Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ILT Vaccin (2005)  (läst 11685 gånger)

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
Re:ILT Vaccin
« Svar #20 skrivet: 27 dec-05 kl 23:08 »
Susanne skriver:

Kanske det är bäst att ta bort djuren jag har kvar, sanerar hönshuset och låter det stå tomt i några månader, köper in ägg och desificerar dom, kläcker fram och då troligen borde jag då  ha en besättning utan ILT?
och naturligtvis inte ta in nya djur...


 det vore ju förödande om du skulle tvingas till det.  förstår att tankarna är många hos dig... men samtidigt så  kanske det vore det bästa.. men ändå inte det är såååå himmla svårt...


lolv...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Brethbacken

  • Gäst
Re:ILT Vaccin
« Svar #21 skrivet: 28 dec-05 kl 03:57 »
Jag har inte bestämt mig än och kommer inte att förhasta fram mitt beslut utan ska försöka att ta´t lugnt och se vad som händer framöver med beslutet om vaccinet, men visst är det tråkigt för jag kommer ju heller säkert inte kunna ta fram några kycklingar i år  ( 06) heller?
Ja huvudsaken är iaf att dom inte dör som flugor längre men det var fruktansvärt att stå där i mörkret med döda djur i famnen och tårarna rann ner för kinderna.
Nya friska tag.....
Önskar er alla en RIKTIGT god fortsättning..
« Senast ändrad: 28 dec-05 kl 04:05 av Susanne, Leksand »

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:ILT Vaccin
« Svar #22 skrivet: 28 dec-05 kl 11:21 »
jag kommer ju heller säkert inte kunna ta fram några kycklingar i år  ( 06) heller?
Varför inte då? Rekommendationerna jag fick från SLK då var att istället kläcka fram så många kycklingar som möjligt och kallt räkna med att 99% skulle dö i sjukdomen MEN den överlevande 1% skulle vara resistent, oerhört stark och livskraftig - vilket också skedde så därför lämnar jag nu dessa rekommendationer vidare till dig.

Samma rekommendationer från SVA (om total utslaktning) lämnades även vid pasteurellaangreppet på mina kaniner efter råttbesöket men jag gjorde även då lika som till hönsen och de få vuxna kaniner som blev kvar är friska + tre ungar som klarade sig och de är inte heller smittbärare för jag har nu nya kaniner ihop med dem. De nya blev inte sjuka utan alla är friska.

Iceman: Skriv igen och tala om svaret du får på äggtestet.
« Senast ändrad: 28 dec-05 kl 11:22 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Brethbacken

  • Gäst
Re:ILT Vaccin
« Svar #23 skrivet: 28 dec-05 kl 13:57 »
Varför inte då? Rekommendationerna jag fick från SLK då var att istället kläcka fram så många kycklingar som möjligt och kallt räkna med att 99% skulle dö i sjukdomen MEN den överlevande 1% skulle vara resistent, oerhört stark och livskraftig - vilket också skedde så därför lämnar jag nu dessa rekommendationer vidare till dig.

Samma rekommendationer från SVA (om total utslaktning) lämnades även vid pasteurellaangreppet på mina kaniner efter råttbesöket men jag gjorde även då lika som till hönsen och de få vuxna kaniner som blev kvar är friska + tre ungar som klarade sig och de är inte heller smittbärare för jag har nu nya kaniner ihop med dem. De nya blev inte sjuka utan alla är friska.

Iceman: Skriv igen och tala om svaret du får på äggtestet.


Ok...så du menar att dom kycklingarna som överlever ILT är då resistenta? men då måste ju även dom vara smittbärare?
Så har man 1 gång haft ILT så kan man inte få det något mera?
Ja det skulle vara mycket tomt här på gården om jag inte ska kunna ha några kycklingar springandes på gården.
Ja som du ser så är det många frågor Christina men intressant.
« Senast ändrad: 28 dec-05 kl 14:00 av Susanne, Leksand »

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:ILT Vaccin
« Svar #24 skrivet: 28 dec-05 kl 15:37 »
Måste de verkligen det? Som sagt, jag har inga specifika sakkunskaper om just ILT men vad det gäller de andra allvarliga virusangrepp och infektioner där mina djur varit inblandade har det också sagts, både från SVA och andra veterinärers sida, att jag borde avliva samtliga eftersom smittade djur skulle bli ständiga smittbärare men detta har inte stämt. Mina har i alla fall inte blivit det utan då de få överlevande väl blivit friska har de varit helt friska och de har inte smittat någon annan efter detta heller så uppenbart har de inte fortsatt att vara smittbärare efteråt.

De som överlevt och blivit friska har ju ett särdeles starkt immunförsvar som har klarat att omintetgöra viruset i deras egna kroppar - annars skulle de ju inte ha blivit friska - och då låter det lite konstigt om viruset, trots att det är omskadliggjort, skulle kunna föröka så att de djuren sedan ska kunna smitta andra.
Vi människor och andra djurarter blir ju inte ständiga smittbärare av de infektioner vi utsatts för utan bildar resistens.

Detta var strategin jag följde och som fungerade på både marek och pasteurella i min besättning:
* Spara alla symtomfria djur (och kanske ev. överlevare om de återhämtar sig helt), vänta och se vad som händer samtidigt som du spar alla ägg och kläcker fram så många kycklingar som möjligt.
* Håll rent och ge näringstätt foder, vitlök, vitaminer och mineraler m.m.  för att optimera immunförsvaret och få upp djuren kondition så mycket det går så de blir så starka de bara kan.
* Släpp inte in någon i hönshuset och besök inte någon hönsgård = ta ditt ansvar för att inte sprida smittan vidare.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Brethbacken

  • Gäst
Re:ILT Vaccin
« Svar #25 skrivet: 28 dec-05 kl 16:10 »
Ja det du skriver verkar ju logiskt om man tänker efter.
Jag har bestämt mig för att behålla dom och göra ett försök, vad har jag att förlora? Ingenting.
Jag avaktar för mer information.
Självklart så tänker inte jag inte besöka andra hönshus, jag är rädd om det jag har kvar och tänker göra mitt bästa.
Tack Kicki för att du finns där som ett stöd i nöden.
Kramar till dig!

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
Re:ILT Vaccin
« Svar #26 skrivet: 29 dec-05 kl 21:49 »
Susanne ett bra beslut tycker jag... :D

men en  fråga bara  jag är nog lite dum :-[  men  har inte fått klart för mig.. om det blir som Kicki säger att 1 av 10 klarar sig  (99%dör)  om man nu tar fram kullar under -06 är inte dom smittbärare då  ??? törs man avyttra dessa djur då ???  Är som sagt livrädd för ILT det kan ju drabba vem som hellst...


Love och lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Manne

  • Inlägg: 460
  • Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
Re:ILT Vaccin
« Svar #27 skrivet: 30 dec-05 kl 01:27 »
Jag skulle nog bara kläcka fram avelsägg i maskin.....
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:ILT Vaccin
« Svar #28 skrivet: 30 dec-05 kl 12:03 »
om man nu tar fram kullar under -06 är inte dom smittbärare då  ??? törs man avyttra dessa djur då ???
Om de är resistenta är de knappast smittbärare, det var ju det mitt resonemang handlade om,  men självklart avyttrar man inga djur alls om man har en smittsam sjukdom i besättningen!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:ILT Vaccin
« Svar #29 skrivet: 30 dec-05 kl 12:15 »
Jag skulle nog bara kläcka fram avelsägg i maskin.....
Det är en kluven situation:
Då kycklingarna kläcks är de relativt skyddade i ca. 3 veckor av mammans antikroppar. Om kycklingarna kläcks under höna så utsätts de redan från början för smittan och har då denna tid på sig att bilda egna antikroppar. Alltså ger detta en bra resistensutveckling hos de starkaste men samtidigt så slår det ut fler och ger en hårdare gallring eftersom smittmängden är stor och kyckingarna små med ett till en början ofullständigt utvecklat immunförsvar vilket medför en större risk för insjuknande MEN å andra sidan är de som klarar detta är de allra starkaste och mest livskraftiga.
Om kycklingarna kläcks i maskin är de mer skyddade mot stor smittmängd så de har större chans att klara den första tiden, växa till och bli starka inann de behöver brottas med viruset MEN där har man problemet att p.g.a. den skyddade miljön utan eller med väldigt liten smittmängd kanske de inte har utvecklat tillräckligt antikroppar och då de sedan sätts ut till de andra är de inte resistenta så de klarar inte den höga smittmängden utan insjuknar
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:ILT Vaccin
« Svar #30 skrivet: 30 dec-05 kl 13:13 »
Jag har bestämt mig för att behålla dom och göra ett försök, vad har jag att förlora? Ingenting.
Jag avaktar för mer information.
Kramar till dig!
Nej du har inget att förlora, mer än dina älskade djur.
stor kram tillbaka!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
Re:ILT Vaccin
« Svar #31 skrivet: 30 dec-05 kl 14:48 »
Vill bara önska alla er på forumet Ett  ***Gott Nytt År***mitt i allt snökaos och allt vad det för med sig...


kram till er...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Brethbacken

  • Gäst
Re:ILT Vaccin
« Svar #32 skrivet: 31 dec-05 kl 18:43 »
Samma här...

GOTT NYTT HÖNS ÅR!!!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:ILT Vaccin
« Svar #33 skrivet: 05 jan-06 kl 02:37 »
Jag vill och kan inte uttala mig i SLK´s namn och vi har inte haft någon anledning hittills att diskutera ev. vaccination mot ILT eftersom vi i nte har haft något problem bland lantrashönsen inom genbankerna. Vi kommer dock att ta upp frågan eftersom SRF har påbjudit vaccinering.

I princip förordar SLK recistensavel framför vaccinering eftersom det senare ofta döljer djurens verkliga hälsotillstånd. En del sjukdomar sprids även med det inre ägget varför äggbyten inte heller är någon helt säker metod.

Personligen är jag inte rädd för att lantraserna skulle dö ut om man inte började vaccinera, snarare tvärtom.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:ILT Vaccin
« Svar #34 skrivet: 05 jan-06 kl 08:24 »
En del sjukdomar sprids även med det inre ägget varför äggbyten inte heller är någon helt säker metod.
Nej det skrev jag ju också i ett tidigare inlägg men dessa sjukdomar som just nu är aktuella för många (ILT, marek och coccdios) sprids inte via ägg utan bara utanpå äggskalet och det går ju att desinficera bort. De djukdomar som sprids med ägg är trots allt både färre och ovanligare än de som inte gör det.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Brethbacken

  • Gäst
Re:ILT Vaccin
« Svar #35 skrivet: 05 jan-06 kl 09:04 »
Tack för ditt svar Ronny.
Jag tänker försöka mig på att göra ett försök med recistensavel, det kan ju iaf inte bli lika illa som det har varit.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:ILT Vaccin
« Svar #36 skrivet: 05 jan-06 kl 09:37 »
Och ska du det Susanne så kan du ju inte följa de rekommendationer du fick att slakta ut alla smittade djur - för då kan ju inga resistenta uppstå...  ;D
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Brethbacken

  • Gäst
Re:ILT Vaccin
« Svar #37 skrivet: 05 jan-06 kl 09:55 »
Nej jag ska bara slakta tuppar bara jag hittar på stubben under alla snö   ;D
Jag fick inte rekommendationen att jag skulle slakta undan alla djur utan dom tyckte att jag skulle avvakta och se vart det bär iväg med detta om vaccineringen.
Så än är dom alla kvar och dom lever iaf.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:ILT Vaccin
« Svar #38 skrivet: 05 jan-06 kl 16:10 »
Ok. då missuppfattade jag dig. Lycka till med resistensavlen, det är jobbigt då en massa djur dör men jag tror, lika som Ronny, att det ändå i längden är det bästa sättet och jag tror inte heller att raserna dör ut. Min övertygelse är att de allra starkaste blir kvar!
Lycka till, bit ihop, vi håller kontakten.
Kram!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
Re:ILT Vaccin
« Svar #39 skrivet: 05 jan-06 kl 22:58 »
en dum fråga .. :-[
är det bara tuppar som är smittspridare till ILT  ??? är hönsen resitenta mot ILT alltså  ???

tänkte bara på att  du skulle slakta tuppar Susanne

God fortsättning på 2006 allihop
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 2 användare (1 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser