Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  såmaskinen matar ojämnt/inte alls?  (läst 8877 gånger)

louise

• Gäst
SV: såmaskinen matar ojämnt/inte alls?
« Svar #20 skrivet: 21 maj-09 kl 23:08 »
nä för helvete! jag ha rslitit 13 timmar å trodde jag var klar nu!

Existens?

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 21 maj-09 kl 23:10 »
Och sen så (om?) vallfröet.

Man ska inte överdriva betydelsen av om vallfröet kommer en bit ner, vi är ju många som sår vall med vanliga såmaskinen, och då kommer det ju ner en bit, men inte spelar det nån roll, bara man vältat så.

louise

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 21 maj-09 kl 23:13 »
jamen hur jävla dum är jag. klart jag skulle ha harvat. Allt är vältat å klart. Kan jag alltså riva upp skiten med harven imorrn, å så välta igen? Å om du Ex säger att jag kan skita i att så om gräset är jag evigt tacksam.. Allt kansk kan få hamna på 2- 3 cm?

Existens?

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 21 maj-09 kl 23:15 »
Fick välten ner några havrekorn då? så att dom inte syns menar jag..då är det ju lugnt, annars kan du ju harva lite lätt i morgon och sen välta igen, det spelar jui ingen roll än, fröna har ju inte börjat gro.

louise

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 21 maj-09 kl 23:15 »
nä de kom inte alls ner. jag får harva å göra om skiten imorrn.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #25 skrivet: 21 maj-09 kl 23:17 »
Utsädet måste ner i jorden, det är odiskutabelt.
Sen vet jag såna som blandar in vallfröet i spannmålsutsädet, och sår alltihop på spannmålsdjup, alltså ca 5 cm.
Det är inte alls optimalt för vallfröet, mycket kommer nog inte upp i dagsljuset, men onekligen får dom också vall så småningom.

louise

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 21 maj-09 kl 23:19 »
ja jävla skit. Men, nu är planen 2-3 cm. Weise kör spannmål på det djupet, å det är ändå rätt så grunt, så vallfröna kan överleva tänker jag.

Existens?

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 21 maj-09 kl 23:24 »
Nja, Foppa, det jag vet om som är vanligast häromkring är ju att man sår spannmålen, vältar och sen sår vallfröet, och sen vältar igen. Så gör dom flesta som inte har frölåda, och många anser dessutom att det fungerar bättre.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #28 skrivet: 21 maj-09 kl 23:33 »
Nja, Foppa, det jag vet om som är vanligast häromkring är ju att man sår spannmålen, vältar och sen sår vallfröet, och sen vältar igen. Så gör dom flesta som inte har frölåda, och många anser dessutom att det fungerar bättre.

Så gjorde jag också, ungefär.
Man behöver enligt min uppfattning inte välta efter vallfrösådden, däremot före.
Och vid vallfrösådd ska man ha minimalt billtryck, så fröet hamnat ytligt.
Ska man va noga så ska vallfröet sås vinkelrätt mot spannmålsutsädet också, för att insådden ska få mesta ljus.
Jag bara nämnde att det finns dom som gör lite annorlunda och också lyckas åstadkomma en vall.
Det är alltså ingen katastrof om vallfröet hamnar lite för djupt.
« Senast ändrad: 21 maj-09 kl 23:51 av Foppas fot »

trädman

« Svar #29 skrivet: 21 maj-09 kl 23:41 »
Jävla helvete! billarna knös fulla av jord så utsädet kommer inte ut. Efter ha sått 75 % av alltihop ser jag detta, och får 1,5 handfull havre per bill. Nu har jag ju inte en susning om var det är sått och inte.

Vad fan är det för såmaskin?? Så kan de ju inte vara konstruerade. Om jag lutar billarna så mkt det går så att de inte ska få i sig jord, får de det ändå. Sådjupet blir också grundare, men det kanske jag kan leva med isåfall.

När billen blir full brukar havren rinna över kanten och hamna i och bredvid fåran billen gjort, så huvuddelen av utsädet hamnar i/på jorden, men knappast så välplacerat som om det gått rätt väg. (Detta förutsätter bl a att det är hyfsat öppet mellan teleskopröret och billen, annars blir det fullt ända upp.

louise

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 22 maj-09 kl 08:27 »
Äeh, nu ha rdet regnat inatt å jag vet ine hur det ska gå med den här harvningen. Mer regn på väg verkar det som. Kädne i jorden å det är blött iallafall 3 cm ner. Vågar jag mig på det ändå? Eller blir det bara gegga?

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #31 skrivet: 22 maj-09 kl 08:47 »
Hjälp vicket jobb du har haft Stabon!

Vi gjorde i år som förra året , harvade några varv, sådde för hand och harvade sedan lite med harven igen och nu har havren kommit upp ca 10 cm så nog funkar det. Känns bara onödigt att krångla till det med såmaskin mm. Men har du vält räcker det gott. Visst äter fåglarna en del men det mesta brukar gro, om några fröer ligger uppepå spelar mindre roll.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

louise

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 22 maj-09 kl 08:56 »
va? E du allvarlig? Att jag kan lämna det så här? Det är alltså havre som ligger uppe på marken nu. Och gräs, men de fröna ska ju ligga där.

Jag förbannar mig själv till döds som helt glömt vårens diskussion vi hade om handsådd. Hade jag haft lite hjärna och bättre minne så hade jag ju harvat i går när det var torrt istället för vält. Jag blir tokig.

Havren är en gammal sort med längre rötter, så kanske man kan chansa på att den klarar sig om den är mer ovanpå marken?
« Senast ändrad: 22 maj-09 kl 08:58 av Stabon »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #33 skrivet: 22 maj-09 kl 12:28 »
Jag har bara erfarenhet av sådd med såmaskin med frölåda, samt av sådd för hand. Men jag tänker så här:

Eftersom vallfröet är dyrt och det är viktigt att vallsådden lyckas borde man placera vallfröet optimalt. Att blanda vallfröet med säden verkar då vara en ren nödlösning.

Metoden att så tvärs för spannmålsraderna leder till 1-2 extra körningar över fältet (beroende på hur mycket man vältar). Om metoden ger bra resultat så är den väl tänkbar, men tar tid och kostar bränsle.

Fungerande såmaskin med frölåda borde vara en godkänd lösning i de flesta fall.

Bredsådd (handsådd) av säd kombinerat med myllning (t ex med harv) gör att säden hamnar på mycket varierande djup. En del hamnar mindre bra. Man brukar därför rekommendera ökad utsädesmämngd, vilket är en extra kostnad. Men för mindre odlingar bör metoden ändå vara tänkbar eftersom den är enkel.

Handsådd av vallfröet, kanske med hjälp av enklare apparat, är väl fullt tänkbart i mindre odlingar.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #34 skrivet: 22 maj-09 kl 12:51 »
Såmaskin med separat frölåda är väldigt smidigt och arbetsbesparande, tyvärr verkar det vara länge sen såna tillverkades.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #35 skrivet: 22 maj-09 kl 13:08 »
Såmaskin med separat frölåda är väldigt smidigt och arbetsbesparande, tyvärr verkar det vara länge sen såna tillverkades.

OK. Mina erfarenheter av lantbruk i traktorskala börjar nog i vissa avseenden bli lite föråldrade. De är i huvudsak från första halvan av 1980-talet. Den såmaskin jag körde var nog lite gammal redan då.

Vad använder man för såmaskiner idag? Det fanns ju redan på 1980-talet maskiner för kombisådd (ihop med konstgödsel) men kanske även renodlade såmaskiner, där fröet matas ut i gummislangar, med tryckluft tror jag. Är det såna mackapärer man kör med idag (om man inte kör med museala maskiner)?
« Senast ändrad: 22 maj-09 kl 13:14 av Anders Skarlind »

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #36 skrivet: 22 maj-09 kl 13:21 »
Jag har bara använt såmaskin med separat sålåda, och såna utan frölåda.
Den senare varianten föranleder en extra körning med vältning emellan.
Hur man sår vallfrö som insådd med kombisåmaskiner för utsäde/gödsel vet jag inte, kanske använder man separat maskin för frösådden.
« Senast ändrad: 22 maj-09 kl 13:23 av Foppas fot »

louise

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 22 maj-09 kl 17:36 »
okej. Hur lång tid bruka rdet ta för havre å vallfrö att gro? när kan jag konstatera om det här lyckades eller inte?

Existens?

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 22 maj-09 kl 23:43 »
Det brukar gro på en dryg vecka ungefär.

Jag tänkte lite på vad som hände med såmaskinen, och varför billarna blev fulla med jord.

Man ska helst altid sänka maskinen när man kör framåt, alltså inte stå still och sänka ner den och sen köra iväg, är det lite fuktigt i jorden så sätter det sig i spetsarna då och säden ramlar inte ut som den ska sen. Likaså är det väldigt känsligt om man råkar backa lite med billarna i backen, det kan räcka med att traktorn rullar lite bakåt oavsiktligt.  Så när du har en maskin där du både sänker billarna med spak och dessutom har den i hydraulen, så ska du sänka billarna med spaken när du har maskinen i luften, sen kör du framåt samtidigt som du sänker maskinen. I synnerhet om det hela är lite rostigt, så får man vara försiktig.

trädman

« Svar #39 skrivet: 23 maj-09 kl 00:05 »

Det tillverkas fortfarande såmaskiner med gräsfrölåda. Finns exempelvis till Väderstad Rapid, men de är inte billiga...

Ett annat alternativ är eldrivna centrifugalsåmaskiner för småfrön. Kan monteras fram på samma traktor som man vältar med. De är vindkänsliga men relativt billiga, lätta och enkla.

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 2 användare
Undine, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser