Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värdehöjning med nytt kök?  (läst 5178 gånger)

louise

• Gäst
Värdehöjning med nytt kök?
« skrivet: 09 maj-09 kl 11:40 »
Äh, jag slänger väl ut den här frågan med, vet inte om den går å svara på. Men nu är det helg och jag når ingen bank, men är så vansinnigt nyfiken på hur min ekonomi kan ändras med ett nytt kök.

På ett mycket grovt ungefär kan ett nytt kök höja värdet på ett hus? Jag förstår att det har med läge å en hel del annat att göra, men uungefär.

Idag har köket diskbänk och vatten, inget mer. Jo, en vedspis. När det är renoverat så har det ny spis (och alltså trefas) + ugn, fläkt, nya innerväggar, trägolv istf plastmatta, diskmaskin och skåp och bänk på ca 1,5 meter. Möjligen nåt skåp till. Framför allt en total uppfräschning, men i gammeldags stil som passar för huset.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Värdehöjning med nytt kök?
« Svar #1 skrivet: 09 maj-09 kl 11:42 »
Det som är mest värdehöjande i ett hus är kök, badrum och tapeter/färg.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 maj-09 kl 11:51 »
Hur mycket det rör sig om i pengar är helt omöjligt att svara på utan att veta ungefär vad huset är värderat till och vilken prisbild området har..

Ett hus i lapp-helvetet som man kanske kan få 300 000:- för i hyffsat skick där ger ju ett nytt kök förmodligen en betydligt mindre ökning än ett nytt kök i en vill på Djursholm i Tokholm. Inköpspriset på köket är ju detsamma över hela Sverige men viljan att betala för ett fräscht hus varierar ju enormt.

Men är inte läget och huset alldeles för illa där an så är väl värdeökningen inköpspriset på köket + lite arbetskostnad och ev. en liten slant som bonus för utfört arbete.. :)

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 maj-09 kl 12:03 »
Hur mycket det rör sig om i pengar är helt omöjligt att svara på utan att veta ungefär vad huset är värderat till och vilken prisbild området har..

Ett hus i lapp-helvetet som man kanske kan få 300 000:- för i hyffsat skick där ger ju ett nytt kök förmodligen en betydligt mindre ökning än ett nytt kök i en vill på Djursholm i Tokholm. Inköpspriset på köket är ju detsamma över hela Sverige men viljan att betala för ett fräscht hus varierar ju enormt.

Men är inte läget och huset alldeles för illa där an så är väl värdeökningen inköpspriset på köket + lite arbetskostnad och ev. en liten slant som bonus för utfört arbete.. :)

Nja, jag tror nog man får räkna med en lite större utxäling än så Att ta in en värderare i huset är ju ungefär som att ta dit en köpare. Det gäller att ge ett helhetsintryck som är positivt, och är då köket tiptop så blir genast hela känslan bättre. Värdet på ett kök är ju inte bara x antal kronor för en spis etc utan känslan det förmedlar.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 maj-09 kl 12:08 »
jo, jag menade att det var det minsta man bör räkna med, som sagt, viljan att betala för ett fräscht hus varierar ju enormt. Men i vissa områden blir ju inte ens värdeökningen så stor som kostnaden är.. Ex. nybyggda hus i oattraktiva områden kan ju kosta betydligt mer än vad man skulle få ut om man sålde det, samma sak med kök och allt annat..

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 maj-09 kl 12:44 »
Jamen det var ju väldigt så flexiblet då, suck.

Men om du säger 300.000 för lapphelvetet, så är det där jag bor du. Det är ungefär vad jag betalade för bostadshuset och tomten, de övriga 250 för mark och lagård. Om man ska följa fördelningen av taxeringsvärdet. Men så är inget renoverat sen 60 och 30-talet, inget avlopp, men någorlunda centralvärme och ett tio år gammalt badrum. Det är ju inte mycket mer än ett "skal" idag.

Och idag existerar ju köket knappt, det måste ju jämföras med ett mycket dåligt pentry. Från det till ett riktigt kök måste det väl ändå bli en ordentlig höjning?

Å man kan ju inte utgå från vad materialet kostar. Jag köper material för 30 % lägr ekostnad än byggmax på min såg, men det är ju inte sämre kvalitet.
« Senast ändrad: 09 maj-09 kl 12:51 av Stabon »

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 09 maj-09 kl 12:51 »
Så länge du itne har godkänt avlopp gör köket bara en liten förändring. För att tjäna nåt på huset (den dagen du säljer) är det bra om de stora utgifterna är gjorda så som: avlopp, septiktank, kök, badrum mm. Resten är ögongodis som lockar köpare: färg,tapeter,ytterbeklädnad osv.

men om huset inte är renoverat sen 30-60-talet så är varje förändring du gör i nuläget en värdestegring.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 maj-09 kl 12:56 »
ja avlopp gör enorm skillnad, det förstod jag när jag letade hus. Såna hus låg lätt 100-200,000 högre i utgångspris. Men.. att gräva avlopp när jag fortfarande inte kan laga mat och diska känns ju inte vidare lockande..

Att fråga dig vad "liten" höjning innebär gissar jag är meningslöst;) jag kommer nog ingen vart med det här på alternativ. Som jag anade.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 maj-09 kl 15:41 »
Nej det är nog tyvärr alldeles omöjligt att säga något utan att ha sett huset och känna till marknaden..

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 09 maj-09 kl 16:16 »
Föe egen del skulle jag värdera husstomme utan röta, täta tak, prima skorsten, bra vatten och avlopp, nydragen el och liknande grundförutsättningar, högre än ett nytt kök, som kanske inte ens är i min smak.
Inte ovanligt att köpare river ut ganska nya kök och badrum för att dom inte fallit på läppen.
Då har en sån investering i tiden nära en försäljning troligen varit bortkastad ur värdehöjande synvinkel.

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 09 maj-09 kl 20:22 »
Jag känner till ett fall här, där man bytte kök, strax före försäljning, i syfte att få ut mer. Jag vet inte om det höjde priset, läget är alltid den viktigaste parametern, men de som köpte huset, slängde ut köket bland det första de gjorde, och satte in ett annat.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #11 skrivet: 09 maj-09 kl 20:34 »
Ett nytt kök fungerar som värdehöjande i ett i övrigt fräscht och välvårdat hus. Däremot tror jag det knappt betalar tillbaka sig när resten av huset har ett solklart renoveringsbehov.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 09 maj-09 kl 21:37 »
Men.. hänger med på vad ni säger. Men i mitt fall är det ju inte NYTT kök, utan ETT kök. Men helt klart intressant med folk som river ut kök, viktig aspekt.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #13 skrivet: 09 maj-09 kl 21:39 »
Du kan ju kanske få en köksinredning gratis som någon river ut, folk slänger bort så mycket bra skåp och grejer och byter utan att det är något större fel på det.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 09 maj-09 kl 21:47 »
Det som är skåp i det kök jag tänkt är väldigt lite. Det handlar om underskåp på sammanlagt kanske... 2-2,5 meter.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 09 maj-09 kl 22:17 »
Det finns ju köksinredning som står på ben, alltså inte väggfasta (fast dom går väl att skruva fast om man vill).
Finns nog också sockel att montera framtill på en del fabrikat, om man vill slippa städa ofta under skåpen.
Hursomhelst så tänkte jag att såna underskåp, med flexibel montering av vattenledningar och lättdemonterat avlopp, skulle kunna fixas snabbt, utan att ev golvreparationer måste göras först.
I ett senare skede kan man då snabbt flytta på inredningen + vitvaror för att fixa golvet, och sen snabbt återansluta dom.
Likadant vid byte av innerväggar.
Detta alltså om ett välfungerande kök är det primära önskemålet.

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 maj-09 kl 22:24 »
Låter .. konstigt att en sån lösning skulle funka här. Och, jag vet inte om jag har lust att frysa ihjäl om fötterna. Utan isolering lär mina vedkostnader gå i höjden.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 09 maj-09 kl 22:45 »
Ok, då kan du kanske skaffa en trinett att ha i ett angränsande rum medan du river upp köksgolvet.

louise

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 09 maj-09 kl 22:48 »
jaså, ombyggnaden kan jag nog lösa med att bo i föräldrarnas sommarstuga isåfall. eller vad fan, diska i badrummet å ha kokplattan i hallen. Blir ju som nu ungefär..

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 10 maj-09 kl 10:45 »
Har du tänkt att sälja inom en snar framtid eller?

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser