Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hingstbete - på utdöende?  (läst 2844 gånger)

Luff

• Västergötland
Hingstbete - på utdöende?
« skrivet: 23 maj-09 kl 00:25 »
Jag har ju beteshästar och får samtal med frågor om jag inte kan ta emot hingstar vilket jag inte kan.
Jag får intrycket av att det är ovanligt med hingstsläppen nuförtiden. En sökning i annonser ger inte många träffar.
Finns det hingstbete av den gamla sorten? Den där 15-20 unghingstar dönade loss och fostrade varandra. Jag har något semesterminne från Norrland då jag fick se det på riktigt.
//Luff

vårlängtan

• Småland
SV: Hingstbete - på utdöende?
« Svar #1 skrivet: 23 maj-09 kl 07:31 »
I Småland känner jag till ett par stycken, men grupper på 5 - 10 unghingstar.
I alla fall vore det väl lite synn om de inte får möjlighet att leva på det sättet en tid,
hur löser man det annars? Kanske har man sin unghingst hos bekant med deras?
Kanske kastrerar man vid yngre ålder nu?
Njuter av värme och allt det gröna!

fjäderfän

« Svar #2 skrivet: 23 maj-09 kl 13:24 »
ska dom inte gå i avel så e det ju smartast att kastrera dom när dom e unga.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 maj-09 kl 13:26 »
ska dom inte gå i avel så e det ju smartast att kastrera dom när dom e unga.

Det vet man ju oftast inte förrän de är 3-4 år.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 23 maj-09 kl 14:16 »
Alla trav-unghingstar går absolut på hingstbete! Det finns gott om sånna beten. :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Weasel

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 23 maj-09 kl 15:03 »
Om man bor i närheten av skåne så kan man ha sin hinst på Hallands väderö. Mest ponnyhingstar, men nån fjording har också varit med. Ofta hämtas de hem ganska sent, så om man har en hingst som ska visas på premiering går det att ordna tidigare hemtransport. Transport betyder alltså att åka på samma båt som turisterna gör. Vår och höst är båten bokad bara för detta.
Här finns en kille som bor på ön hela sommaren och ser om hästarna (och korna och fåren).

Om någon är intresserad kan jag nog ordna tel. nummer till han som har hand om det. I år är det dock för sent.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Falin

• -
« Svar #6 skrivet: 23 maj-09 kl 16:38 »
Nu för tiden när det börjar bli vanligt även i ridhästvärlden att ha sin unghäst på lösdrift så är det väl många som går med sin lösdriftsflock på bete, helt enkelt. Och då tar man ju inte emot några nya unghingstar i en väl etablerad flock redan.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #7 skrivet: 23 maj-09 kl 18:05 »
Det finns fortfarande hingstbeten att tillgå men de har kanske blivit färre?

Vi gör precis som Falin skrev, har våra jämnåriga unghingstar kvar i deras vanliga flock (resten är valacker i olika åldrar).
Hingstbeten är bra för uppfostran och rangåring men innebär också vissa risker. Här får vi uppfostran och lek gratis men risken är mindre (känns det som i alla fall).

saint206

• Småland
« Svar #8 skrivet: 23 maj-09 kl 20:57 »
tycker nog att det är lite beroende på vad man har för en häst. islänningarna (eller ja, deras ägare) är väldigt diskriminerande mot andra raser, och har ocuperat nästan hela öland för sina kusar. lovar att det inte var lätt att hitta hingstbete till en ardennerhingst ::) ingen vill ha en så stor klump med sina värdefulla halvblod :P
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

rimfrost

• Småland
« Svar #9 skrivet: 16 apr-13 kl 15:27 »
Längesen någon skrev i denna tråd ser jag. Men vill ändå tillägga att jag anordnar hingstbete varje sommar. Håller mig till 6-8 stycken, åringar och två-åringar så blir attityden inte riktigt så tuff som med äldre hingstar.
Jag försöker även blanda raser så gott det går. Försöker förklara för hingstägarna hur gynnsamt det kan vara för "fina" halvblod att gå med trevliga tex ardenner med stabilt psyke. Förra året hade vi en stirrig welsh cob som gick bla med tre haflinger. I slutet av sommaren vara alla lika harmoniska och lugna som haflingerna. :)
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 17 apr-13 kl 07:25 »
Vet om några stycken som har hingstbete men det brukar gå på kontakt, tyvärr sprids det mycket "skit" när folk inte är ansvarsfulla och ser till att ha friska djur, har haft iväg en hingst men när den kom hem med både fotskabb, löss, ringorm och vårtor och ett antal månaders sanering så nä, i fortsättningen blir det hingstbete hemma med en kompis unghingst så jag har koll på dem  :P, vi har gott om plats iaf

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 17 apr-13 kl 08:56 »
Jodå, alla travhästar åker på hingstbete som 1-åringar iallafall, jag vet hur många hingstbeten som helst :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 2 användare
Karlsdotter, Mr.O

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser