Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inavel  (läst 2116 gånger)

donnabellan

Inavel
« skrivet: 12 maj-09 kl 22:00 »
Hur långt bak måste man ha koll så att det inte finns samma individer i släkten? Ofta när man köper dvärggetter finns det bara uppgift på föräldrarna till killingen, så i princip kan man råka para två individer där ex. vis bockens pappa är samma som getens farfar, utan att veta om det. Men hur illa skulle en sådan parning vara?
Mvh

Mmmm

• Övriga världen
SV: Inavel
« Svar #1 skrivet: 12 maj-09 kl 23:19 »
Förmodligen inte ett dugg farlig. Inavelsskräcken gör ofta mer skada än inaveln i sig själv, oavsett vilket djurslag det gäller.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Inavel
« Svar #2 skrivet: 13 maj-09 kl 00:21 »
Det verkar vara olika hos olika arter.  Getter tycks vara väldigt lite känsliga, i vilt tillstånd har de en ledarbock under några år, tills han tvingas stiga tillbaka för någon yngre förmåga, eller stupar i strid mot rovdjur.  Vilket ju inte betyder att man BÖR hålla på och inavla.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser