Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När på året är det bäst att skaffa bin? Blivande biodlare här!  (läst 2019 gånger)

Archos

Har bestämt mig för att skaffa två bikupor. Vet inte vilken ras man ska ha där jag bor för att undvika korsningar (bor en bit utanför Uppsala).

Enkla, praktiska, snygga kupor vill jag ha som är lätta att bygga på och skatta (heter det så?) Vilken typ kan vara lämplig? Vill slippa jaga svärmande bin som nybörjare. Finns raser som är mindre svärmningsbenägna? Är olika raser mer eller mindre "snälla", eller blir alla bin snälla av att hanteras och skötas regelbundet?

BEHÖVER man gå biodlarkurs eller kan man skaffa ett par samhällen så här års och lära sig eftersom (gå kurs senare)?

Hur stor är risken att jag råkar ut för varoakvalster?

Ulric Eriksson

• Gäst
BEHÖVER man gå biodlarkurs eller kan man skaffa ett par samhällen så här års och lära sig eftersom (gå kurs senare)?

Hur stor är risken att jag råkar ut för varoakvalster?

Jag gick kurs i vintras, det var roligt och rekommenderas verkligen. Man kan säkert lära sig själv efterhand också, särskilt om man har någon som visar, men det känns bra att kunna lite teori i förväg.

Man gör klokt i att utgå ifrån att man råkar ut för varroa.

anette i bugared

• -
Istället för att vänta in nästa biodlarkurs, som brukar vara på senvinter eller tidig vår, så kan du ta kontakt med biodlarföreningen på orten och höra efter om det finns nån odlare som du kan få gå i "lära" hos. På så sätt kan du skaffa dig bin redan nu och ha tryggheten i att ha nån att rådfråga. Det finns dessutom bra litteratur, välj gärna samma bok som man använder på kurserna, och så har du ju oss här att fråga.

Lycka till!!!!!!!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Archos

Tack för svar!

Tips på lämplig kupsort då? Funktionalitet och enkelhet är det jag prioriterar mest! Helst ska kupmodellen vara vara fin också!   ;D

Är det av vikt att man skaffar sig samma biras som finns runtikring för att hålla bestånden renrasiga?

Archos

Nån biodlare här som bor i Uppsala med omnejd förresten, som kan tänka sig att berätta lite om biodling (tar med mig diktafon) och visa lite grunder för en nybörjare?  ;)

Jag skulle vara mycket tacksam och är även beredd att ersätta förlorad tid på ett eller annat sätt!

« Senast ändrad: 14 maj-09 kl 10:38 av Archos »

Gideon i Roslagen

Sök på  internet under biodlare Uppsala läns distrikt. Jag vet en del namn men kan inte ge dom till dej så här över öppet forum. Själv så bor jag i Norrtälje.

Mvh
Gideon

Archos

Ok Gideon i Roslagen, will do!  :)

Tack!

P.S om du vill och du vet nån som du tror kan vara villig att ta emot besök och visa lite så får du gärna skicka ett internt meddelande till mig!

Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser