Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drottningceller = svärmning?  (läst 3750 gånger)

andcar

• Biodlare med fem samhällen.
    • Uppland
    • Andreas bisyssla
Drottningceller = svärmning?
« skrivet: 10 maj-09 kl 17:39 »
När jag idag var till mina samhällen satt de lite trångt... Båda två hade 4-5 drottningceller i olika storlekar, alla med larver i. Eftersom jag är rätt ny med det här har jag inte riktigt erfarenheten som krävs för att improvisera, men kanske borde jag gjort en avläggare per samhälle med drottningcellerna?

Vad händer nu? Är det ofrånkomligt att de kommer att svärma trots borttagna celler?

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
SV: Drottningceller = svärmning?
« Svar #1 skrivet: 10 maj-09 kl 18:09 »
Utöka samhället med en skattlåda och titta efter drottningceller om en vecka så kommer de troligen lugna mer sig och inte svärma.
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #2 skrivet: 11 maj-09 kl 20:01 »
4-5 celler är inte så mycket. Skulle ev. kunna vara stilla byte men eftersom bägge gjorde det tror jag att det är större möjlighet för svärm. Ibland går svärmen så fort cellerna är täckta på 5:e dagen. Kan va läge dela samhällena, drottningen i en kupa och cellerna i den andra.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

wictor

« Svar #3 skrivet: 14 maj-09 kl 18:16 »
De kommer att svärma, precis som ett brev på posten.

Och posten slarvar bara bort ett brev av 15 miljoner.

Gör en dragbiavläggare.

Flytta bort kupan med drottningcellerna 5-10 meter.
Sätt en tom kupa på dess gamla plats.
Flytta över ramarna med drottningceller, ta bort alla utom en stor och fin. Var MYCKET försiktig med ramarna, vertikalt läge hela tiden, INTE vända upp och ner eller liknande, ABSOLUT inte skaka. Bina som sitter på får följa med. Fyll upp med mellanväggar.

Den gamla kupan har kvar sin drottning. Och här skall bara yngelramar UTAN drottningceller finnas. Fyll upp med helst utbyggda ramar, annars mellanväggar. Och skattlådor!!! Glöm inte skattlådor!

Det som händer är att efter ett par dagar har den nya kupan fått alla dragbina, en del yngel och en drottningcell. Hon kryper ut och befruktas, så har man ett nytt samhälle. Dragbina har inget att göra än att acceptera den nya ordningen, och drottningen blir väl mottagen.

Det gamla samhället förlorade dragbina, samtidigt försvann svärmlusten. Men det kommer snart att ha mängder med nya dragbin, det har ju yngel som ständigt kryper ut. Här får du honung, så du måste ha skattlådor på. OCH rejält med plats för drottningen att lägga ägg, minst två LN-lådor, så här tidigt på säsongen gärna tre, skattlådor däröver så traven blir nog fem-sex lådor hög om du har LN-format.

andcar

• Biodlare med fem samhällen.
    • Uppland
    • Andreas bisyssla
« Svar #4 skrivet: 14 maj-09 kl 22:10 »
OK! Tack för svar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser