Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Takplast till växthus  (läst 15915 gånger)

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
Takplast till växthus
« skrivet: 17 maj-09 kl 09:30 »
Håller på att bygga ett växthus. Till väggar och tak har jag bestämt mig för att använda korrugerad plast. Ställt in mig på Byggmax takplast för 40 eller 60 kr per m2, men så visade det sig att den ju är alldeles blå. Har någon här inventerat takplastmarknaden och vet var man kan hitta genomskinlig plast, eller möjligen lite vittonad? Bauhaus har genomskinlig men den känns, ja, jag vet inte... - någon som använt den?
Om här finns någon som vet var jag kan hitta okej takplast för en rimlig kostnad - för jag behöver drygt 56 m2 - och som inte är blå - hör gärna av er!

// Acleja


Existens?

  • Gäst
SV: Takplast till växthus
« Svar #1 skrivet: 17 maj-09 kl 09:53 »
Nu ser ju byggmax plats extra blå ut när den ligger i bunt, men även jag har noterat att dom plötsligt blivit mycket blåare. Vet inte om dom därmed blivit bättre, för jag har använt en del tidigare, som var mycket mer genomskinlig, och den fick man verkligen hantera försiktigt och skruva fast väl, för minsta lilla som losnade så blåste alltihop sönder.
Det finns ju en del som man använder till ljusgenomsläpp på lagårdar osv, den är ju förstås en bättre kvalitet, men också bra mycket dyrare.  Svenssons plåt i Hol utanför Alingsås tar ca 100kr/m2, och då är han rätt billig. Så kolla om du har nån plåthandlare i närheten, helst en sån som handlar med restpartier.
Men även Svenssons kan skicka, men då kommer  ju frakt på.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Takplast till växthus
« Svar #2 skrivet: 17 maj-09 kl 10:01 »
Den plasten som jag såg hos Byggmax är tillräckligt genomskinlig för växthus, och den kostar ca 40kr/m2.  Problemet med den är att den är ganska skör, och det går åt mycket häftmaterial för att få det stormsäkert.

Det finns något som heter VÄXTHUSPLAST PV-NYL GOP den är glasklar och kostar 60:-/m2 t.ex. hos K-Rauta.

Det finns dubbelplast med armering som är lämpliga för växthus, priset är ca 20:-/m2 (filnet).
« Senast ändrad: 17 maj-09 kl 10:15 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Takplast till växthus
« Svar #3 skrivet: 19 maj-09 kl 07:02 »
Tack så mycket för tipsen! Ska kolla upp dem.
// Acleja

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Takplast till växthus
« Svar #4 skrivet: 24 maj-09 kl 17:41 »
Vi som tänkte köpa den billigare plasen till ett tak,
men vi ångrar oss och köper dyrare.
Hedemorahöns

Gallimatias

  • Inlägg: 6
SV: Takplast till växthus
« Svar #5 skrivet: 28 aug-09 kl 14:12 »
Vet att jag är lite sent ute nu.
Jag vill bara berätta att det går utmärkt att använda byggplast man använder som ångspärr. Den är blå i färgen och rätt tjock.
Jag har inte använt den själv för detta ändamål men har hälsat på Börje Gustavsson i Skurup. Mannen bakom skurupsborren och diverse rekordodlade växter bla pumpor. Han har ett växthus byggt i reglar som han plastat med just byggplast och i det hade han en pumpa på ett par hundra kilo.

Plasten är ju rätt billig så man kan ju byta ut och lappa när det behövs..

Här finns en bild
http://www.ystadsallehanda.se/apps/pbcs.dll/misc?url=/misc/zoomimage.pbs&Avis=KB&Dato=20090826&Kategori=SKURUP&Lopenr=931850365&Ref=AR&Profile=1069
« Senast ändrad: 28 aug-09 kl 14:14 av Gallimatias »

maxima

  • Inlägg: 7
SV: Takplast till växthus
« Svar #6 skrivet: 28 aug-09 kl 23:40 »
vi har varit ute efter sådan plast. vi hittade vårat på hornbach.
mvh maxima

gustos

  • Inlägg: 52
SV: Takplast till växthus
« Svar #7 skrivet: 29 aug-09 kl 20:34 »
Har sedan ett antal år haft blåtonad korrugerad byggmax plasttak på mitt växthus. Fungerar perfekt, släpper igenom tillräckligt med ljus, samtidigt som den bryter det skarpaste solstrålarna mitt på dagen, vilket i sin tur gör kalkning eller annan täckning överflödig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser