Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flaskmata killing - vilken flaska?  (läst 3210 gånger)

Appeltorp 13

  • Gäst
Flaskmata killing - vilken flaska?
« skrivet: 16 maj-09 kl 20:05 »
Vår tvillingmamma Whisky är hängig och matas med propylenglukos och våmmpasta (se makens gnälltråd ;)). Den lilla mjölk hon just nu orkar ge ifrån sig verkar mest gå till sonen Oban, som är lite buffligare än dottern Ellen. Vi har satt Ellen till att dricka på en annan get, som bara har en killing, men det kan vi ju bara göra på mjölkningsbordet, när den andra getmamman är upptagen med kraftfoder och inte riktigt märker vem som diar.

Idag på kvällen var Ellen tydligt missnöjd. Hon drack allt hon fick ut ur surrogatmamman (vars killing är hälften så gammal som Ellen), och sprang dessutom upp och diade en annan get (som inte har lika mycket mjölk) medan hon åt. Vi tog in Ellen, tinade getmjölk och försökte hitta ett sätt att få i henne mjölken. Vi testade "låta geten suga på fingrarna för att sedan föra ner fingrarna i mjölken och med lite tur få henne att dricka", och vi testade med en plastpåse som "juver" och husses finger som "spene". Ellen var mycket svårflörtad, och en lördagskväll kan man ju inte bara åka till Lant & Bygg för att köpa något hjälpmedel.

Min fråga är alltså: Kan man mata en killing med vanlig nappflaska avsedd för människobäbisar? En sådan kan vi ju köpa i byn imorgon. Ellen är ungefär en månad gammal vid det här laget, och har inte haft några diproblem tidigare.

Tacksam för svar!

mia-pia

  • Inlägg: 45
  • lantrasdjur är kanon
    • karnanslantraser
SV: Flaskmata killing - vilken flaska?
« Svar #1 skrivet: 16 maj-09 kl 20:32 »
ja det kan du. jag har gett killingar med bambino nappflaska funkar bra
bor på liten gård,gift tre barn jämtgetter vänekalv ,vänetjur linderödsvin,kaniner,ankor ,höns katter hundar

Appeltorp 13

  • Gäst
SV: Flaskmata killing - vilken flaska?
« Svar #2 skrivet: 16 maj-09 kl 20:53 »
Tack för snabbt svar! Då får det bli en vanlig bebbeflaska till Ellen!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Flaskmata killing - vilken flaska?
« Svar #3 skrivet: 16 maj-09 kl 21:50 »
Jo, det "går" med människoflaska efter en viss tillvänjning.

Sussilo

  • Gäst
SV: Flaskmata killing - vilken flaska?
« Svar #4 skrivet: 17 maj-09 kl 08:35 »
Javisst "går" det, men det är inte alltid enkelt. Jag brukade bara hålla fast en get med gott om mjölk och låta killingen som skulle stödmatas få dia naturligt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Flaskmata killing - vilken flaska?
« Svar #5 skrivet: 26 maj-09 kl 00:52 »
Nå hur har det gått?  Mina brukade inte gilla smak och konsistens på nappen.  Rent våld behövdes för att få i dem några droppar.  När väl vitsen med den äckliga nappen uppenbarats, var det i regel inga problem.  Utom en del som roade sig med att bita av nappen  ;D

  Det sista i flaskan är svårt att suga ut.  Lättare om man skruvar åt ringen just när mjölknivån sjunker till själva nappen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Appeltorp 13

  • Gäst
SV: Flaskmata killing - vilken flaska?
« Svar #6 skrivet: 26 maj-09 kl 21:48 »
Tack för era svar!

Mamman överlevde inte :'( så det har blivit många tillfällen att öva. Efter att ha kämpat ordentligt meddelar min man att båda tvillingarna nu dricker duktigt ur flaskan. Den lille bocken bet sönder nappen redan häromdagen, och efter det gick det jättebra med honom. Hålet måste ha varit för litet innan. Getkillingen pluggar vi in på en annan getmamma två gånger om dagen, men hon får Pontus lammnäring också. Planen är att vi själva småningom ska får lite mjölk igen! ;) De är fem veckor gamla nu, och jag tycker det är lite svårt att veta hur ofta och hur mycket mjölkersättning de ska ha. De går på bete med de andra och äter gräs och sly hela dagarna, och verkar friska och krya båda två. Just nu matar maken dem morgon och kväll, och med lite tur dricker de då varsin flaska på 250ml.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Flaskmata killing - vilken flaska?
« Svar #7 skrivet: 27 maj-09 kl 08:15 »
Så tråkigt med mamman.   :'(  Men om killingarna mår bra, så är hon nog nöjd i sin himmel.  Standarddosen är 9 - 10 deciliter per dag, men om de får i sig 5 och verkar må bra (= växer och far omkring som torra löv i en virvelvind) så kan vi väl vara nöjda.  Jag lät alltid killingarna ha första tjing på mjölken, och när det började bli gott gräs att äta (se upp för parasiter) så gick killingarna ner i konsumtion samtidigt som getterna gick upp i prodiuktion.  Så Ni får nog snart mjölk.  Smakliga måltider!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Appeltorp 13

  • Gäst
SV: Flaskmata killing - vilken flaska?
« Svar #8 skrivet: 29 maj-09 kl 07:53 »
Bocken dricker mjölkersättning som om det är det bästa i världen. Husse behöver inte ens flaskmata honom längre, han dricker ur en bunke. Geten däremot har börjat totalvägra igen, så nu sätter vi henne till de andra mammorna. Det är viktigare att vår framtida mjölkget växer och blir stark än att vi får mjölk nu! Hon är tunnare och väger mindre än brorsan (och mindre än en liten bock vi har som är flera veckor yngre), men hon är pigg och sprallig, och far verkligen omkring som ett torrt löv! ;D

Gott gräs finns här i överflöd (Österlen), och massor av grenar och sly, men vi tycker inte mammorna har fått så värst mycket mer mjölk på grund av det (fast de har gått på bete länge nu). I och för sig har de varsin hungrig bockkilling, och den äldsta på 2,5 månader börjar vi fundera på att ta ifrån mamman. Fast då måste han lära sig dricka mjölkersättning, för det är väl för tidigt för honom att sluta dricka mjölk? Vi börjar bli rädda att han ska lyckas med sina betäckningsförsök av mamman och systern...

Sussilo

  • Gäst
SV: Flaskmata killing - vilken flaska?
« Svar #9 skrivet: 29 maj-09 kl 08:11 »
Den lilla getkillingen måste få mycket näring om hon ska bli en mjölkget. Redan nu ska näringsämnen lagras i kropp och skelett för framtida dräktighet och mjölkproduktion. Det kan vara extra besvärligt att få killingen att ta en nappflaska när den samtidigt får dia naturligt. Jag skulle låta henne dia en get flera ggr/dag.
Skilj bockkillingar från getter när bockarna är 3 mån, då de kan bli könsmogna. Vid 3 mån ålder behöver de ingen mjölkersättning utan äter gräs, sly, hö och havre. De kanske klagar en dag eller så, men det hör till.
« Senast ändrad: 29 maj-09 kl 09:16 av Sussilo »

Appeltorp 13

  • Gäst
SV: Flaskmata killing - vilken flaska?
« Svar #10 skrivet: 01 jun-09 kl 09:41 »
Sussilo: menar du att hon inte kommer att kunna föda en killing och ge den mat samt ge lite mjölk över åt oss, eller menar du att hon aldrig kommer att kunna bli en mjölkget som duger till kommersiell getmjölksproduktion? Vi har bara getterna till självhushållning, och naturligtvis vill vi ha produktiva individer ändå, men det är inte lika viktigt som om de skulle vara vårt leverbröd.

Geten får di morgon och kväll från två "fostermammor" och betar sly och gräs på dagarna, samt har fri tillgång till hö på natten. Min man har försökt tvångsmata henne med nappflaskan, men det tar bortåt 45 minuter att få i henne en flaska, och det är traumatiskt för dem båda. Det bästa hade varit om Ellen hade kunnat få di tre gånger om dagen, men min man (som sköter djuren) har lite svårt att hinna med det.

Vi funderar på hur vi ska kunna ordna med vår äldsta bockkilling, och planerar att stängsla en hage till så att vi kan låta honom gå med den enda get det inte gör något om han betäcker. Han måste ju ha lite sällskap, tänker vi, och de andra bockarna är så små än så länge, så de får gå med damerna.

Sist: Tack för alla tips och råd! :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Flaskmata killing - vilken flaska?
« Svar #11 skrivet: 01 jun-09 kl 11:21 »
Tja, får hon mjölk ad lib två gänger om dagen så kanske det är bättre att se till att hon har riktigt gott foder under resten av dagen, hellre än att bråka med henne i tre kvart?  Det låter inte så bra för hanterbarheten i framtiden att tvinga henne under så lång stund.  Och trist för Husse också!

Getter som inte fått tillräckligt med näring under sin första tid i livet blir oftast små, orkar inte med livets påfrestningar som de som fått en god start i livet.  Risken för exempelvis förlossningsproblem ökar.

(ad lib = fri tillgång)
« Senast ändrad: 01 jun-09 kl 11:24 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Flaskmata killing - vilken flaska?
« Svar #12 skrivet: 01 jun-09 kl 14:48 »
Hej Appeltorp!
Nejdå, jag tänkte inte på kommersiell mjölkproduktion. Eftersom du skrev "vår framtida mjölkget" tänkte jag mig en get som ger rejält med mjölk främst till sina killingar men också till hushållet. Lilla Ellen är mindre än "en flera veckor yngre" killing som ni har. Jobbigt att bråka 45 min för en flaska mjölk. På samma tid hinner man hålla en get och låta Ellen dia så mycket hon orkar/vill.
« Senast ändrad: 14 okt-11 kl 11:34 av Sussilo »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 2 användare (1 dolda)
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser