Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina höns dör som flugor... i ILT..  (läst 8131 gånger)

orloff

  • Gäst
SV: Mina höns dör som flugor... i ILT..
« Svar #20 skrivet: 28 dec-05 kl 22:20 »
Man får helt enkelt ta fram mindre kullar men med flera kycklingar i varje. Då blir det förhoppningsvis inte så dyrt. Sedan får man prata ihop sig med de som bor närmast så man kan dela med så många som möjligt.
Önskar alla ett Gott Nytt ILTbefriat År!

Brethbacken

  • Gäst
SV: Mina höns dör som flugor... i ILT..
« Svar #21 skrivet: 28 dec-05 kl 22:47 »
Man får helt enkelt ta fram mindre kullar men med flera kycklingar i varje. Då blir det förhoppningsvis inte så dyrt. Sedan får man prata ihop sig med de som bor närmast så man kan dela med så många som möjligt.
Önskar alla ett Gott Nytt ILTbefriat År!

Javisst men det ska ju evt bli så att vem som helst inte får vaccinera utan det ska väl utses dom som får vaccinera djuren och skriva intyg på det.

duvan

  • Inlägg: 102
    • -
    • Enebacka
SV: Mina höns dör som flugor... i ILT..
« Svar #22 skrivet: 29 dec-05 kl 08:04 »
Vaccination mot ILT!
Känns som beslutet inte är riktigt genomtänkt. Det kommer inte att fungera praktiskt. Jag tar kycklingar efter ligghönor och där kommer ju kullarna när hönsen vill. Att köpa vaccin för 1000 höns och sedan vaccinera 8 st känns som slöseri. Att sedan behöva köpa vaccin till kanske 10 kullar ( skulle dom inte vaccineras TVÅ gånger) blir oerhört dyrt.
Det ska organiseras genom lokalklubbarna, men där verkar ingen veta om något. Ska man ställa ut så måste hönsen vara vaccinerade och då är det bråttom om man tex har brahma som tar lång tid på sig för att växa till. Vill Sva stödja detta så får dom också hjälpa till med att fixa mindre doser och kanske stå för vaccinationskostnaden. Inom Duvvärlden är det vaccinationstvång på alla duvor pga paramyxo. Där är vaccinet grattis!!

Ska vi få bort denna smitta så måste det organiseras och förankras i hela sverige. Alla höns måste vaccineras, inte bara de som är anslutna till SRF. Annars får vi aldrig bort smittan. Eller ska vi låta naturen ha sin gång och låta de starkaste överleva!? Hur har man tacklat problemet på kontinenten där sjukdomen funnits i stor omfattning under längre tid?

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: Mina höns dör som flugor... i ILT..
« Svar #23 skrivet: 29 dec-05 kl 14:06 »
Man får helt enkelt ta fram mindre kullar men med flera kycklingar i varje.
Haha, det beror nog på vilken ras man har.
Mina 20 hedemorahönor ruvade fram 31 kullar 2005!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
SV: Mina höns dör som flugor... i ILT..
« Svar #24 skrivet: 20 jan-06 kl 22:13 »
På kontinenen dör ju folk som flugor.. jag anser att det är naturen som slår tillbax på oss människor så som vi behandlar djuren...genom kadaver foder expriment mmm.. någonstans måste  djur och natur säga stop...


love och lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 3 användare
Olofssonskan, Anders Flix, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser