Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Yngeluppflyttning och drönare  (läst 5448 gånger)

anette i bugared

• -
Yngeluppflyttning och drönare
« skrivet: 12 maj-09 kl 15:05 »
Finns det något jag kan göra för att drönarna skall kunna lämna yngelrummet vid en yngeluppflyttning? Spärrgallret stoppar ju dem och det är tråkigt att hitta döda drönare ovanför gallret som inte kunnat ta sig igenom. Finns det nåt galler eller låda med extra utgång eller hur gör jag (förutom att jag kan släppa ut dem genom att springa och lyfta på locket i tid och otid)?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
SV: Yngeluppflyttning och drönare
« Svar #1 skrivet: 12 maj-09 kl 15:18 »
När jag var aktiv bi-odlare fanns det metall bleck till avläggare för drottning odling. Dessa var runda bleck med två hål, ett ovalt (spärrgaller) och ett runt. Den fästes med en skruv i mitten så man kunde snurra fram det hål eller inget som man vill använda. Man behöver bara ha en skattlåda som man kan borra ett hål i ca 10mm.

MVH:Linus
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 12 maj-09 kl 17:00 »
Tack, jag skall fråga efter ett sådant bleck i bitillbehörsaffären.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Jano

• Halland
« Svar #3 skrivet: 12 maj-09 kl 21:53 »
Finns det något jag kan göra för att drönarna skall kunna lämna yngelrummet vid en yngeluppflyttning? Spärrgallret stoppar ju dem och det är tråkigt att hitta döda drönare ovanför gallret som inte kunnat ta sig igenom. Finns det nåt galler eller låda med extra utgång eller hur gör jag (förutom att jag kan släppa ut dem genom att springa och lyfta på locket i tid och otid)?
Hej.
 Det går bra att klippa upp spärrgallret i ett hörn så mycket att en drönare kan komma igenom. Vänd spärrgallret så att hålet hamnar i ett av de främre hörnen. Det är ingen risk att drottningen går upp där, det blir ju framför den främsta eller bakom den yttersta kakan beroende på vilket håll bygget är på. Ett annat alternativ är att kapa bort en cm. på gallerlisten mitt fram.
 / Jano

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 12 maj-09 kl 22:32 »
Tack för tipset!

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 12 maj-09 kl 22:53 »
Hej!
En liten undran, varför ska ni blanda ihop yngelrumsvax med honungen?
Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 maj-09 kl 02:04 »
Jano! Det var det jag försökte förklara i en annan tråd. Man sågar upp 1 till 2 cm på ramen till spärrgallret om man har ett spärrgaller med träram, då kan drönare ta sig ut enkelt!
Man kan ha drönare ovan spärrgallret!

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 13 maj-09 kl 07:13 »
Hej!
Beekeepern
Jag har hittills inte gjort nån skillnad på ramarna till yngelrummet gentemot de i skattlådorna utan använt ramarna där de behövts. Har jag gjort nåt galet då menar du?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 maj-09 kl 07:58 »
En målsättning med användandet av spärrgaller är att inte bara drottningen utan även yngel/pupp/annat material stannar kvar under spärrgallernivån. Dessa ramar blir mörkare och nästan svarta med tiden och kanske lite sunkiga att förvara honung i för slungning.
Bina själva samlar lite honung och pollen till varje ram där ändå, pollen = protein, honung = kolhydraterna till larverna.
Sedan lägger drottningen gärna ägg i svarta gamla yngelramar jämfört med sprillans nya utbyggda som använts för honung.
Därför håller man isär dem för att med en förhoppning få ett starkare samhälle och fräschare honungshantering.
Sedan tillkommer "vaxförnyelse" så någon gång måste man använda nytt i yngelrummet eller helt enkelt invintra på mellanväggar.
Man skiftar även yngellådorna efter vintern (byter plats) för att dels få bättre utbredning/yngelsättning i lådorna och dels låta samhället invintra nästa gång efter lådskifte. Mera går att läsa om bihälsa på nätet. Det finns flera orsaker till att man skiftar lådor.
« Senast ändrad: 13 maj-09 kl 08:01 av Sten-Åke Lindell »

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 13 maj-09 kl 09:01 »
Hej!
Beekeepern

Jag föryngra vaxet i yngelrummet för att få bort gammal honung och pollen. De gamla ramarna med vax skickands till biredskapsfabriken i töreboda, får då tillbaka ramarna och vax. Med rena utbygda ramar drar bina ner vinter infodringen bättre.
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Lyckero

« Svar #10 skrivet: 13 maj-09 kl 13:16 »
Instämmer i Beekeeperns undran: Varför ska man flytta upp ramar med yngel? Oavsett hur ramarna ser ut, vad är det för vits med detta. Har tidigare hört att man på våren kan flytta upp några ramar med yngel till skattlådan men aldrig fått någon förklaring till varför. Är det ett sätt att locka upp bina eller ska det ge mer utrymme nere i yngellådorna? Någon god tanke finns säkert från början.
// Anders

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #11 skrivet: 13 maj-09 kl 13:33 »
Jag hadde LN och tyckte att yngelrumet blev för litet med en låda om den skulle innehålla honung och pollen på mer än en ram, då flytade jag upp de ramarna. Samt att jag fick en förnyelse av vaxet.

anette i bugared

• -
« Svar #12 skrivet: 13 maj-09 kl 16:18 »
Instämmer i Beekeeperns undran: Varför ska man flytta upp ramar med yngel? Oavsett hur ramarna ser ut, vad är det för vits med detta. Har tidigare hört att man på våren kan flytta upp några ramar med yngel till skattlådan men aldrig fått någon förklaring till varför. Är det ett sätt att locka upp bina eller ska det ge mer utrymme nere i yngellådorna? Någon god tanke finns säkert från början.
// Anders
Några gånger det varit aktuellt för min del så har det varit för att ge mer utrymme i yngelrummet, att ge en tredje yngellåda, men utan att ge drottningen möjlighet att fortsätta gå upp i den översta.
Andra gånger har det varit vid sammanslagningar där jag varit osäker på om det funnits mer än en drottning och därför valt att använda spärrgaller mellan de sammanslagna lådorna.

Annars tror jag det är vanligast när de som minskar ner yngelrummet till bara 10 ramar efter midsommar, (för att på så sätt få mer honung), sätter spärrgallret mellar de bägge 10-ramars lådorna så att den översta så småningom blir en skattlåda. Så berättade i alla fall gubbarna på bikursen att de brukade göra.

Gideon i Roslagen

« Svar #13 skrivet: 13 maj-09 kl 20:58 »
En av orsakerna är att kunna odla drottningar. Det fungerar bäst om drottningen i samhället är något år gammal. Det fungerar inte alltid och inte så bra men används i alla fall ganska så ofta.
Hur man startar upp det hela det är lite omständigt att berätta.

Gideon

Jano

• Halland
« Svar #14 skrivet: 13 maj-09 kl 21:53 »
Jag har hittills inte gjort nån skillnad på ramarna till yngelrummet gentemot de i skattlådorna utan använt ramarna där de behövts. Har jag gjort nåt galet då menar du?
Hej.
Många biodlare använder sig av yngeluppflyttning, så du har definitivt inte gjort något fel.
Yngeluppflyttningen har ett stort värde, eftersom den ger samhället en inpuls till ny kraftig utveckling.
Den har okså en stark återhållande verkan på svärmningen, samt sist men inte minst att samhället får ett nytt bygge att sitta på under kommande vinter. Det är nog lika viktigt för ynglet med rena fina ramar. Själv gör jag denna operation vid delningen av samhällena i form av en konstsvärmning  i mitten av juni. Ramar som varit yngel i är jättebra till ljunghonung, då de tål högre varvtal i slungan. 
För övrigt så skulle jag inte kunna tänka mig att invintra bina på samma ramar som de hade föregående vinter, men att använda dessa för honung är dock ingen nackdel. När de har varit med ett par tre år går de till omsmältning.
/ Jano

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #15 skrivet: 14 maj-09 kl 10:20 »
Varför använda spärrgaller för?????????
Annars kan drottningen gå upp i skattlådan och lägga ägg i honungsramarna. Har man rapsdrag vill man slunga ramarna innan rapshonungen stelnar i ramarna.

wictor

« Svar #16 skrivet: 14 maj-09 kl 18:01 »
Finns det något jag kan göra för att drönarna skall kunna lämna yngelrummet vid en yngeluppflyttning?

Hej Anette

Det beror på vilken kuptyp du har, och vilken typ av spärrgaller du har.

Har du typen "Nacka" där man "ser" spärrgallrets träram kan du såga upp ett litet spår i överkanten av trälisten, förhoppningsvis kan de krypa ut där. Har du "Nacka" med plastspärrgaller går det inte.

Har du andra uppstaplingskupor (eller typen "Nacka" med plastspärrgaller) kan du helt enkelt borra ett hål i skattlådan (ca 10 mm) där de kryper ut, det kommer även en hel del dragbin att göra men det gör ju ingenting... Enkelt att plugga hålet med nån liten plastpropp om man vill ha tätt så småningom.

Har du trågkupor blir det svårt...

Men jag undrar varför du frågar?
Om du har bina på två LN lådor över vintern, låt dem yngla tills den övre lådan är full. Byt plats på de två lådorna (du kommer att se att du har den övre fylld med yngel och den undre helt tom) och sätt på en tredje låda där hon kan yngla. Spärrgaller lägger du över den tredje och sen på med två skattlådor. I juli nån gång spärrar du ner drottningen på två lådor, så har du fixat vintern redan nu.  Och drönarna kryper ut och lämnar kupan den naturliga vägen.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 14 maj-09 kl 18:08 »
Om du har bina på två LN lådor över vintern, låt dem yngla tills den övre lådan är full. Byt plats på de två lådorna (du kommer att se att du har den övre fylld med yngel och den undre helt tom) och sätt på en tredje låda där hon kan yngla. Spärrgaller lägger du över den tredje och sen på med två skattlådor. I juli nån gång spärrar du ner drottningen på två lådor, så har du fixat vintern redan nu.  Och drönarna kryper ut och lämnar kupan den naturliga vägen.

STRÅLANDE!! Fast jag skulle optimistiskt lägga på 4 st skattlådor istf 2.  Det här proceduren är viktigt (alltså hanteringen av yngellådorna) och ger mera honung, starkare samhällen och faktiskt mindre problem/jobb/etc.

Denna formel borde alla lägga in och anpassa till sin egen kalender med avseende på var man bor och vilka bin man har.
« Senast ändrad: 14 maj-09 kl 18:54 av Sten-Åke Lindell »

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #18 skrivet: 15 maj-09 kl 14:18 »
Jepp, exakt som Wictor beskriver jobbar jag iår. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Jonte76

• -
« Svar #19 skrivet: 17 maj-09 kl 11:23 »
 Så brukar även jag göra  men inte i år. När rapsen blommar får jag skvättar med honung överallt och det blir  för mycket plock med lådor för mej under högsommaren .Ett stort plus inga svärmar och starka sammhällen = Mycket honung

Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 1 användare
Rosalind76

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser