Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ett eller två flasklamm?  (läst 3352 gånger)

Bos Maria

• Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
Ett eller två flasklamm?
« skrivet: 10 maj-09 kl 00:33 »
En av våra förstföderskor (gutetacka) har problem att ge di till sina båda ungar. Tackan drabbades av juverinflammation och har nu bara en fungerande spene. Den spenen har fått ett stort sår, troligen pga att det ena lammet (en liten tacka) har fel sugteknik. Antagligen har den lilla tackan utvecklat fel teknik då hon diat och hennes större starkare bror kommit och hela tiden knuffat bort henne.
Nu är läget så att vi gett "lillan" flaska i ett par dar eftersom hon är så liten och svag trots sina 3 veckor (brorsan är nästan dubbelt så stor). Förhoppningen var att mamman skulle få avlastning att läka och att "lillan" skulle återfå sina krafter.
Tills igår läkte spenen fint. Idag var det mycket sårigare igen och tackan sparkar bort "lillan" då hon försöker dia. När den lilla baggen diar står tackan kvar. Tar man upp "lillan" kommer genast mamman och vill ha koll på sin unge, så hon har inte stött bort henne eller så.
Problemet är nu att när den lilla blivit starkare så tar hon i hårdare på mammans spene vilket resulterar i att hon inte får mjölk av mamman. Nu funderar jag på vad man kan göra för att lösa problemet. Ett alternativ är att ta "lillan" från mamman helt och hållet och ge henne flaska. Då tror jag dels att såret skulle läka och den lilla baggen kunde fortsätta med sin mamma.  Ett annat alternativ är att ta båda lammen från mamman, dels för att de skulle få sällskap av varandra och dels för att tackan skulle få läka.
Jag känner mig osäker på vad som vore bäst för dem alla. Någon som har liknande erfarenhet?
Läste i andra trådar om lammbar vilket kanske skulle kunna vara ett alternativ. Men jag antar att om lammet är kvar med mamman och har tillgång till lammbar så kommer hon ändå att gå på mamman i första hand, eller?
Hur länge behöver man flaskmata och finns det något mer foder man kan ge dem också nu när de är tre veckor? De äter lite gräs och hö då och då.

Förresten är det någon som har tips om något man kan ha på spenen för att den ska läka bättre?

Hoppas någon kan bolla dessa tankar med mig  :)
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

vårlängtan

• Småland
SV: Ett eller två flasklamm?
« Svar #1 skrivet: 10 maj-09 kl 12:10 »
Det är ju en finess med att ha lammen gående med flocken. Varför inte helt enkelt stödmata med flaska
ett par gånger om dagen, tänker att det skulle minska hetsätningen och ge lindring åt mamman,
samt att de får i sej tillräckligt med mat.

Vi har två moderlösa lamm som går med flocken och de får flaska morgon och kväll,
f.ö. snuttar de på de andra tackorna, speciellt det ena lammet, samt äter kraftfoder och gräs.
De ligger hos de andra och har polare att leka med.
Njuter av värme och allt det gröna!

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 11 maj-09 kl 17:12 »
Tack för dina synpunkter :)
Jag håller helt med dig, bara jag får det att funka.
Jag har varit dit och stödmatat några gånger varje dag i 3-4 dagar nu. Något som är lite knepigt är att det lilla lammet bara tar flaskan en kort stund och sen är hon helt omöjlig att ta den trots att jag har tålamod och försöker lirka med henne. Sen när hon får komma ner igen rusar hon till mamma för att försöka dia henne. Kanske tycker lammet inte om näringen i flaskan? Vi kör med kalvnäring efter att Granngården fick slut på sin lammnäring. Då berättade personalen att kalvnäring är lika bra bara man späder den rätt.
Till en början åt de här två lammen bra av den men nu vet jag inte varför de inte vill ha. Den minsta har i alla fall gått upp 80 gram sedan igår, men väger ändå bara ynka 2830g trots sina 3 veckor..
Jag ska kontakta granngården och höra med dem vad det är för skillnad på kalv- och lammnäring.
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Lia-Ia

« Svar #3 skrivet: 12 maj-09 kl 11:29 »
Skrev du rätt vikt? 2,8kg? Det låter väldigt lite, mina 3veckors väger runt 10 kg.
Hur mycket diar hon vid varje tillfälle? Kan du hålla tackan så att hon får mjölk från henne också?

Jag har en liten som jag stödmatar, då tackan inte riktigt vill veta av honom, han passar dock på när brorsan diar, så han får i sig mat via henne. Jag hade problem i början med att han inte åt så mycket lammnäring, bara någon halv-deciliter åt gången, men nu efter en vecka börjar han dricka mer.

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 12 maj-09 kl 12:09 »
Ja, hon är väldigt liten. Idag vägde hon i alla fall 3 kg. Hon diar inte mycket vid varje tillfälle men vid enstaka gånger dricker hon mer. Det svåra är att tackans enda fungerande spene har ett stort sår och att det inte funkar något vidare när den minsta diar. Därför är det inget alternativ att hålla tackan still och låta lammet dia.

Idag har jag satt upp en lammbar för att se om jag kan få dem att stöd äta ifrån den, dessutom skaffade jag lammpellets igår som de knaprar lite av.
Jag funderar på att göra en fålla ute där jag kan låta tackan stå separat men ändå bredvid sina lamm. Då kan hon få vara ifred och bli handmjölkad under den tiden hon är ifrån lammen och då kanske man kan få lammen att gå till lammbaren.. Hmm..

Jag vill helst inte avliva lammet eller ta hem det för flaskmatning eftersom det förlorar banden till mamman och dessutom får ett onormalt beteende.. Tackan är verkligen en bra mamma och månar om sina bägge lamm, bara det att det periodvis gör för ont för henne att dia den lilla och att såret aldrig får läka.

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 maj-09 kl 09:26 »
Låt lammen gå kvar med tackan och de andra fåren. Lamm brukar ha en otrolig förmåga att lära sig äta ur flaska, och när de har fått kläm på det hela så kommer de mycket väl ihåg vem som kommer med flaskan. Då kommer de rusande utan att man behöver kalla på dem. Ju mer det lilla lammet lär sig att äta från flaskan så brukar den inte bli så intensiv vid moderns spene. Och då kan ju syskonet dia där det mesta. Det är inte så att det lilla lammet diar tackan bakifrån så att säga. För då kan sår uppkomma. Jag hade ett lamm som gjorde så förra året och den tackan hade fula sår på båda spenarna. Som tur var så var det en tam o lugn tacka så jag kom åt att smörja såren under en längre tid och de försvann sedan. Jag tror att en del lamm har väldigt vassa tänder. Har känt det när de suger på mina fingrar ibland. Och diar de lite felaktigt då så kan det ju skada spenarna.

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 14 maj-09 kl 17:07 »
Tack!

Vad smörjde du spenarna med då? Suger inte lammen bara av det man smörjer med och är det ok att lammen "äter" upp det man smörjer med? Hur ofta bör man då smörja?

Jag hade förhoppningen om att Undis, som det lilla tacklammet heter, skulle bli mer och mer intresserad av flaskan, men det går bara fram och tillbaka.  Hon går dock mer och mer upp i vikt för varje dag.
Jag vet inte om lammet har diat bakifrån tidigare men nu gör hon det inte. Vi är en betesförening och turas om att ta hand om djuren och tyvärr var jag bortrest veckorna över lammningen och har därför lite dålig koll. Jag känner att jag inte har tillräckligt bra koll nu heller. Jag åker till fåren ca 5 gånger om dagen och flaskmatar mm. Nu har jag börjat fundera på om jag ska flytta hem tackan och de två lammen så att jag kan ha bättre koll på dem. Funderar på att kanske dela av det lilla hägnet och låta tackan vara på ena sidan och lammen på den andra så att de inte lammen är på tackan hela tiden. Då kan man då och då under dagen släppa in bagglammet, Uno som diar fint, till tackan medan man flaskmatar Undis som verkar dia med tänderna. På så vis har de ju sällskap av varandra, blir inte lika präglade på människor och kan förhoppnings vis bli både mätta och läkta och så småning om återflyttade till flocken. Jag vet i och för sig inte om det skulle funka.. Kom gärna med tips.

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 maj-09 kl 17:54 »
Jag smorde spenarna med vanlig Helosansalva till djur. Tror inte att den är giftig för jag märkte aldrig att lammen for illa av det. En till två gånger om dagen borde väl räcka. Salvan är bra för den mjukar upp om det blir skorpigt och hårt. För då har det ju en tendens att spricka hela tiden.
Om du har möjlighet att ta hem tackan och hennes båda lamm nära där du bor en tid, så ska du väl göra det för då är det väl lättare för dig att hantera dem och du slipper hålla på och åka iväg. Tackan har ju sällskap av lammen och de av varann.
Det blir ju enklare också om man flaskmatar lamm att slippa dra iväg för långt.

gernsö

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 16 maj-09 kl 08:32 »
De första veckorna bör man använda lammnäring, men sedan kan man gå över till kalvnäring. Dock viktigt att det inte är annat än skummjölkspulver i... inte de med soja osv. OM man tar rätt sort så  får lammen tillräckligt med näring.
Däremot så skillnaden är att lammnäringen inehåller mycket mer fett, vilket lammen behöver de första veckorna för att få en bra start. Utan det så blir det inget bra av dem.
Så 3-4 veckor med lammnäring och sedan gå över till kalvnäring med skummjölkspulver. Dock med tanke på hur den lilla är så hade jag inte tagit annat än bra lammnäring till den, störst chans att den klarar sig bra.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

vårlängtan

• Småland
« Svar #9 skrivet: 16 maj-09 kl 08:44 »
En fråga till gernsö: Varför skulle man byta?
Finns det inte en finess med lammnäring till lamm, kalvnäring till kalv,
valpnäring till valp osv. I nödfall får man ju så klart ta vad man har. . .
Njuter av värme och allt det gröna!

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 16 maj-09 kl 08:48 »
Om man har egna mjölkkor kan jag mycket väl förstå att man vill utfodra lammen med komjölk och om lammnäringen är slut på Granngården och det inte finns någon annan återförsäljare i närheten har ju nöden ingen lag.  Men annars förstår jag inte varför man vill använda kalvnäring?           Det är stor skillnad på får och komjölk, ett sätt att inse det är att kolla hur mycket komjölk som går åt till ett kg ost och hur mycket fårmjölk...             'Förr' var lammnäringen en sorts variant av kalvnäring och det kunde vara problem med 'klen-växande' flasklamm, men nu har den en annan sammansättning som ger lammen förutsättningar att växa lika bra som om dom går med tackan.         Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

gernsö

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 16 maj-09 kl 11:55 »
Att byta till kalvnäring  har bara en anledning, det är billigare. Har man många flasklamm så försvinner en säck på mindre än en vecka, då är det bättre att köpa kalvnäring av bra kvalite och ge lammen mjölk längre tid.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Fåraherden

• -
« Svar #12 skrivet: 18 maj-09 kl 09:04 »
Har du prövat att smeta helosansalva på såret. Det brukar underlätta läkningen. Den är bra både på mina sår och tackornas.

Jag tror man ska använda lammnäring till lamm. Det är faktiskt en del skillnader mellan lamm och kor. Har ni bara ett par flasklamm och stödmatar då torde prisskillnaden inte spela så stor roll.

Jag tror inte ni behöver hålla på med flaskningen så länge. Har ni bara koll på att lammen faktiskt betar brukar det lösa sig. Tillväxten kanske inte blir ritkigt lika bra hos dessa lamm. Här är kanske jag inte någon tillräckligt idog flaskmatare, men faktum är att tillväxten brukar vara dålig även om man ligger i och flasmatar mycket.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 24 maj-09 kl 13:47 »
Tack för alla tips!

Jag har smörjt spenen med spenfett som jag köpt på granngården. Såret läker sakta men säkert. Båda lammen diar fint nu och det minsta tar sällan flaskan trots att hon blir erbjuden. Hon går upp i bra takt nu och väger i alla fall en bit över 5 kg nu.
Däremot har jag fått problem med ett värre sår på spenen på en annan tacka nu, så det är dags att börja på en ny tråd  :(

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 1 användare
Häggblomma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser