Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mitt livs första svärm!  (läst 1764 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Mitt livs första svärm!
« skrivet: 17 maj-09 kl 14:44 »
För ett par timmar sedan upptäckte jag att mitt största samhälle har svärmat! Bina sitter i en klunga i och runt stenmuren som går kring vår bigård och grönsaksodling...

De verkar förbereda för avfärd och efter tips från min trogne "räddaren-i-nöden" bitillsyningsman så har jag riggat upp en kupa en bit därifrån. I kupan har jag satt ner en yngelram från modersamhället utan medföljande bin + ramar med mellanväggar/utbyggt vax. Jag har gjort en bro in till kupan och flyttat ett par muggar med bin in i kupan.

Tror ni att det kommer att gå? Alla tips på hur man fångar svärmar mottages tacksamt.. ;)

Nu är jag hemma på en sen lunchpaus och en välbehövlig kopp kaffe... Sedan skall jag nog titta till mitt näst starkaste samhälle så att inte de får liknande idéer. Alla mina samhällen sitter på 20 ramar LN i yngelrum + varierat antal skattlådor (de som svärmade hade tre HLS-lådor) men jag behöver nog överväga att ha tre yngelrum ibland eller vara snabbare på att dela.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

wictor

SV: Mitt livs första svärm!
« Svar #1 skrivet: 17 maj-09 kl 18:11 »
Ja svärmarna verkar komma tidigt i år. Själv fick jag göra några dragbiavläggare i går, trots att de har hur stor plats som helst och många skattlådor. Så svärmning beror inte bara på platsbrist, den har många olika orsaker, och flera är inte riktigt klarlagda.

Försök du att ösa in så mycket bin som möjligt med din mugg, det går att ösa ner dem i lagom kartong också och sen hälla dom rakt ner i kupan, finns drottningen med så kommer de andra snällt efter.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 17 maj-09 kl 18:33 »
Tyvärr gick det inte så bra.. Efter min paus var de fortfarande kvar, en del bin var i kupan och ett gäng surrade utanför.

Jag gick o tittade till två andra samhällen för att se så att de inte var på väg att svärma de också. När jag kom tillbaka så var svärmen borta...:-(

Jag har gått en lång runda o tittat i träd, vindfällen m.m. men de verkar ha flyttat längre eller åt nåt annat håll. Nu är det väl bara att hoppas på att nån sett dem och att de inte sitter i grannens skorsten eller på nåt annat svårt ställe.

Usch vad trist.. :'(
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Gideon i Roslagen

« Svar #3 skrivet: 17 maj-09 kl 22:56 »
Jag gör så här! Så fort att det dyker upp en svärm så tar jag fram sprayflaskan. Och så snart dom har satt sig någotsånär så börjar jag duscha på dom. Jag försöker att hålla så fin dimma som möjligt. När jag börjar så är svärmen ganska så stor men allt eftersom så drar den ihop sig. När bina ser ordentligt våta ut så kan jag i lugn o ro hämta en låda att slå ner dom i. Sedan så ställer jag kvar lådan med ett spärrgaller över.Och är drottningen då med så ser man bina gå ner i lådan. Ibland sitter dom lite sämre till och då kanske en plasthink är lättast att hantera. Men jag har alltid sprayflaskan tillhands för att dämpa dom. Om man har några ramar i lådan så slipper man att dom sitter allt för mycket mot spärrgallret. Som regel så ställer jag svärmen på plats redan samma dag. Men en varning. Mata aldrig en svärm. Då kan dom få för sig att dra vidare nästa dag. Fråga inte varför. Det bara är så. Om man hanterar detta med sprayflaskan rätt så kan man köpa sig flera timmars tid att hantera läget.
Gideon

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #4 skrivet: 18 maj-09 kl 08:26 »
Apropå den outredda anledningen till svärm så tror jag Walt Wright har många poänger. Har aldrig hört någon utförligare beskrivning än hans av teorin bakom fenomenet iaf. Han menar att det inte är trångboddheten som ger svärm utan att trångboddheten kan vara ett SYMTOM på svärmlusten i sig.

http://www.beesource.com/resources/point-of-view/walt-wright/nectar-management-101/

Alla hans artiklar om svärmning är läsvärda.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 18 maj-09 kl 10:50 »
Tack för bra tips Gideon!

Jag fick tipset om sprayflaskan av bitillsyningsmannen igår men lyckades helt glömma det.. Jag blir lite irriterad på mig själv för att jag inte hade tålamod nog att stanna kvar hos svärmen, ösa in fler bin och övervaka dem. Typiskt mig att inte kunna sitta still... ;) Det grämer mig lite att jag nu förlorat min allra mest produktiva drottning och jag hoppas verkligen inte att de flugit iväg och ställt till det nånstans.

Det var en intressant artikel Vargalyster, engelskan var rätt svår (jag har dålig koll på engelska bi-ord) och får nog läsa den noga en gång till. Jag hittade ett fel som jag gjort och det var att jag inte hade den fullaste skattlådan överst. Dock var det fullt av bin i alla lådor igår och om det inte vore för alla svärmceller så hade jag inte kunnat se att det var de som svärmat. De var iofs rätt sura också, men det kan de ju vara av andra orsaker.

Jag har beställt drottningar som kommer om ett par veckor, tanken var att göra avläggare från bl.a. det samhälle som svärmade igår. Är det dumt att använda bimassa från detta samhälle nu? Behöver de vara intakta eller spelar det ingen roll?

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #6 skrivet: 18 maj-09 kl 15:34 »
hej,

jag har en svärmlåda som är hemma byggd..... lika stort som 5ln ramar men tom... den har flusteröppning och stora ventilationshål täckt med galler . När jag fånga svärmen täcker jag ventilations gallrerna med silver tejg... taket är avtagbar. man skakar ner svärmen sätta på taket bubta med en buntband.. vänta ett par timmar för alla bin att krypa in... sen tejpa över fluster öppningen.. ner i källaren några dagar sen ut in en egen kupa med mellanväggar men helst utbyggda ramar,,,  fungerar hur bra som helst..

lycka till

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser