Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Premiering-utställning?  (läst 7178 gånger)

EmblaAsk

SV: Premiering-utställning?
« Svar #20 skrivet: 29 jun-09 kl 21:14 »
Var skall du visa henne? det enklaste är kanske att kontakta arrangören och fråga dom så borde du ju få svar svart på vitt..... Jag kan inte hitta någon stans i reglementet att dom inte får ha skor, mend et vore ju trist att bli avvisad från premieringen pga en sån sak!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #21 skrivet: 30 jun-09 kl 22:42 »
Kul att du ska visa Frances! Jag har faktiskt nyss anmält min åring till visning.
Jag har dock inga större förhoppningar på gångarterna (han visade noll och intet på fölvisningen :-\) men hoppas jag får lika bra på typen som förra gången.

Han har dock börjat tunna ut nu på betet, antar att de går en del och så busar ju han och hans jämnåriga kompis konstant.

Förresten, nu behöver jag lite råd. Vi ska ju på körkurs nu på fredag och har tömkört i grimma några gånger. Han svänger bra och lätt och är helt okomplicerad med sele och att man går bakom men är allra mest intresserad av att bita på medhjälparens grimskaft (eller vad som helst som kommer nära munnen) och får inget riktigt driv framåt. Råd?! Eller bara vänta in att han "förstår allvaret" ::) ;D

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #22 skrivet: 30 jun-09 kl 22:50 »
Ja, ska bli kul att visa henne. Har inte varit å premiering med nån häst sen -93  ;D ;D Om inte hingstpremiering räknas...

Min fröken tunnar inte ut...hon tunnar in.... ;D Hon ser ut som en tunna mao..... :(

Det lär du få svar på på körkursen...

(Men hade det varit jag som körde in så hade jag tagit bort ledaren och sedan talat om för hästen att nu är det arbete och framåt som gäller...Men o andra sidan är ju jag blott en travmänniska.... ::))
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #23 skrivet: 30 jun-09 kl 23:12 »
Jag tänkte föreslå samma sak  :o ;). Min 2-åring blev mycket mer fokuserad och tillfreds med sin uppgift när jag vågade plocka bort medhjälparen där framme. Började först med att låta personen gå längre och längre bak med långt grimskaft för att sedan koppla bort det helt.

(Men hade det varit jag som körde in så hade jag tagit bort ledaren och sedan talat om för hästen att nu är det arbete och framåt som gäller...Men o andra sidan är ju jag blott en travmänniska.... ::))
Självhushåll till nytta och nöje

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #24 skrivet: 30 jun-09 kl 23:16 »
Den kanske är så vi ska göra!  ;) Jag ska testa på kursen!

Jag ser verkligen fram emot att kunna få använda deras maratonhinder med broar, vatten etc. kanonbra miljöträning för en liten! Däremot är jag väldigt besviken över att installning i tältstall, d.v.s. ingen haggång var vad som erbjöds med hänsyn till säkerhetsaspekten.

Det finns inte en sportslig att jag skulle låta en åring stå på stall utan tillgång till rörelse (och lektionerna lär ju också bli helknas :P) en sådan lång tid så vi har fått en sen tid fre, tidigt på morgonen lör (och då åker vi hem) för att sedan ha en sen tid söndagkväll. Men nog hade jag önskat kunna stanna och att de hade fått tillgäng till en hage! :'(

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #25 skrivet: 30 jun-09 kl 23:16 »
Jag ska definitivt testa! Det ligger något i vad ni säger! Tur man får lite råd över nätet! ;D

Jag tänkte föreslå samma sak  :o ;). Min 2-åring blev mycket mer fokuserad och tillfreds med sin uppgift när jag vågade plocka bort medhjälparen där framme. Började först med att låta personen gå längre och längre bak med långt grimskaft för att sedan koppla bort det helt.

Frances

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 16 jul-09 kl 19:17 »
Jag tänkte jag kunde nu berätta att jag vet att shettis-ston får vara skodda på premiering  :)

En annan sak som slog mig, ska man ha träns eller är det ok att ha henne i grimma?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #27 skrivet: 16 jul-09 kl 21:13 »
Träns.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #28 skrivet: 16 jul-09 kl 22:38 »
Tror att grimma enbart är ok för föl. Vad jag vet så är det träns som gäller.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Frances

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 16 jul-09 kl 23:03 »
Haha... Vad jag kommer att känna mig fånig med hjälm o träns på pytteliten shettis ;D

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #30 skrivet: 17 jul-09 kl 09:20 »
Glöm den känslan! Ni kommer se prydliga och seriösa ut!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #31 skrivet: 17 jul-09 kl 10:56 »
Kan vara bra att ha med sig ett spö också så man kan peta på om hon av ngn anledning känns trög.
Se till att du själv är snygg och prydlig också! :)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #32 skrivet: 17 jul-09 kl 14:12 »
Ettåringar och äldre ska väl visas i träns? Hjälm borde fler ha, brukar gillas av domaren också  :D.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #33 skrivet: 17 jul-09 kl 14:13 »
Piskförare kan man ha med sig också om man behöver.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #34 skrivet: 17 jul-09 kl 19:56 »
Jo det har ju en del, men jag måste säga att det ser fånigt ut när någon springer efter hästen med pisken  ::) Betydligt fånigare än träns och hjälm vid visning av ponny iaf!  ;D

Piskförare kan man ha med sig också om man behöver.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #35 skrivet: 17 jul-09 kl 20:09 »
Bara en upplysning, kan ju kanske för en del vara värt det jämfört med att hästen tappar flera poäng på gångarterna.

Jo det har ju en del, men jag måste säga att det ser fånigt ut när någon springer efter hästen med pisken  ::) Betydligt fånigare än träns och hjälm vid visning av ponny iaf!  ;D

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #36 skrivet: 17 jul-09 kl 20:14 »
Sant.  ;D (fast mer träning innan visning vore kanske en bättre lösning om det är möjligt då)

Frances

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 17 jul-09 kl 20:17 »
Det är lugnt. Jag åker inte in med en otränad häst  :P

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #38 skrivet: 17 jul-09 kl 20:35 »
Nej det utgår jag förstås ifrån att du inte gör!  ;D

Tur jag inte ska visa min shettis i år för hon är så sanslöst fet insåg jag idag (har jag varit halvblind innan eller?!?). Det blir diet nu...

Frances

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 25 jul-09 kl 19:03 »
Jopp, jag skulle ha haft Skumme springandes efter med pisk, lilla fröken ville inte alls bli sprungen  med i träns..

Typ : Välutvecklad, lågställd 7           
Huvud, hals, bål , kors: Vackert huvud, Grov hals, mäktig bål, kort bakdel  7
Extremiteter och rörelsernas korrethet: Rättställd 7
Rörelsemekanik i skritt Oengagerad 7
Rörelsemekanik i trav Kort, markbunden 6

Så så gick det med et, 34 poäng klass III  :(

Det kan jag ju inte klaga på, hon var i det närmaste istadig, bromsade och ruskade på huvet.
Det är väl skillnad när jag här hemma hämtar henne ur hagen och sprintar fram och tillbaks på gårdsplan. Men efter en hel dag häckande på en grusplan och så visste jag ju att hon ogillar att bli ledd i träns, trots att jag tyckte det gick hyggligt här hemma o jag tänkte att det är väl bara att rätta sig o visa i träns då..

Jag ringde faktist o frågade i veckan för säkerhets skull om man var tvungen att ha träns, eftersom hon ogillade skarpt det och fick till svar att "ja, det ska man ha". Jag får ju skylla mig själv som inte frågade vad som händer om man visar i grimma iallafall. Tydligen ingenting alls nämligen, av 4 hästar som gick i ringen samtidigt så var det bara jag som hade hjälm och träns >:(

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 1 användare
Hardy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser