Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  såmaskinen matar ojämnt/inte alls?  (läst 8878 gånger)

louise

• Gäst
SV: såmaskinen matar ojämnt/inte alls?
« Svar #40 skrivet: 23 maj-09 kl 09:20 »
suck, varför tog jag ine redapå det innan.

Men, om det torkar pp inom en vecka, ska jag harva ner det ändå, eller är det risk jag skadar "groddandet"?

Existens?

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 23 maj-09 kl 15:42 »
Nej, jag tycker inte du ska röra det nu.

Strajder

• Aspegården
« Svar #42 skrivet: 23 maj-09 kl 21:17 »
Anlitade maskinstationen för årets sådd. Kom en kille med en fyra meters Väderstad, hällde i både havren och vallfrö. Allt såddes i ett moment, knappt att det behövdes vältas efteråt heller. Blixtsnabbt!

louise

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 23 maj-09 kl 22:59 »
et förutsätter att man plöjt och harvat den dag han är i byn, vilket jag inte hann.

SussISödraRörum

« Svar #44 skrivet: 28 maj-09 kl 21:55 »
Hej
som tur är finns det ju inte bara en sanning. Vi sår säd och vallfrö blandat och den här gången kom vallfröet upp innan säden (fastän det är ljusgroende och såddes på 3-4 cms djup tillsammans med havren). Det löser sig! Råden du fick om att inte backa och att helst fälla billarna/sänka maskinen när du precis kommit i rörelse är jättebra råd. Hav tilltro! Vi sår med en gammal bogserad IH-såmaskin som saknar alla fördelar, men även det går bra ... tilltro och observationsförmåga är bra egenskaper när man ska vara "stabonde".
Låt säd och gräs gro och fokusera på nåt annat!
Hej hopp från Susanne i Hörby

louise

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 31 maj-09 kl 10:09 »
Nu har nåt kommit upp i rader. Tänker mig att det är havren, för gräset är ju massa olika sorters gräs. det här är samma alltihop. Men var fan är gräset då?? När gror det? Små frön är ju snabbare, så jag blir helt nervös.

Existens?

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 31 maj-09 kl 15:19 »
Gräset tar mycket längre tid, ofta tycker jag inte man fattar att det finns gräs där förrän man har tröskat... men vill du leta så är det ju små fjuniga strån..men dom kommer så småningom, oroa dig inte..

louise

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 31 maj-09 kl 18:35 »
puh,. bra. det är väldigt glest där jag handsådde, å vissa delar har ingenting. Men det är väl ingen fara, de tär ju en vall jag försöker etablera, det är den jag inte vill ska ha luckor. Men då väntar jag lite till för å se hur den blir.

louise

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 03 jun-09 kl 22:12 »
Nä, jag fortsätter oroa mig. Mellan säden är det knöfullt med ogräs på väg upp. Såg gräs på några kvadratcentimeter, på ett enda ställe. Ska man ändå alltså tro på att den ytan kommer täckas med gräs??

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 1 användare
Undine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser