Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad montera in en vedspis  (läst 12304 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Kostnad montera in en vedspis
« skrivet: 13 maj-09 kl 11:00 »
Någon här som låtit hantverkare montera in en vedspis i köket? Vad kostade det jobbet? En uppskattning räcker. Det känns som om vi kommer allt närmare en köksrenovering och jag tänkte att vi skulle försöka få ihop i alla fall en ungefärlig budget. Ett av arbetena består i att flytta in en vedspis i köket igen. Den står numera i undantaget och används där. Det som behövs göra är att koppla in den i skorstenen. Ska finnas uttag (eller vad det heter) redan enligt förra ägaren. Sen behövs det muras upp något att ställa spisen på också antar jag för den står inte på ben. Det är inget som vi reder ut att göra själva.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Eleganten

• Västmanland
SV: Kostnad montera in en vedspis
« Svar #1 skrivet: 13 maj-09 kl 20:26 »
Mkt grov uppskattning: 2 dagars arbete= 16 tim x 320kr/tim +moms - 50% Rot avdrag.

tegel 60 st a´ 10kr. Bruk 6 säck a´ 60kr.

ev tätning av skorstenspipa 1000kr per meter skorsten.

provtryckning /sotare 800kr.

kan bli lite billigare eller mkt dyrare.

Estetiken framför allt

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 13 maj-09 kl 23:07 »
Tack Eleganten, då kan jag räkna någonstans mellan sju och tiotusen för att få den på plats. Jag hoppas att inte skorstenspipan behöver tätas. Men, det vet man ju inte. Just den pipan har inte varit använd sedan 1970. Det finns 5 pipor i skorstenen om jag förstod sotaren rätt. En används till ventilation sån där lucka man hade ovanför spisarna förr och en används till rörspisen i tv-rummet. Sen ska en ha varit till vedspisen nere och resten till vedspis och kaminer uppe.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 14 maj-09 kl 07:18 »
Eller så gör du som jag och letar upp en murare som gärna gör lite svartjobb, alternativt en arbetslös en för det finns det gott om just nu och så får du det gjort för halva priset.  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 14 maj-09 kl 09:14 »
Eller så gör du som jag och letar upp en murare som gärna gör lite svartjobb, alternativt en arbetslös en för det finns det gott om just nu och så får du det gjort för halva priset.  ;)

Hmm... skulle kanske göra det. En idé hade ju varit att byta till sig lite murarjobb mot får eller något annat. Ni ska inte semestra uppåt Blekinge i sommar Kimma?  ;)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 14 maj-09 kl 09:22 »
Hmm... skulle kanske göra det. En idé hade ju varit att byta till sig lite murarjobb mot får eller något annat. Ni ska inte semestra uppåt Blekinge i sommar Kimma?  ;)

Njäe inte vad jag vet sådär på rak arm  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gonefishing

« Svar #6 skrivet: 01 jun-09 kl 20:56 »
Nu när det finns rotavdrag finns det väl ingen anledning till att ta in svartjobb utan några former av garantier

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 02 jun-09 kl 10:11 »
Nu när det finns rotavdrag finns det väl ingen anledning till att ta in svartjobb utan några former av garantier

Det har du förstås rätt i. Det har dock visat sig att det inte är helt enkelt att hitta en murare/firma med goda referenser som har ont om jobb just nu.  :P

pink_valley

« Svar #8 skrivet: 04 jun-09 kl 12:49 »
Anlitade murare för att sätta igen hål i murstocken från tidigare vedspis samt ta upp nytt hål och installera kamin. Gick på 2500 kr (inkl en timmes restid samt material värt ett par hundra) och tog ett par timmar att göra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

798 gäster, 1 användare
Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser