Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stengrund  (läst 4759 gånger)

jenses

• Gäst
Stengrund
« skrivet: 25 maj-09 kl 12:46 »
Verandan ska renoveras och rätas upp,
träarbete osv är inget problem, men vad och hur ska man göra med grunden?

Stengrunden har satt sig rejält,
att fuska med kilformade bjälkar för att få träkonstruktionens syll i horisontalläge,
verkar inte som en särskilt lockande alternativ.

Återstår alltså bara att riva och återuppbygga stengrunden, eller?
Men hur?
Behöver jag gräva ner till frostfritt djup, bygga en fundament av kullersten och grus, dränera, osv - hela baletten?

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Stengrund
« Svar #1 skrivet: 25 maj-09 kl 12:58 »
Citera
Behöver jag gräva ner till frostfritt djup, bygga en fundament av kullersten och grus, dränera, osv - hela baletten?

Troligen.
Jag har en liknande stengrund under en källarstuga.
Grävde en gång ett smalt dike för att komma under och innanför stenmuren med ledningar.
Efter det så har det satt sig ordentligt, får väl ta tag i saken nån gång...
Enklare att inte peta alls i marken.
Jag skulle ta bort småstenarna på översidan och gjuta ett jämnt syllunderlag med armering.
Kanske inte så snyggt men lindrigaste lösningen.

jenses

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 maj-09 kl 13:36 »
Jag skulle ta bort småstenarna på översidan och gjuta ett jämnt syllunderlag med armering.
Kanske inte så snyggt men lindrigaste lösningen.

Nja, byggherrens (eller -damens) krav ä entydiga - inga fula, inte ens "inte så snygga" kompromisser.  :)

Jag söker alltså efter enklaste möjligheten att få grunden rätad och stadig...

manna

• -
« Svar #3 skrivet: 25 maj-09 kl 13:42 »
Jag hade inte börjat gräva. Det blir mjukt överallt och säkert ett mindre helvete att få allt på rätt plats igen. Och det där riktigt fina stuket blir det nog inte igen. Det blir ju nytt...

Om syllen ska bytas, så hade jag nog lagt en sned syll och byggt nya stommen på den. Om syllen inte behöver bytas, så hade jag antagligen nöjt mig med en skön solstol. Kanske alltför ruinromantiskt för din del, jenses, men du måste ju inte göra som jag säger.  ;)

Tillägg:
Att få ihop "enkel lösning" med "inga fula lösningar" när problemet handlar om en skev grund, är inte lätt. Men jag tycker att mitt sista förslag är extremt bra. Strunta i det! Enkelt! Njut av det skeva och levande! Det är icke fult alls!
« Senast ändrad: 25 maj-09 kl 13:44 av manna »
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

jenses

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 maj-09 kl 13:55 »
Njut av det skeva och levande! Det är icke fult alls!
Nä, det är klart :-)
Men verandan håller på att rasa ihop, dörren går inte att stänga om vintern etc,
så något måste göras, lite silvertejp här och där räcker inte längre.
Dessutom fick huset ett nytt plåttak i gamla stilen, med alla detaljer restaurerade,
fasaden blev målat, nu är det verandan som sticker ut och ska få tillbaka sitt ursprungsskick.

Tillägg: ok, vad som ska göras är bestämd, ytterliga åsikter behövs inte
Förslag över tillvägagångssätt emottagas däremot tacksamt
  :-[
« Senast ändrad: 25 maj-09 kl 13:59 av jenses »

manna

• -
« Svar #5 skrivet: 25 maj-09 kl 14:03 »
Efter att ha kikat en gång till på bilden så håller jag med manna.

Gör du?! Då måste jag ha tänkt helt fel...

Men verandan håller på att rasa ihop, dörren går inte att stänga om vintern etc,
så något måste göras, lite silvertejp här och där räcker inte längre.

... vad var det jag sa?  :-\

Tillägg: ok, vad som ska göras är bestämd, ytterliga åsikter behövs inte
Förslag över tillvägagångssätt emottagas däremot tacksamt
  :-[

Ok, förslag till tillvägagångssätt:
Fota allt. Mät allt. Spara allt som går att spara.
Riv skiten och släng möget.
Börja om från början, börja om på nytt.
Kolla foton och ritningar för att få allt enligt originalet.
Återanvänd det sparade materialet.
Köp en solstol.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

JT

• JT under norrländsk flagg
    • Hälsingland
    • OMställnings- och Ekodiskussioner
« Svar #6 skrivet: 25 maj-09 kl 14:08 »
Jag skulle nog (försiktigt) gräva ett dike med ytterkanten lutande så jag kunde ha en grov planka i sluttningen och en grov planka utefter muren med några kraftiga strävor däremellan. Mellan strävorna skulle jag sätta en planka med en hydraullift, med vilken jag successivt trycker upp/in muren. Strävorna justeras successivt så att trycket blir jämnt. När jag tryckt "lite drygt" så muren är upprätad och någorlunda jämn, så rensar jag ett par dm under murens stenar och ner till ev fast mark – t ex berg eller större stenar. Jag gör en form och gjuter så muren får ett långsiktigt och rejält yttre stöd. Här finns risk att det bara är lerjord eller pinnmo under mur-stenarna. Då får man undvika att gräva långt under dem, utan gjuta en större, osynlig mur upp under mur-stenarna när de är upprätade. Eventuella ojämnheter på grundens ovansida skulle jag nog gjuta jämnt och osynligt bakom fasadbrädorna.
Jag har inte så stor erfarenhet av detta, men av husbyggnad, mark och fastigheter allmänt. 8)
JT – grön innovatör som söker duktig(a) entreprenör(er), finansiär(er) och partner(s) för ett flertal bäriga, globala projekt. Totalekologiskt och -ekonomiskt byggande och boende.

Bara döda fiskar flyter med strömmen!

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #7 skrivet: 25 maj-09 kl 15:13 »
Jag hade grävt ner mig ca halvmetern/metern (var i landet är vi?) med försiktighet och känsla naturligtvis och sedan lagt ett bärlager med kullersten och singel. Sedan hade jag murat upp den igen. Jag hade kallmurat och bara fogstrykt om ens det (beroende på hur resten av sockeln ser ut) men det gör man ju som man vill. Dom första stenarna man lägger mot bärlagret brukar jag ge ett par rejäla slag med storsläggan så att dom lägger sig fint. Gäller bara att dom inte har några klyver i sig för då finns det risk att dom blir mindre och flera. ;)
Kan ju gjuta en platta under mark också och lägga på den. Men tycker personligen inte om att lägga sten på betong eftersom stenen är mer beständig än betongen.
Det är ju inga vidare tyngder som skall ligga på sockeln. Murningen går ju rätt fort när man väl fått häng på det.
Fusk lösningar på naturstenssocklar borde det vara dödsstraff på men det är bara min sjuka uppfattning...  ;D ;D ;D
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Dela detta:

* Inloggade just nu

809 gäster, 1 användare
Peter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser