Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  klippig tomt  (läst 3085 gånger)

Antiope

• Gäst
klippig tomt
« skrivet: 20 dec-05 kl 21:07 »
jag bor i en villa i skuru som har ganska stor tomt, men tomten är väldigt brant och klippig och har antagligen ett rätt tunt jordlager. det växer mycket tall också, men även lövträd. vi vill nu börja odla i vår, men vet inte riktigt vad som är lämpligast. vad växer bäst (av grönsaker) i den sorts jord vi har? kan man odla mellan träden, trots att solen inte kommer åt så bra där? var får man tag på billig och ekologisk jord i stora mängder?
mvh
kollektivet grå katten genom antiope

Vitis

• Skåne
Re:klippig tomt
« Svar #1 skrivet: 21 dec-05 kl 01:54 »
Fu***ing hell ... blev utloggad och mitt långa svar försvann ... ok, en gång till :

1 : KÖP INTE JORD ! Antingen betalar du dyrt för en kvalificerad ogräsodling eller får som (för det mesta) en blandning som består av 95% torv (dålig produkt OCH ändlig resurs) och lite koskit eller konstgödsel.

2 : Kolla där du bor, bra jord består av hästskit, halm, gräsklipp, löv, flis m.m. som du kan hitta i din omgivning, dvs. kompostmaterial. Grannen som klipper gräs, kyrkvaktmästaren som räfsar löv, bonnen som tappar en halmbal, hästtjejerna som inte orkar bära bort all skit. Välbrunnen gödsel ska det vara, den ska gärna ligga ett år med ströet och komposteras.
Sen är det bara att hyra ett släp och hämta tonvis, småstall har ofta stora utgifter för att bli av med sin gödsel, du HJÄLPER dem mot gratis gödsel /jordförbättring.

3. Bygg upphöjda bäddar enl. tråden häromdan, av spillvirke, potatislådor, tegel eller vad du nu kan hitta. Läs om fördelarna.

4. Täckodla. Låt aldrig jorden ligga bar, täck med gräsklipp på sommaren/odlingssäsongen och löv över vintern.

Köper jord gör du om du är rädd om naglarna och bor i radhus.  

Jag köper jord (torv) på säck (skäms lite) till krukodling mest för att det är bekvämt i små krukor och inte fått igång nån egen kompostverksamhet än. Till landen blir det allt jag hittar i organiska väg.

Att  bygga upp en god odlingsjord tar tid så ha tålamod och bygg ut etappvis, några nya bäddar varje år så mycket ni orkar. Varje odlingsbädd ska vara som en ganska färdig kompost ... fyll dem på hösten med det jag räknade upp och blanda detta med den jord som redan finns,  täck med löv i tjocka lager över vintern så jobbar maskar och mikroorganismer hela vintern. Till våren har du RIKTIG jord. Allt du behöver göra då är att kratta ner lite gödsel eller gödselvattna under säsongen.

Tallbarr i måttlig mängd gör ingen skada på jorden och även om de flesta grönsaker gillar mycket sol så funkar halvskugga till det mesta.

Det kan låta som hårt jobb men det görs bara en gång ... sen är det bara att fylla på lite under säsongen och över vintern så har du lagt grunden till ditt självförsörjande på grönsaker.

Läs också på om kompost, det är den processen som skapar jord och ingredienserna är oftast gratis ... arbete tillkommer dock.  ;)

Boiiiiiinggggg .... dagens boktips :

Den Goda Jorden / Plilippe Plönnige
finns hos alla internetbokhandlar (typ bokus, adlibris osv.)
« Senast ändrad: 21 dec-05 kl 01:56 av Vitis »

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 21 dec-05 kl 02:04 »
Ok ,lite till när jag ändå har skrivklåda ...

Om marken är brant måste ni ändå bygga nån slags terasser ...annars riskerar ni att jorden regnar bort och näringsämnen lakas ur. Bygg upphöjda bäddar i trappstegsform, leta upp de soligaste gläntorna eller fundera på om ni kanske skulle fälla några av träden. kan ni inte göra det själva så annonsera på Blocket eller i tidningen att nån kan fälla mot att dom får behålla veden.

En fråga bara ! Vilket håll lutar det år ? Om sluttningen är åt norr kanske det blir knivigt ... lutar det söderut har ni A-läge oavsett vilken jord ni har, jord kan ni bära dit men väderstrecken kan ni inte göra mycket åt.

Antiope

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 dec-05 kl 13:12 »
tack för tipsen!!

vi har redan kompost och en del löv och spån och tång (eller är det dumt att använda tång från skuruviken, det kör ju rätt mycket båtar där? ) som vi kan samla ihop, så det är ju en början. och visst kan vi köra hit mer, om vi lyckas låna en bil..
och spillvirke har vi och stenar - det borde väl fungera att bygga terasser av också?

jag skulle tro att det lutar ner mot öst.

nu ska jag till biblioteket och se om de har några passande böcker  :)

AndersT

« Svar #4 skrivet: 29 dec-05 kl 22:32 »
Håller inte med Vitis fullt ut, köpjord kan vara bra, åtminstone om man köper mycket från en schaktfirma och får leverans med lastbil, men det gäller att kolla så att jorden är harpad, ogräsfrön följer ändå med men man slipper stora stenar och en del rötter..
Och man måste säga att man vill ha matjord!! "Säckjorden" är, precis som Vitis skrev, inte jord utan mestadels torv, och duger bra till att blanda upp den befintliga jorden med.
Vad finns under jorden?? Lera?? Det har jag, och jag odlar purjolök, morötter, sallad, blomkål, vitkål,  broccoli,ärtor och tidigare potatis.. Jag gör djupa rännor i jorden, gräver ett djupt hål i rännan, med trädgårds-spaden för varje frö, och fyller med köpt kogödsel i påse, eller blandad jord med egen hönsgödsl, lägger på lite jord och sätter fröet, purjo och morot.
Ärtorna sätter jag utan gödsel.
Kål och broccoli brukar få lite gödsel blandat i jorden, och sedan lite extra en eller ett par gånger under sommaren.. Och det har fungerat bra för mig..
Lycka till!

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #5 skrivet: 19 jan-06 kl 11:32 »
Tång är jättebra att göra jord av!!
Köp inte jord utan gör själva, det finns alltid material att ta av när man har trädgård.

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #6 skrivet: 19 jan-06 kl 11:42 »
Kom på lite mer.
Det är inte skuggan från träden som stör utan at träden tar så mycket vatten att det inte blir över till underplantaget. Upphöjda bäddar kan vara en lösning om ni inte har björkar för deras rötter letar sig upp in i bäddarna.

Sen kan ni lägga på masonitskivor e.dyl. på bäddarna över vintern. Lägg på mycket växtmaterial innan så att maskarna har nåt att göra över vintern. Skivorna ger ett bra skydd och låter maska arbeta under längre tid.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1202 gäster, 1 användare
Jonas_

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser