Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Premiering-utställning?  (läst 7228 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Premiering-utställning?
« skrivet: 14 maj-09 kl 07:47 »
Vad är skillnaden?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Premiering-utställning?
« Svar #1 skrivet: 14 maj-09 kl 07:48 »
Hmm, har vetat detdär en gång i tiden då jag visat olika nordsvenskar på diverse premieringar under min tonårstid. Det har nåt med nån slags registrering att göra.  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #2 skrivet: 14 maj-09 kl 09:24 »
vad jag förstör används premieringen till att stamboksföra ston, göra bruksprov etc. medan en utställning är just en utställning. Men det finns säkert de som är mer insatta än jag!

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 maj-09 kl 10:38 »
Jag tror att man får kolla med respektive rasförening vad som gäller. Ofta är väl som sagt premiering avelsgrundande till skillnad från utställning, men det kan ju finnas undantag.

Har ej läst igenom detta dokument men tror en del svar på frågan kan finnas där, vad gäller ston i alla fall:

http://www.svehast.se/allm/2009Storegl.pdf
Självhushåll till nytta och nöje

Gräbban

• -
« Svar #4 skrivet: 17 maj-09 kl 09:02 »
På en utställning får man inte tillgodoräkna sin häst resultaten för att höja eller ändra deras värdebokstav. På en premiering bedöms hästen och/eller avkommor för att ge en avelsvärdering.
Utställningar är bara skönhetstävlingar. Men folk kan ju ändå bilda sig en uppfattning om hur din häst ser ut/beter sig och hurdana avkommorna är. Bra om man tex tänker sälja.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 17 maj-09 kl 09:10 »
Fast jag tror det finns avelsvärderingsgrundande utställning också...

På en utställning får man inte tillgodoräkna sin häst resultaten för att höja eller ändra deras värdebokstav. På en premiering bedöms hästen och/eller avkommor för att ge en avelsvärdering.
Utställningar är bara skönhetstävlingar. Men folk kan ju ändå bilda sig en uppfattning om hur din häst ser ut/beter sig och hurdana avkommorna är. Bra om man tex tänker sälja.

Tinos

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 jun-09 kl 22:36 »
På en Premiering bedömmer man hästens avelsvärde. Dommaren skall inte ta hänsyn till om hästen inte har dagens bästa puts. Man lägger stor vikt på stamtavlan och vad man tror att hästen kan tillföra den egna rasens avel. Det är på premiering man kan få värdebokstav som man både kan höja och sänka ( gäller hingstar). Man har samma bedömnings punkter
Typ, huvud hals och bål, extremiteter, rörelser i skritt, trav med 10 poäng som max.

Utställning är en ren skönhetstävling. Det är en bedömning för dagen. Här gäller det att både ha en vacker häst som skall synas...
Det finns olika typer av utställningar. Officiella och inofficella.

Fler borde visa sina hästar på premiering . Där kan man få en fingervisning om sin häst är värd att avla på om den inte har bra prestationer.

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 18 jun-09 kl 23:16 »
Tackar för svaren!

En fråga till! Finns det regler ang. skoning på premiering?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

covboy

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 jun-09 kl 13:06 »
Arbetshästar skall väl klara av vissa moment innan de blir premierade..

Frances

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 19 jun-09 kl 13:12 »
För säkerhets skull förtydligar jag att jag undrar om det finns regler för vilka typer av skor som får användas!

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 19 jun-09 kl 13:19 »
http://www.nordsvensken.org/

Kanske finns svaret här.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

EmblaAsk

« Svar #11 skrivet: 21 jun-09 kl 20:50 »
För säkerhets skull förtydligar jag att jag undrar om det finns regler för vilka typer av skor som får användas!

Det är olika för olika raser. Vilken ras undrar du över? Ardenner är ofta skodda, shetlandshingstar får INTE vara skodda på hingstpremiering för att ta 2 exempel.

Frances

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 21 jun-09 kl 20:54 »
OK. Det är shetland, sto.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 21 jun-09 kl 23:09 »

Frances

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 22 jun-09 kl 07:44 »
Japp, tycker inte jag hittar nåt? Ringa HS kanske?

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 22 jun-09 kl 12:31 »
Om inget står skulle jag tolka det som att det är OK....har aldrig hört om att någon skott av sin häst inför premieringen, snarare tvärtom då det behövts ;). Men jag kan inte säga att jag VET att det är OK, så ring du!

EmblaAsk

« Svar #16 skrivet: 24 jun-09 kl 12:15 »
TROR att shetlandsston skall vara oskodda, skall kolla upp det, återkommer!

EmblaAsk

« Svar #17 skrivet: 25 jun-09 kl 23:50 »
Har kollat lite med shetlandsvänner. För ston 4-år och äldre är det OK med skor men inget måste. För 3-åringar får jag inget konkret svar, 3-årshingstar får inte vara skodda, men jag blir inte klok på om samma gäller för stona.

Oskodd är iallafall alltid tillåtet på shetland.

Skulle inte tro att det är OK med specialbeslag/sjukbeslag, då dessa kanske kan påverka hästens rörelsemönster, vilket ju inte ger en rättvis bedömning......

lenrud

« Svar #18 skrivet: 26 jun-09 kl 01:32 »
Jag skall kolla med gumman min. Hon håller på med Gotlandsruss och har även jobbat med avel på nordsvensk och andra. Jag tror inte att skor behövs. Vi har aldrig skott våra hästar. Vi sätter på dem gummipjäxor med brodd (faktiskt sant) på vintern för greppet men de åker av när vi är klara i skogen.
Däremot så måste du se till att hovarna är verkade så att hästen har rätt benställning. För långa fötter är aldrig bra. Både trav och skritt blir dåligt och hästen kan får stora bestående skador på lederna.

Frances

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 26 jun-09 kl 07:41 »
Tack för era svar så här långt. Det är just ett tre-årigt sto jag har.
Jag undrar pga att hon körs en del på grusväg och det börjar bli aktuellt med skoning nu när vägarna är stenhårde med lös sten på = ömma fötter, det är inte särskillt bra heller för gången..  :-\

Klart hon verkas!!

Det borde finnas regler för skoning tycker jag. Lång tå plus tunga skor ger långt steg. (Nu menar jag inte overkad) Kort tå utan skor ger kort och högt steg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 2 användare (1 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser