Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  havre  (läst 1536 gånger)

borka15

havre
« skrivet: 14 maj-09 kl 15:00 »
 Ni som ger havre och korn till era höns. Köper ni hel eller kross?

chili

• Uppland
SV: havre
« Svar #1 skrivet: 14 maj-09 kl 18:51 »
Lätt krossad. Tyvärr började hönsorna rata havren, så jag gick över till vete. De äter mest gräs ändå nu.

/Uffe
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

Weasel

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 14 maj-09 kl 18:53 »
Ja ger blandsädkross. Mest för att hästarna äter det och alla får äta samma.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

borka15

« Svar #3 skrivet: 15 maj-09 kl 09:55 »
ok, köper ni det från nån bonde eller i affär?
Köpte kornkross i går för att testa 110kr/20 kg (lokal foderaffär) men jag tycker d va ganska dyrt. Vanlig hönsmat ca 200 kr

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #4 skrivet: 15 maj-09 kl 10:26 »
Jag ger hönsen okrossad. Det gäller korn just nu. Betalar 150:- för 100 kg. okrossad och skulle betala 180:- för krossad.

Strajder

• Aspegården
« Svar #5 skrivet: 15 maj-09 kl 16:49 »
Ger havren hel, orensad från egen odling. Krossad havre har ganska kort hållbarhet och hönsen äter gärna hel havre. Korn köper jag däremot krossad.

Appeltorp 13

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 maj-09 kl 21:54 »
Vi ger hel havre, och likadant med korn. Alla djuren här äter hela korn: hönsen, myskankorna, getterna och kaninerna (fast kaninhannen rensar effektivt ut havren ur sin foderblandning). Vi har en mamma med kycklingar, och hon krossar kornen åt dem, så inte ens till de små behöver vi krossa.

borka15

« Svar #7 skrivet: 18 maj-09 kl 22:30 »
Tack för alla svar :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser