Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inspektera + isolera trossbotten som inte går att krypa under  (läst 14679 gånger)

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Inspektera + isolera trossbotten som inte går att krypa under
« Svar #20 skrivet: 10 maj-09 kl 18:54 »
Det blåser inget vidare i krypgrunder.
Det är under sommarhalvåret det blir problem, när uteluften är fuktig.
Eftersom det är kallt i krypgrunden, och fukten kondenseras på kallaste ytorna, så kan det bli rötskador med tiden.
Ju mindre plats som finns för fuktig luft, desto mindre kan kondensera.
Lecan minskar fria volymen samtidigt som den isolerar.

louise

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 10 maj-09 kl 19:51 »
hm... intressant ändå. Får ta det med rådgivarna.

ersam

• -
« Svar #22 skrivet: 11 maj-09 kl 21:30 »
Har sett varianten med cellulosafibrer där man borrar hål i golvet längs med ytterväggarna. Man blåser sen in fibrerna och limmar i träpluggar. Kutterspån tvivlar jag på fungerar att blåsa in men mycket ska man höra! Ge mer info!

Menteverde

« Svar #23 skrivet: 30 aug-09 kl 13:50 »
Som det låter så verkar det ju som att bryta upp golvet är det enda vettiga så du kan inspektera grunden, bjälklaget, blindbotten, kontrollera om golvet är tätt mot syllen etc.

Lukta under grunden om det går. Ifall det luktar gammal fuktig källare så behöver förmodligen grunden en riktig åtgärd. Prova att göra en fuktmätning under huset också med någon bra hygrometer. Du ska ligga under 75% RH, helst under 70%. Gör mätningen denna tiden på året fram tills ungefär mitten av september när RH ligger som högst. Sätt sensorn ungefär i mitten av grunden, några centimeter under blindbotten.

Jag hade lagt mineralull istället för kutterspån eftersom det isolerar i runda slängar 2-4 gånger så bra. Spån har också en tendens att sjunka ihop efterhand vilket lämnar luftkanaler där värmen kan dras ut. 100 m.m spån motsvarar i värsta fall alltså bara ynka 25 m.m mineralull vilket ju nästan är obefintligt. Idag brukar man ju lägga 220-300 m.m golvisolering minst som jag förstått det.

Med lite flyt går golvet att bryta upp utan att det blir alltför tilltufsat.

louise

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 30 aug-09 kl 18:05 »
Mineralull är en katastrof om man får en vattenläcka eller om där är allmänt fuktigt. Det materialet håller nämligen kvar fukten längst "ner", så då ruttnar träet intill. Spån suger upp vatten, men släpper det sedan, dvs det står aldrig vatten i det materialet.

Menteverde

« Svar #25 skrivet: 30 aug-09 kl 18:09 »
Lägger man plast på grunden, dränerar etc så ska det inte vara något problem.

Kalla golv som läcker ut en massa energi och därmed tär på miljön och dessutom ger förfrusna fötter är däremot ett problem.  :)

louise

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 30 aug-09 kl 18:11 »
Hur menar du "på grunden"?

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #27 skrivet: 30 aug-09 kl 18:52 »
Kan meddela att möss trivs alldeles utmärkt i kutterspån... Hade små pluttar i väggarna när jag rev ner den befintliga väggen på landet.. :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 30 aug-09 kl 19:07 »
Spån skulle jag inte lägga som isolering om jag gjorde om något, vare sig det gäller väggar eller golv.. Möjligtvis spån som isolering på vinden.. Det tar inte lång tid innan spånet sjunker ihop och så får man en luftspalt längst upp mot golvbrädorna och där med kommer det att kännas betydligt kyligare på golvet oavsett hur tjockt spånlager man har.

En del saker var kanske bättre förr men isolering hör inte till den kategorin tycker jag..

louise

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 30 aug-09 kl 20:04 »
Men skrev jag inte att den sprutas in med tryckluft? Tanken med det är att den inte ska sjunka, men det klart, det kanske den gör ändå så småningom.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #30 skrivet: 30 aug-09 kl 20:08 »
den sjunker absolut..

I väggen i mitt förråd på landet ligger spånet ungefär 70cm under taket.. vet inte hur gammalt förrådet är men.. jag ska byta till riktig isolering som jag ändå har liggande..
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

Menteverde

« Svar #31 skrivet: 31 aug-09 kl 14:38 »
Hur menar du "på grunden"?

På marken under blindbotten.

louise

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 31 aug-09 kl 17:07 »
jamen högtryck, nu känner jag mig bra tjatig, men det är den metoden jag pratar om. Å det hade de inte på 1800-talet. Är det skillnad mot att bara hälla i som de gjorde förr?

Snickarn

• Dalarna
« Svar #33 skrivet: 31 aug-09 kl 17:10 »
Förstår inte riktigt hur du tänker.. Dom använder högtryck för att spruta in spånen men efter ett tag packas dom ihop av egen tyngd eftersom dom inte sitter ihop i någon sorts form som kan hålla dom på plats.. OM det inte kommit nåt lim(?) eller nåt som inte jag har sett. Det är möjligt att jag har fel, men troligtvis packas det ihop efter ett tag om inte med en gång.. Men då kan man ju ösa på mer tills det är fullt så att säga..
//Snickarn

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #34 skrivet: 31 aug-09 kl 17:30 »
Isolerade dom trossbotten alls på 1800-talet?
Då var det ju mest skurgolv och mullbänkar.
Dessutom användes stora skorstensmurar, som värmde upp utrymmet under bostadshusen.
Torpargrund är en ganska ny företeelse, och nackdelarna har börjat uppmärksammas först de senaste årtiondena.
Det är isolering av golv och andra uppvärmningsmetoder som ligger bakom mycket av rötproblemen i husgrunder.
Fast husen ruttnade förr också, det är väl först nu vi fått för oss att timmerhus kan hålla i evighet.
Ett nutida sätt att höja temperaturen i grunden kan vara att täcka marken med plast och isolera grundmurarna på insidan med lecakulor.

louise

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 31 aug-09 kl 19:36 »
jaa... de isolerade med spån. Perioden efter mullbänk.

stedevil

« Svar #36 skrivet: 31 aug-09 kl 19:38 »
Fast husen ruttnade förr också, det är väl först nu vi fått för oss att timmerhus kan hålla i evighet.

Ja, 500åriga träbyggnader byggdes ju förra året ;)

Skämt åsido, du har ju helt rätt i att oisolerade golv och eldning i murstock höll husen friska betydligt bättre än dagens värmesystem. Skulle man idag suga tex 1000L kall torr luft in under grunden idag (motsvarande vad som behövdes för att syresätta eldstaden) så hade många fuktproblem som finns idag försvunnit upp genom skorstenen. Övernitisk isolering av golven hjälper ju inte heller precis. Då kommer det inte ens ner värme som kan torka upp undertill.

Om 50 år har vi kanske hunnit anpassa byggnadstekniken så vi bygger hållbara hälsosamma hus med dagens nya uppvärmnings & isolerings tekniker. (Tills dess kommer jag nog försöka bo i ett gammalt hus med vedeldning där både jag och huset är friska).  ;D

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #37 skrivet: 31 aug-09 kl 20:23 »
Kikade tillbaka i tråden lite, hade glömt vad den handlade om från början.
Som jag fattar det så vill Stabon ha tips på ett någorlunda arbetsbesparande och billigt sätt att fålite varmare golv och ev fixa syllen.
Syllen går förhoppningsvis att komma åt utan att riva upp golvet, det kan väl bara avgörar av kunnig på plats.
Finns det inga konstaterade rötproblem i golvbjälklaget så är det väl enklast att spruta in ekofiber ovanpå befintliga fyllningen.
Möjligen är ekofiber ett varumärke, jag menar i alla fall fiber av trä eller återanvänt papper.
Ekofibern sjunker inte ihop, isolerar bättre än sågspån, är hygroskopiskt dvs andas, brukar rekommenderas till "byggnadsvårdande" renoveringar framför mineralull.
Man ska inte rota i onödan för att få det 100 % perfekt om det medför orimliga kostnader.
Kommande ägare ska också ha nåt att göra.
När det ändå är isolerare i farten, passa samtidigt på att blåsa upp samma sorts isolering på vinden, det är där den gör bäst nytta,

louise

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 31 aug-09 kl 20:37 »
nja.. det jag har problem med är att utröna om trossbottnen är fuktig eller trasig. Min isolering har jag varit bestämd över hela tiden, den som sen ska dit när husets kondition är kontrollerat. Jag hävdar envist att kutterspån is the shit, tills någon av er kommer med fakta om spån insprutat med högtryck.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 31 aug-09 kl 20:52 »
Personligen tror jag att spån är spån oavsett metod att få den på plats.. Det där med "högtryck" har väl att göra med hur man får det på plats, väl på plats beter den sig nog som den gamla spånisoleringen, d.v.s. att den med tiden sjunker ihop. Men det är ju min personliga åsikt..

Men som sagts tidigare i tråden, så länge inspektionsproblemet inte är löst så är det ju ingen idé att göra något alls.. Nu kommer jag inte ihåg exakt men var det så att det inte fanns utrymme att krypa under i grunden? Om det inte finns någon krypmån så bör du ta dit någon med videokamera, typ en sådan de filmar avlopp med.
Finns det krypmån men ingen ingång så kan du ju försöka gräva dig in i grunden eller såga upp en inspektionslucka inne i huset.
Det är väl det första man måste göra innan man bestämmer sig för teknik för att få spånet på plats.. Om nu blindbotten eller bjälkar är skadade måste ju golvet brytas upp och då kan man ju hälla dit spånet istället.

Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser