Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linderödssvin utan papper  (läst 5086 gånger)

linderödssvin

  • Inlägg: 29
Linderödssvin utan papper
« skrivet: 15 dec-05 kl 10:40 »
Hej.
Är du genbank i föreningen landsvinet? Annars kan du inte sälja renrasiga linderödssvin.
M.v.h Camilla
Tänk på att vill du bevara lantraser så köp med genbanksintyg. Gäller alla gamla lantraser.

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
Re:Linderödssvin utan papper
« Svar #1 skrivet: 15 dec-05 kl 10:59 »
Det står inget om att dom är genbanksanslutna. Man kan väll ha Linderösvin utan genbank ???
« Senast ändrad: 17 jan-06 kl 23:12 av admin »
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

linderödssvin

  • Inlägg: 29
Re:Linderödssvin utan papper
« Svar #2 skrivet: 15 dec-05 kl 20:23 »
Jo vosst kan man ha det. Men problemet är att folk säljer linderödssvin utan genbanksintyg och sen kommer dom glada grisägarna till föreningen landsvinet och vill registrera dessa grisar och då går det inte vilket är jättesynd när det är så enkelt att lösa bara man köper med intyg av genbanker som är godkända. Ska man bara ha till kött eller sällskap så spelat det kanske mindre roll men samtidigt är det ju synd för vi behöver verkligen renrasiga med intyg för det finns bara ca 300 st anslutna i registret fördelade på 110 ställen i sverige så alla som har intresse av denna ras bevarar dom mer genom att köpa "rätt" från början. Många som köper vet inte om detta. Vill bara upplysa dom som funderar på att köpa så dom inte köper fel från början.  M:V:H Camilla
« Senast ändrad: 17 jan-06 kl 23:12 av admin »
Tänk på att vill du bevara lantraser så köp med genbanksintyg. Gäller alla gamla lantraser.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Linderödssvin utan papper
« Svar #3 skrivet: 15 dec-05 kl 23:58 »
Med tre påhopp i rad så ser det mer ut som lobbyism än någonting annat.

Kan inte dom som vill ha genbanksdjur för dyra pengar fortsätta köpa genbanksdjur medans dom som vill ha en hushållslinderödare för billigare peng få existera paralellt? Bara man inte blandar ihop dom så. Att sen neka folk inträde med sina "orena" grisar borde vara en fråga om ett enkelt nej tack och saklig information om hur dom ska gå till väga för att få sitt framtida medlemskap som egen genbank.

Live and let live!
« Senast ändrad: 17 jan-06 kl 23:12 av admin »

linderödssvin

  • Inlägg: 29
Re:Linderödssvin utan papper
« Svar #4 skrivet: 16 dec-05 kl 09:22 »
Vissa , självklart om alla var som du och informerade köpare att dom inte kan söka genbank på dessa djur. VIsst kan dom vara medlemmar i föreningen, ha dessa grisar som hushållsgris men dom kan inte söka bidrag eller sälja kultingar efter dessa djur med intyg. Visst kan dom ha dessa djur som hushållsgris paralellt. En gris med intyg kostar ca 800+moms och det är inte så stora pengar när du kan få 500:-/år i bidrag för den om den är genbanksansluten. Jag skrev ju i det förra att om man ska ha den till kött eller sällskap så spelar det mindre roll var den kommer från så det svarar på din fråga om man inte kan ha dom paralllellt. Jag svarade ju också git att jo visst kan man ha linderödssvin utan genbank men man måste upplysa vad det innebär och det är där som vi måste upplysa köparna.
M.v.h Camilla
« Senast ändrad: 17 jan-06 kl 23:12 av admin »
Tänk på att vill du bevara lantraser så köp med genbanksintyg. Gäller alla gamla lantraser.

Re:Linderödssvin utan papper
« Svar #5 skrivet: 16 dec-05 kl 17:40 »
Hej ALLA glada grisägare ;-)

Visst är det väl bra att Camilla informerar om att inte alla linderödare är berättigade till genbanksstatus? Det står ju alla fritt att anväda denna information som man vill - beakta den eller strunta i den.... men faktum är att många nog inte har en aaaaaning om att deras fina linderödare inte är "äkta" utan blir mäkta besvikna den dag de vill avla vidare.

Dessutom undrar jag... är inte vitsen med att hålla linderödare (jämfört med andra grisar) att behålla deras unika egenskaper som ras och förhindra utrotning? Har inte grisen papper kan jag ju lika gärna skaffa en x-gris hos grannen för en billig penning.
Och såååå dyra är väl inte linderödare från genbank? Vi tar 800:- plus moms för våra (har man inte företag så skiljer det några hundra på en gris - som man med råge får tillbaka i EU-bidrag). Som med alla djur ligger nog kostnaderna mer i foder och arbete - och mina genbanksdjur äter inte mer eller behöver mer skötsel än djur utan papper ;-))

Jag har absolut inget mot de som håller en, eller flera, hushållsgrisar oavsett ras utan papper.... men utan papper - är det en linderödare? Ska man marknadsföra dessa som linderödare... de är ju lika mycket äkta linderödare som grannens korsningsgris. OBS! De kan ABSOLUT vara lika FIN/BRA/GODA etc... jag lägger ingen negativ värdering i raserna som sådana!

Detta är absolut inte menat som ett påhopp på någon, lika lite som jag tror att Camilla hoppat på någon. Och det står alla fritt att avla, köpa och sälja djur bäst de vill... men när det gäller våra utrotningshotade lantrasers framtid är varje seriös genbank och varje korrekt ifyllt papper av oerhörd vikt. Något att tänka på när man står i valet och kvalet - allas insatser är guld värt i bevarandearbetet! Varje individ är unik... så väl grisarna som vi tvåfotingar ;-)!

MVH
Maria,
genbank 802
« Senast ändrad: 17 jan-06 kl 23:12 av admin »
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Linderödsgyltor 3 st till salu
« Svar #6 skrivet: 16 dec-05 kl 18:00 »
Visst kan man köpa linderrödare utan papper, dock som alltid när man köper djur, ska man veta vad man gör. Det går inte och tro att det är speciellt framgångsrikt att avla och sälja dessa grisar som "äkta".  Idag vill man ibland ha stamtavla för tom en råtta.

Den som vill ha någon eller några hushållsgrisar (och alla dessa är inte berättigade till bidrag, du kan inte bo på tomt, som jag) kan köpa linderrödsgrisar, även om de inte är garanterat "äkta". Kan mycket väl förstå att man vill skydda gamla raser med genbank. Men framtidens raser, om vi ska tänka lantraser ska väl inte avlas efter en bestämd mall, utan efter vad det naturligen blir, på den plats de lever i generationer. Ibland blir jag lite tveksam till en "standrad" för lantraser, det är en mänsklig konstruktion. Detta sagt utan att jag menar att bevarandet av äldre raser skulle vara något felaktigt.

Men såväl renrasighet som korsningshysteri, får ibland för mycket betydelse.

« Senast ändrad: 16 dec-05 kl 18:28 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
Re:Linderödsgyltor 3 st till salu
« Svar #7 skrivet: 17 dec-05 kl 11:54 »
Bra att ni diskuterar genbank eller inte. Jag har själv fött upp äkta Linderögrisar vi var genbanksanslutna och medlemar i föreningen.Hos oss var det ingen efterfrågan på att köpa gris till avel utan till att ätas upp, dom grisar jag sålde kom aldrig längr än till talriken, tyvärr
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

linderödssvin

  • Inlägg: 29
Re:Linderödsgyltor 3 st till salu
« Svar #8 skrivet: 18 dec-05 kl 17:49 »
Hej.
Ville bara säga att genbanksarbetet är emot standarisering av linderödssvinet. Därav är genbanksarbetet jätteviktigt så att alla djur lämnar avkommer som i sin tur går vidare i aveln. Mångfalden är bland det viktigaste så genbanksarbetet är ett sätt att bevara rasen som den är och INTE följa en rasram utan stora olikheter som tex storlek, färg mm.
Camilla
Tänk på att vill du bevara lantraser så köp med genbanksintyg. Gäller alla gamla lantraser.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Linderödssvin utan papper
« Svar #9 skrivet: 20 dec-05 kl 10:12 »
Hej!

- Mycket skrik för lite ull, som kärringen sa när hon rykta grisen. Ni verkar ju ganska överens. Lantraser (inte minst linderödssvin) var och är effektiva i ett mer självhushållande sammanhang. Alla behöver självklart inte vara med i genbanken, men om man säljer livdjur och uppger att de är rasrena så bör man givetvis vara med.

Vad jag egentligen vill med detta inlägg är att rätta till en sak: Det är en himmelsvid skillnad på standard och rasram.
En standard kan sägas vara domarnas idealbild som användas som rättesnöre av de som tävlar med sina husdjur på skönhetstävlingar. I Sverige är det vanligt med sådana tävlingar för hund, katt, kanin, fjäderfä m.m. men inte för t.ex. svin, får, get och ko.
En rasram å andra sidan är en dokumentation över den variation som rasen hittills uppvisat (utan tecken på sentida inkorsning) och används vanligen vid lantrasbevarande.
I det förra fallet är variationen inom rasen negativ, i det senare fallet är den positiv. Det är skillnad det!
« Senast ändrad: 20 dec-05 kl 10:14 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 3 användare (1 dolda)
isa, Patlun79

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser