Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundattack (biten)  (läst 4135 gånger)

Mysgrisen

Hundattack (biten)
« skrivet: 11 maj-09 kl 17:36 »
Våran stackars Agda har blivit attackerad av två dvärgschnausrar :'(.

Hon har fått flera bett, huden är uppfläkt och ett par är djupare efter hörntänderna, fjädrar är bortryckta.

Vi ringde vet och blev rekommenderade att tvätta med tvål och vatten samt jodopax. Ska hålla noggrann koll på henne ifall det blir infektioner.

Hon är inte spak, men lugn, är ingen "spattig" höna annars heller.

Nu sitter hon i en bur i vardagsrummet, och kommer att få bo inne några dagar.

Stackars lilla Agda :'(. Min sambo sparkade undan hundarna flera gånger innan han fick upp henne i famnen. Hundarna ska vara glada för att jag inte var i närheten...

Tycker synd om min mamma också, eftersom det var hennes hundar som bet Agda.

Håll tummarna för våran lilla tjej att hon blir bra igen.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Hundattack (biten)
« Svar #1 skrivet: 11 maj-09 kl 18:33 »
Jag håller tummarna! (och råder ALLA om att ALDRIG döpa hönor till Agda, alla Agda-hönor jag känner råkar illa ut.

Hundar! Jag har faktiskt viss förståelse för rävar och duvhökar, de är vilda djur som behöve mat, men hundar som dödar hönor gör mig rosenrasande! Hade det hänt här hade världen varit av med två hundar...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Mysgrisen

« Svar #2 skrivet: 11 maj-09 kl 18:39 »
Jag håller med. Det blev så tokfel alltihop. Tyvärr var det Agda som fick betala priset :(.

Våra hönor är inte rädda för hundar heller, eftersom de är vana vid våra, som låter dem vara ifred.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 11 maj-09 kl 20:00 »
Jag håller tummarna! (och råder ALLA om att ALDRIG döpa hönor till Agda, alla Agda-hönor jag känner råkar illa ut.

Hundar! Jag har faktiskt viss förståelse för rävar och duvhökar, de är vilda djur som behöve mat, men hundar som dödar hönor gör mig rosenrasande! Hade det hänt här hade världen varit av med två hundar...

.... .... ....  Min pojkvän döpte en sumatrakorsning till Agda förra året... Hon dog 1 månad senare. *okej, nu blev det lite läskigt... Ska aldrig döpa en höna till Agda som du säger*

För övrigt... Jag håller tummarna för att denna Agda klarar sig!  :)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

gernsö

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 11 maj-09 kl 20:10 »
ok this is spooky.... usch det namnet kommer inte att används här.
Och jag håller med, tur för hundarna att jag inte var där. Mina föräldrars hund gick på min myskankhona en gång, jaga henne, fick ner henne, höll henne kvar och tuggade på hennes hals.... som om det var en tuggleksak, du vet pip pip pip.... men den hunden rörde aldrig ankan igen, tro mig..... Till saken hör att detta är min favorit anka.....blir hon sjuk så hade jag nog flippat totalt, den är som .......den är allt för mig.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Mysgrisen

« Svar #5 skrivet: 11 maj-09 kl 20:18 »
Tvättar Agdas sår i badkaret.

gernsö

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 11 maj-09 kl 20:36 »
Stackars lilla pulla..... hoppas verkligen att hon repar sig.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

tuva-li

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 maj-09 kl 22:35 »
ok this is spooky.... usch det namnet kommer inte att används här.

Håller med. Min Agda blev tagen av en jakthund i vintras, och i det sammanhanget kommer jag ihåg fler  på alternativ som hade "Agdor" som omkommit. Så liite spooky är det faktiskt om man är lite skrockis... som jag.  :-[

Men ingen mer kommer döpas till Agda hos mig i alla fall.

Mysgrisen

« Svar #8 skrivet: 12 maj-09 kl 08:27 »
Nu har Agda fått flytta från kattburen, till en större hundbur.

Hon har ätit lite gurka och ost i morse. Hon verkar inte vilja dricka, så hon får gurka. Fortsätter hon så kommer jag att vattna henne med spruta.

Hon "kurrar" lite och svarar ibland på tilltal. Verkar ganska pigg efter omständigheterna.

Såren ser ju inte så roliga ut, men jag håller koll på dem. Lite svullen är hon runt dem.

Jag undrar om jag ska hålla såren öppna med tvätt de första dagarna, så att jag inte stänger in bakterier. Vad tror ni?

Torry

« Svar #9 skrivet: 12 maj-09 kl 21:21 »
Stackars lilla Agda! Höns har gott läkekött har jag hört, hade en höna som duvhöken fösökte med. Jag tvättade bara en gång sen torkade såren och läkte på bara några dagar. Hoppas hon repar sig. Kanske ska du döpa om henne för säkerhets skull  ;)
//Torry

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 12 maj-09 kl 22:16 »
vår Agda och en annan höna hade gräsliga rivsår på ryggen efter tuppen vi hade då, och jag tyckte de läkte väldigt fort, fast det kanske är annorlunda när det är ett bitsår av en hund? Men är det bara rent och hålls torrt sen borde det nog läka bra, det verkar som höns har bra läkekött.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Mysgrisen

« Svar #11 skrivet: 13 maj-09 kl 08:53 »
Agda blir piggare och piggare.

Hon bor fortfarande i hundburen i köket, men snart får hon flytta ut i hönshuset med sin bur.

Vi är allergiker och astmatiker och jag vill inte utmana ödet med vår hälsa nu när jag ser att hon blir bättre.

Ska se om jag kan övertala henne att byta namn på Agda, då är hon en Valborg i såna fall.

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 13 maj-09 kl 19:48 »
Hade hundattack på en höna förra sommaren , hon var skärrad och stressad men det läkte bra. Likadant när min höna blev grävligsattakerad, hon skötte sina sår bra själv, höll rent och plockade liksom undan de fjädrar som satt fast i såret, hon är helt återställd. mvh Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Margit

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 maj-09 kl 22:32 »
Håller tummarna för Agda!

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #14 skrivet: 17 maj-09 kl 11:32 »
Oj stackars Agda, jag har också hört en hel drös med läskiga historier om Agdor som råkar illa ut. Jag hoppas att din vackra lilla höna tillfrisknar!
ofrivilligt hönslös

Mysgrisen

« Svar #15 skrivet: 17 maj-09 kl 11:49 »
Oj, grävlingsbett! Det lät otäckt.

Agda får nu lite sjukgymnastik i hönshuset medans de andra är ute. Hon verkar lite tafflig när hon går, men det stramar säkert i såren. Hon kommer inte att få vara med de andra förrän hon är läkt ordentligt.

Mysgrisen

« Svar #16 skrivet: 17 maj-09 kl 20:16 »
Usch, nu verkar Agda inte må så bra längre.

Hon har suttit ihopkurad på samma ställe hela dagen. Samt är lös i magen.

Jag ringer vet direkt i morgon bitti.

gernsö

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 17 maj-09 kl 21:43 »
Be om Terramycin i pulverform, alltid bra att ha hemma......"antibiotika"

Mysgrisen

« Svar #18 skrivet: 18 maj-09 kl 15:36 »
Nu har Agda fått medicin. Hoppas att det hjälper.

Mysgrisen

« Svar #19 skrivet: 21 maj-09 kl 09:18 »
Tyvärr är Agda sämre. Vi måste avliva henne vad det verkar.

Usch, stackars lilla Agda som fick lida för vårat slarv.

Min sambo har infört en regel att de enda hundar som får vistas lösa på våran gård är våra egna hundar. HUr snälla andra säger att deras är. Varför hade vi inte den regeln tidigare?

Barnen vill säkert begrava henne. Så vi ska lägga henne i en låda efter avlivningen, de kan ju inte se henne efteråt.

:'(

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 2 användare (1 dolda)
André Holm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser