Tack för bra tips Gideon!
Jag fick tipset om sprayflaskan av bitillsyningsmannen igår men lyckades helt glömma det.. Jag blir lite irriterad på mig själv för att jag inte hade tålamod nog att stanna kvar hos svärmen, ösa in fler bin och övervaka dem. Typiskt mig att inte kunna sitta still...

Det grämer mig lite att jag nu förlorat min allra mest produktiva drottning och jag hoppas verkligen inte att de flugit iväg och ställt till det nånstans.
Det var en intressant artikel Vargalyster, engelskan var rätt svår (jag har dålig koll på engelska bi-ord) och får nog läsa den noga en gång till. Jag hittade ett fel som jag gjort och det var att jag inte hade den fullaste skattlådan överst. Dock var det fullt av bin i alla lådor igår och om det inte vore för alla svärmceller så hade jag inte kunnat se att det var de som svärmat. De var iofs rätt sura också, men det kan de ju vara av andra orsaker.
Jag har beställt drottningar som kommer om ett par veckor, tanken var att göra avläggare från bl.a. det samhälle som svärmade igår. Är det dumt att använda bimassa från detta samhälle nu? Behöver de vara intakta eller spelar det ingen roll?