Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tips från erfarna ang. skötseln! :)  (läst 1452 gånger)

lizz

  • Inlägg: 4
tips från erfarna ang. skötseln! :)
« skrivet: 25 maj-09 kl 00:51 »
Hejsan!  :)
nu har det blivit så att jag ska få låna 3 stycken getter över sommaren. det är en mamma och 2 killingar, som just nu är ca 8 veckor  :)
dom kommer att vandra lösa på gården, eller vi har fixat en "påle" som man skruvar fast i marken, som normalt används till hundar, men kommer att fästa ett långt rep runt den och mamman, killingarna håller sig förhoppningsvis runt henne då. men om det inte skulle fungera så har vi en hage. men nu är ju frågan om fodret... det kommer alltid att finnas tillgång till hö. men har läst om något Getfor? hur ska man "använda" det? alltså, ska dom ha det dagligen? eller bara på morgonen/kvällen? bör man ge det till alla 3? och i sånnafall, hur mkt? nån som har något mått man kan hålla sig till?  ??? tänkte också skaffa en saltsten... finns det några speciella som är bra till getter?

Tips och råd tack! om det är något mer jag bör skaffa så säg till!
mvh en förvirrad lizz  :-\

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: tips från erfarna ang. skötseln! :)
« Svar #1 skrivet: 25 maj-09 kl 01:50 »
dom kommer att vandra lösa på gården, eller vi har fixat en "påle" som man skruvar fast i marken, som normalt används till hundar, men kommer att fästa ett långt rep runt den och mamman, killingarna håller sig förhoppningsvis runt henne då. men om det inte skulle fungera så har vi en hage.

Det är bra att ni har en hage. Man får inte ha getter tjudrade hur som helst. Djurskyddsreglerna är lite svårtolkade på den punkten, men kortare stunder med tillgång till vatten och skydd från sol/regn är det okej, men de får inte stå så dygnet runt.

Att killingarna håller sig runt mamman är en vacker tanke, men det lär nog inte bli mer än just en tanke. Eftersom de är två stycken kommer det förmodligen inte att ta många dagar innan de far runt och upptäcker (läs äter upp allt som går att tugga på  ;D) omgivningen. Det är lite det som är charmen med killingar, men har man (eller grannarna...) trädgård som man är rädd om så är det kanske inte så kul.

men nu är ju frågan om fodret... det kommer alltid att finnas tillgång till hö. men har läst om något Getfor?


Varför ge dem hö och kraftfoder under sommaren när det finns fullt av gräs och sly för dem att äta? De flesta getter klarar sig mycket bra på bara bete under sommaren. Att inte låta dem beta är snudd på djurplågeri.

En bra idé är att titta igenom vad det står i djurskyddsreglerna för getter, där kan du få en del tips om hur man sköter dem.


« Senast ändrad: 25 maj-09 kl 01:54 av Mmmm »

Sussilo

  • Gäst
SV: tips från erfarna ang. skötseln! :)
« Svar #2 skrivet: 25 maj-09 kl 08:29 »
Bra att du tar reda på så mycket som möjligt innan djuren kommer. Vid det laget när getterna kommer till er, är killingarna ganska oberoende av mamman och kommer inte självklart att hålla sig till henne hela tiden mer än när de vill ha en slurk. Har du ett bra sommarbete med sly klarar sig getterna utmärkt på det. Vatten, skydd mot regn, vind och stark sol ska de ha och då får ni en trevlig sommar.

lizz

  • Inlägg: 4
SV: tips från erfarna ang. skötseln! :)
« Svar #3 skrivet: 25 maj-09 kl 09:13 »
Mmmm : ,
dom kommer inte att vara på gården hela tiden, blir ju att ha dom i hagen med :)
och självklart ska dom få beta! :) så det är inte nödvändigt att ha hö ute då.. , kan väll iaf ha det i stallet?, dom kommer att vara där på nätterna.
tack för svaret!  :)

Sussilo

  • Gäst
SV: tips från erfarna ang. skötseln! :)
« Svar #4 skrivet: 25 maj-09 kl 09:32 »
Visst kan du ge getterna hö på kvällen om du tar in dem i stallet. Då håller de sig lugna och de är antagligen vana vid hö och det är bra för magarna som "motvikt" mot allt färskt gräs. De behöver inte hö utomhus då och kraftfoder behövs inte nu på sommaren när de går ute.

eva f

  • Inlägg: 397
    • Ångermanland
SV: tips från erfarna ang. skötseln! :)
« Svar #5 skrivet: 25 maj-09 kl 10:14 »
Hej! Jag vill ha för mig att jag läst nån stans att getter ska ha möjlighet till utevistelse dygnet runt under sommartid. Nån fler än jag som läst det??? Har du hägn intill stallet ska det ju inte vara nå problem. Fast jag kan ju missförstått det hela med :-[.

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: tips från erfarna ang. skötseln! :)
« Svar #6 skrivet: 25 maj-09 kl 10:22 »
Hej! Jag vill ha för mig att jag läst nån stans att getter ska ha möjlighet till utevistelse dygnet runt under sommartid. Nån fler än jag som läst det??? Har du hägn intill stallet ska det ju inte vara nå problem.

Det stämmer. Det är relativt nytt i djurskyddsreglerna. Så här står det:

Utevistelse
Får och getter ska sommartid hållas på bete eller på annat sätt ges tillfälle att vistas ute under en sammanhängande tidsperiod som infaller under perioden 1 maj - 15 oktober. Den kortaste tiden får och getter ska hållas på bete är 4 månader för Blekinge, Skåne och Hallands län och 2 månader för de nordliga länen Dalarna, Gävleborg, Västernorrland, Jämtland, Västerbotten och Norrbotten. För övriga län gäller att kortaste betesperioden minst ska vara 3 månader.

Att hålla djur inne under sommaren
I följande fall får du hålla får och getter inne hela eller delar av
dygnet:
• Om det är nödvändigt för att skydda djuren från skador vid onormala väderleksförhållanden.
• Om det är nödvändigt för att skydda marken från skador vid onormala väderleksförhållanden.
• Om det är nödvändigt för att skydda djuren mot allvarliga insektsangrepp.
• Om det finns en omedelbar fara för rovdjursangrepp.
• Om fåren är anmälda för slakt och ska slaktas före den 15 juni.
• Om djuren måste skötas, vårdas eller behandlas på ett sätt som inte är lämpligt utomhus.

Varje gång du använder dig av något av undantagen för att hålla
djur inne måste du dokumentera detta. Av dokumenten ska det
framgå vilket djur som du hållit inne, när du gjort detta och skälet
till det.


Visst är det bra att man påpekar vikten av att djur ska komma ut på bete, men det kan ju gå till överdrift...
Hur många av er skriver in i stalljournalen om ni fått ta in getterna över natten?  ::)
« Senast ändrad: 25 maj-09 kl 10:26 av Mmmm »

Sussilo

  • Gäst
SV: tips från erfarna ang. skötseln! :)
« Svar #7 skrivet: 25 maj-09 kl 10:31 »
Visst ska vi vara glada för att vi har ett djurskydd här i landet, men oftast silas det mygg och sväljs elefanter. Förmynderiet kan verkligen gå till överdrift. I det här fallet lånar Lizz andras djur och är självfallet mycket rädd om dem. Har man inte ett säkert  utomhusskydd för djuren nattetid, är det väl ansvarskännande att ta in dem.

Helt Normal

  • Inlägg: 29
SV: tips från erfarna ang. skötseln! :)
« Svar #8 skrivet: 25 maj-09 kl 10:38 »
Jag tycker förresten att det kan vara ganska farligt om mamman är förtöjad (?) och killingarna springer lös. Dom kan ju snubbla eller fastna i linan.  :-\

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: tips från erfarna ang. skötseln! :)
« Svar #9 skrivet: 25 maj-09 kl 15:54 »
Innan någon ens kan uttrycka en åsikt om foder är väl frågan om ras och vad getterna är till för ganska viktig?  ;) En dvärgget kan bli smällfet av för mkt. och för kraftig mat. Och en Svensk lant kan magra något enormt bara av att ha killingarna hos sig. Sen är varje get en individ. Bara för att krångla till det lite :-) Det finns getter som blir smällfeta av en diet som en annan get nätt och jämnt "klarar" sig på.

lizz

  • Inlägg: 4
SV: tips från erfarna ang. skötseln! :)
« Svar #10 skrivet: 25 maj-09 kl 17:22 »
hon kommer ju inte att gå i linan hela dagen, har ju en hage också  ;) men den är inte så stor, hade en minigris där förra sommaren. därav iden om att ha dom på gården...
men om man får dom tama nog att följa efter en ska jag gå ut och gå med dom också, bor på landet, så har stora betesmarker...

det är vanliga getter, lantras, ska bara ha dom till sällskap  :)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: tips från erfarna ang. skötseln! :)
« Svar #11 skrivet: 26 maj-09 kl 02:25 »
Har man varken grannar eller blomster kan då gå lösa.

eva f

  • Inlägg: 397
    • Ångermanland
SV: tips från erfarna ang. skötseln! :)
« Svar #12 skrivet: 26 maj-09 kl 08:15 »
Allt är ju givetvis i förhållande till rådande ituation och djur. Tänkte bara kolla om det fans fler som läst det jag läste. Håller med Sussilo, ibland undrar jag om det är djur eller kungen jag har i hagen.  ;D

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: tips från erfarna ang. skötseln! :)
« Svar #13 skrivet: 26 maj-09 kl 16:53 »
Jorå.....det är som nya direktiven. Beslut tagna av byråkrater som förmodligen aldrig sett en get eller förstår att vissa har björn i knutarna om nätterna.

lizz

  • Inlägg: 4
SV: tips från erfarna ang. skötseln! :)
« Svar #14 skrivet: 27 maj-09 kl 23:06 »
tack för alla svar .. :) ska se om jag kanske kan ladda upp en bild på dom lite senare när jag fått dom  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser