Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kvass  (läst 10037 gånger)

Abigail

Kvass
« skrivet: 12 maj-09 kl 11:12 »
Är det någon som gjort eller smakat eller känner till kvass?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvass

Skytten

• Skåne
SV: Kvass
« Svar #1 skrivet: 12 maj-09 kl 19:27 »
Jodå, jag har gjort det några gånger (lärt av mamma).  Jag brukar inte låta det stå att jäsa öppet, som man vanligen gör, då det ibland får för stark smak av ättika.   Jag brukar använda grovt bröd och lite socker, och när det jäst ut, brukar det ha en styrka likt starköl.

Smaken är inte helt olik den gammaldags svagdrickan.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Abigail

« Svar #2 skrivet: 12 maj-09 kl 22:48 »
Har du något recept med hur mycket det ska vara av de olika ingredienserna? Jag älskade svagdricka så som den smakade förr, tror att kvass är detta något som jag skulle kunna tycka om.

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 13 maj-09 kl 06:04 »
KBAC

3 kg torkat rågbröd/grovt bröd (gärna olika sorter efter bäst före, men ej mögel)
1,5 till 2,5 kg  socker (beroende på hur stark kvass du vill göra).
(2 msk torkad mynta)
(10-15 svartvinbärsblad)
100 g bakjäst
russin

Skär brödet i bitar och torka i spisugn på svag värme. Lägg de torkade
bitarna i en jäshink(spann). Häll över kokhett vatten ca 15 liter och låt det hela
stå och dra ungefär 12 timmar.

Tillsätter du mynta och svartvinbärsblad
ska dessa kokas upp var för sig och stå och dra i ca 6 timmar.

Sila upp vätskan från brödblandningen i en annan jäshink  och blanda
med vätskan från myntan och svartvinbärsbladen om du smaksätter med det.

Tillsätt sockret, som blandats under upphettning med 4-5 liter vatten, och jästen när vätskan är under 30 grader men gärna ca 25.
Vill du ha riktigt mörk kvass, karamelliserar du en mindre del av sockret.
Rör om och låt stå ett par dar (jag använder jäsrör och jäser tills det bubblar långsamt,
1 min mellan ploppar). (Annars brukar man jäsa öppet, och får en sur kvass pga ättilksyrebildning).

Ta bort eventuellt skum och häll vätskan på flaskor (fyll dem
bara till 3/4).

Lägg några russin i varje flaska för efterjäsning, tillslut väl och låt
dem stå svalt i 3-5 dagar, eller tills det att russinen flutit upp till
ytan och jästen lagt sig på botten. Häll så försiktigt över den
klara  och kalla drycken i nya flaskor.
Drickes avkyld.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Abigail

« Svar #4 skrivet: 13 maj-09 kl 08:50 »
Det ska testas. Får väl börja med att baka rågbröd en dag när det regnar  :)

SurOve

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 13 maj-09 kl 22:31 »
Hej
Av en ren tillfällighet har vi ikväll öppnat en burk kvass, den första vi har gjort. Och det smakade toppen! Nu är jag inne för att leta mer info och recept och så hamnade jag här.
Vi har gjort kvass enligt Annelies Schönecks recept (ur hennes bok Mjölksyrning, som finns i Åters bokklubb). Det smakar milt och gott, som en blandning av svagt, svagt vitt vin och svag cider. Alkoholhalt okänd, men i det receptet finns inget socker. Gjorde den i julas, kanske, har stått i kylen sedan dess. Sedan går det att ha i frukt och rotfrukter och antagligen allt möjligt som man kan undvara, antar jag.
Lycka till med ditt kvass-ande.
Ove
Syrar ofta. Surar ibland.

Uffe1973

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 01 jan-14 kl 19:29 »
Hur länge håller sig kvass i kylskåp efter att drycken blivit korkad och klar?

Antar att den blir överjäst efter ett tag? Men efter hur länge?

Uffe1973

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 06 jan-14 kl 15:48 »
Kanske kan jag glädja forumet med vad som hände mig när jag öppnade min första hemmagjorda kvass i morse.

Jag hade korkat igen tre flaskor, med russin i, och gått efter det ovan beskrivna recept till större delen. MEN! Se när jag öppnade korken på flaskan så small den iväg som en champagnekork och halva innehållet rann ut på golvet.

Jag blev så klart ganska paff. Och jag är ganska säker på att kvass inte ska bete sig på det här sättet. Så nu undrar jag vad jag gjorde fel? Så här gick jag tillväga:

Jag utgick från det av Milla ovan beskrivna receptet när jag skulle göra min kvass. Det vill säga samma mängd vatten till samma mängd rågbröd. Det jag gjorde annorlunda var att minska något på sockret, med ungefär två tredjedelar. Sedan lät jag brygden jäsa i en damejanne i ungefär två-tre dar tills plupparna kom ungefär en gång i minuten.

Där efter hällde jag över innehållet i tre glasflaskor och la i russin där i. Sedan fick kvassen jäsa i flaskorna i tre dagar till. Tills i dag, när jag öppnade flaskan, som nästan höll på att sprängas.

Nu undrar jag vad jag gjorde för fel? Det jag gjorde annorlunda från receptet ovan var alltså att minska sockermängden och minska torrjäst-mängden. Men där emot slängde jag i en skvätt vildjäst tillsammans med den vanliga jästen. Som jag brukar använda till att baka bröd.

Så vad fick mina flaskor att bete sig på det här konstiga sättet?

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 4 användare
skräptanten, DaisyMalone, beekeepern, William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser