Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drottningtillsättning  (läst 3547 gånger)

TROYA

Drottningtillsättning
« skrivet: 11 maj-09 kl 18:21 »
Hej,

Jag skulle vilja höra lite åsikter om följebins vara eller inte vara vid tillsättning av en oparad drottning.

Jag förmodar att det inte ställer till några större problem att ha följebin under juni månad men kan kanske ställa till med problem i form av bråk mellan följebina och avläggarbina  under senare del av året.(?)

Detta om man har en drottning i tillsättningsbur tillsammans med följebin.

Vad kan man tänkas stöta på för problem?

Vad har det för fördel att ha följebin?

Med vänliga hälsningar
Troya

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
SV: Drottningtillsättning
« Svar #1 skrivet: 11 maj-09 kl 19:32 »
Har aldrig upplevt några problem med följebin, men det är viktigt att samhället hunigt sakna sin drottning. Brukar låta samhället vara utan drotning i minst 1 dygn. Då blir det inga problem.

MVH:Linus
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

TROYA

« Svar #2 skrivet: 29 maj-09 kl 01:44 »
Hej,

Jag har inte upptäckt några problem eftersom jag kört med en singel DR, men vad jag ville veta/undrade över om var om någon sett några po/neg reaktioner med användandet av följebin??????? (Wictor???)

Med vänliga hälsningar
TROYA

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 29 maj-09 kl 17:23 »
Ibland sägs det att följebina kan reta bina utanför buren att de har drottningen och inte de utanför. Resultatet skulle vara att när väl kupbina kommer in till drottningen är att de sticker ned bina inne i buren och kan missta sig på drottningen också så att hon bil dödad.

Törs inte säga om det är så eftersom jag också oftast sätter till drottningen som singel. Har några gånger tillsatt med följebin och då har det funkat.

Kanske kan det också vara så att man vill minimera risken att föra in andra bin i kupan som har med sig virusar eller bakterier som kan skapa sjukdommar i kupan och därför rekommenderar att bara tillsätta drottningen som singel.

//Roger

wictor

« Svar #4 skrivet: 30 maj-09 kl 21:13 »
Jag sätter för det allra mesta till drottningen i en avläggare som är vicelös. Det funkar jättebra.

En sådan avläggare kan sedan enkelt slås samman med ett annat samhälle där man nyper drottningen lite tidigare, t.ex nyp på morgonen, slå ihop på kvällen. Enklast ställa lådan ovanpå eller under med ett papper emellan.

En dragbiavläggare kan göras med en yngelram (helst med mest krypfärdigt yngel) och resten tomramar eller mellanväggar, här hänges en ny drottning in, alternativt en kläckfärdig cell. Dragbina som kommer hit har inget annat val än att acceptera den nya ordningen. Kan senare slås samman enligt ovanstående.

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 30 maj-09 kl 21:33 »
Lite OT kanske, men jag har just nu ett samhälle med två drottningar. Det är sammanslaget av två svaga och det ligger ett spärrgaller emellan damerna och än så länge går det bra. Bägge damerna lägger ägg men det är ingen större fart på äggläggandet hos nån av dem så varje ägg är av viktigt. Förhoppningsvis kan jag få en ny (köpe-)drottning till samhället inom ett par veckor.

Skall bli intressant att se hur länge dessa bägge damers resp. bin accepterar att det är två dr.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 30 maj-09 kl 21:47 »
Bina samsas så länge det finns drag, Drottningarna brukar slåss om de träffas.
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

wictor

« Svar #7 skrivet: 31 maj-09 kl 11:21 »
Bina bryr sig inte, det finns många som har tvådrottningsamhällen för att snabbt få upp bistyrkan på våren.

Dock gör du nog helt rätt att byta ut dessa två lågpresterande individer, du vet ju själv vilken skillnad det är på en drottning som vet att lägga ägg ordentligt. Då blir det bin och mycket honung.

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 31 maj-09 kl 13:00 »
Ja, jag väntar bara in att min drottningodlare skall få fram nya drottningar, sedan måste jag tyvärr nypa dem bägge (jag har så förtvivlat svårt för att ta död på dem bara, jag är alldeles för blödig).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser