl 16:25 »
Att BF agerar med anledning av ändrade bestämmelser är väl rätt naturligt.
Det kanske SBR också gjort.
Att en skribent framför åsikter på ett forum behöver inte innebära att det är forumägarens åsikter.

Jag kan därför inte se det som dubbelmoral.

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 3 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser