Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var førsiktig vid inkørning  (läst 7347 gånger)

Nina W

• Värmland
Var førsiktig vid inkørning
« skrivet: 12 dec-05 kl 05:36 »
Var førsiktig vid inkørning!

Jag och min exman Gunnar ær ett varnande exempel på hur det
kan gå om man inte tar det sækra føre det osækra.

Vi kørde till viss del in islænningen Skjøldur sjælva.
Han ær en orædd och lættmedgørlig hæst, men unghæstar ær i regel lite otåliga och inpulsiva, precis som mænskliga tonåringar.
Ena stunden ær dom mogna och førståndiga, næsta små igen.

Førsta olyckan skedde førsta gången vi hade hakat på draglinor
och en timmersax. Han tyckte først inte det var farligt men så
skulle vi gå førbi en annan hæst som inte gillade rasslet. Den blev
rædd och frustade och stod i och då stack Skjøldur. Det var vinter-
føre. Han var broddad och vi hade støvlar så vi var chansløsa.
Han stack rakt genom stængslet till hagen och rusade runt tills
grejorna ramlat av. Efter den historien har vi inte kunnat få honom
att acceptera kedjorna och det ær ju inte så konstigt!
Han skadade sig inte som væl var.

Den andra olyckan skedde då vi hade varit ute och kørt och skulle
spænna ifrån. Han stod fritt utanfør stallet och husse hade rullat
ihop tømmarna och skulle just till att fæsta dom på selen.
Hans mamma Blesa gick i hagen och han fick før sig att han skulle
till mamma medesamma! Han stack, husse blev tværarg och hængde efter i tømmarna, trillade ikull och åkte på ændan i snøn
efter honom. Jag han se att han høll i vænster sidans tøm med
båda hænderna. Så small det! Det gør sjælvklart ont i munnen
att dra en karl, extra ont då han håller skevt.
Husse segnade ned, medvetsløs. Blod strømmade ur munnen och ett jack framfør høger øra. Jag fick honom kvickt i framstupa
sidolæge och larmade. Han vaknade och yrade. Ambulansen kom.  På sjukhuset konstanterades komplicerat kækbrott -det enda som
var helt var leden. Kraftig hjærnskakning och ett par liters blodførlust. Det blev en nyttårshelg i sjuksængen med fixerade kækar, operation  och ihopskruvnig och sedan ett par månader
på TV- soffan. Jag kokade rejæla mængder grøt och potatismos!

Skjøldur blev inte så farligt rædd, han kom øver det ganska lætt.
Han lever glad och fridfull och har varken førr eller senare skadat
vare sig folk eller fæ.

Summa sumarium, var førsiktig och førutseende så går det bra.

ManiacDarling

• Gäst
Re:Var førsiktig vid inkørning
« Svar #1 skrivet: 02 jan-06 kl 03:49 »
...Och var alltid 2 stycken i början! :)

Grimhild

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 jan-06 kl 14:43 »
...Och var alltid 2 stycken i början! :)

Man lär behöva vara fler än så vid själva inkörningen, en som går framme vid hästen, en som håller i tömmar, samt en som kan lyfta upp släpa/skacklar vid behov, och gärna en som kan spänna loss dom också om så behövs.

Vad gäller händelserna ovan så tycker jag att det låter som att det inte riktigt funkar hanteringsmässigt när hästen ska sticka iväg till sin mamma? Man kanske i första hand ska träna på hanteringen innan man ger sig ut för att köra ensam?

Hästar är ju flyktdjur, och olyckor kan ju ske, hur väluppfostrad den än är, tyvärr. Bara att inse att det är en farlig "hobby". Men underbar :).

McTrees

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 nov-06 kl 19:26 »
Ha absolut en som leder hästen och låt aldrig den stå fritt när man ska spänna på och av, antingen knyter man fast hästen någonstans eller så får någon stå och hålla i hästen framme vid huvudet.
Det är bra att en körhäst kan stå stilla själv men det får man träna när den är något äldre och erfaren.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #4 skrivet: 06 dec-06 kl 10:32 »
Jag håller med Grimhild att det verkar vara ett hanteringsproblem. Jag kör in mina hästar med EN medhjälpare vid nya moment. Det tar säkert längre tid och hästen får då längre tid på sig att befästa varje delmoment.  Jag är alltid extra uppmärksam vid anspänning och frånspänning som är de kritiska momenten vid inköring. Håller ena armen runt tömmen och gör momentet snabbt och helst på samma ställe/lugnt ställe varje gång.  Träna alltid hästen att stå stilla långa stunder mellan linor/skaklar. Stå alltid stilla en lång stund efter att du spänt ifrån och gå alltid sakta ur, hästen ska stanna genast om du vill det.  Går hästen framåt utan att bli tillsagd så ska den backa tillbaka genast med bestämd röst!  Aldrig straffa hästen på något fysiskt sätt i närheten av vagn/linor/skaklar. Ett bestämt nej och sedan backa hästen tillbaka är nog.

Lycka till med din häst och man!

Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Karlstorparn

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 dec-06 kl 07:57 »
Vad säger ni med det här med att spänna fast fölet vid en redan inkörd häst?
När kan man börja med detta?

Balbina

• -
« Svar #6 skrivet: 28 mar-07 kl 01:06 »
Det är inte tillåtet att binda upp fölet vid mammans sida idag.

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 28 mar-07 kl 11:12 »
Det är inte tillåtet att binda upp fölet vid mammans sida idag.

Bara nyfiken :)
I vilken lag finns det skrivet någonstans??
 Förr när jag hade föl tog jag med dem på  ridturer i grimskaft (som jag höll i) sen släppte jag dem lösa när vi kommit bort från landsvägen, säkert jätte riskabelt egentligen, men då var jag bara tonåring och lite mer oförsiktig än idag :-[
                                  Mvh
                               Charlotte
« Senast ändrad: 28 mar-07 kl 11:12 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ardennervän

• www.backagard.net
« Svar #8 skrivet: 28 mar-07 kl 14:49 »
Det kan väl ändå inte finnas något bättre sätt att undvika olyckor än att låta en blivande körhäst gå bredvid sin mor för att vänja sig vid redskap och dyl. Vi hade ett föl som redan 2 dagar gammal gick jämte sin mor. När vi sedan körde in honom var han inte rädd för någonting utan tyckte snarare att det var en självklarhet att även han skulle få dra runt på en massa olika grejor. Med detta så vill jag säga: låt fölen följa med så tidigt och så mycket som möjligt oavsett om det gäller ridning eller körning. Som bonus kommer även stoet snabbare i form efter dräktigheten.

Elektra

« Svar #9 skrivet: 08 apr-07 kl 17:47 »
Sedan när skulle inte det vara tillåtet att binda ett föl vid sidan av stoet? ??? Det är tvärt om ett mycket bra sätt att vänja föl att följa med även om man bara tömkör och inte spänner för vid vagn. Vet de som kör travare med en häst "på släp" och många har även handhäst vid ridning.
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Balbina

• -
« Svar #10 skrivet: 08 apr-07 kl 19:45 »
jag tycker också det är det perfekta sättet att vänja dem vid nya uppgifter. Vad kan vara tryggare än att vänja sig vid nytt vid sidan av mamma??
Vet inte var det står men vi gick igenom sommarens utställningar och träning inför dem i våra och då tyckte jag att vi skulle binda upp fölen vid sidan av mamman när vi tränade dem. De på stuteriet så då att det inte längre var tillåtet...
Utan ska man ha med fölet bredvid så måste någon leda det.

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 08 apr-07 kl 20:00 »
jag tycker också det är det perfekta sättet att vänja dem vid nya uppgifter. Vad kan vara tryggare än att vänja sig vid nytt vid sidan av mamma??
Vet inte var det står men vi gick igenom sommarens utställningar och träning inför dem i våra och då tyckte jag att vi skulle binda upp fölen vid sidan av mamman när vi tränade dem. De på stuteriet så då att det inte längre var tillåtet...
Utan ska man ha med fölet bredvid så måste någon leda det.
Jamen, då kanske det bara är på utställningar och premieringar? Eller sa dom att det var så rent allmänt?
Kanske det har kommit för många föl som inte varit tränade att sitta fast vid stoet och därför slitit sig lösa osv så att det blivit kaos på premieringar och utställningar? Dessutom gör väl ett "otränat" föl som släpar med så att det blir svårt (omöjligt) för en domare att bedöma gångarterna på märren.
                                  Mvh
                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Balbina

• -
« Svar #12 skrivet: 10 apr-07 kl 02:09 »
Nä, de sa att det var så rent allmänt.

Körven

• Värmland
SV: Var førsiktig vid inkørning
« Svar #13 skrivet: 07 feb-08 kl 11:06 »
Jag vet inte hur många exempel jag har sett på hästägare som överskattar sina kunskaper,och hästens "snällhet".Att tumma på säkerheten för att hästen är så snäll,vittnar inte om att man är kunnig utan att man är okunnig.Det är ju inte svårt när det går bra att tycka det är onödigt eller dummt med vissa saker,men när det händer något då går det fort och hästen har oanade krafter.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Norrsken

• -
« Svar #14 skrivet: 07 feb-08 kl 13:08 »
Jag vet inte hur många exempel jag har sett på hästägare som överskattar sina kunskaper,och hästens "snällhet".Att tumma på säkerheten för att hästen är så snäll,vittnar inte om att man är kunnig utan att man är okunnig.Det är ju inte svårt när det går bra att tycka det är onödigt eller dummt med vissa saker,men när det händer något då går det fort och hästen har oanade krafter.

Hehe.. Att hästen är snäll betyder inte per automatik att den är varken lugn, trygg eller lämplig som körhäst.. En häst kan vara gudasnäll och ändå ha nerverna utanpå.. Säkerhet framför allt, och aldeles särskillt när det handlar om körning!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Körven

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 08 feb-08 kl 11:18 »
Endel hästar passar bättre eller tivs bättre med en viss uppgift.Jag höll på med en Lippizaner (Hispizaner) för några år sedan,det var ett krutpaket som reagerade på allt och blixstsnabbt.Trodde först att det var dresyr problem eller nått liknande,men det var hästen som var sådan så det var inte mycket jag kunde göra.En gubbe kom med det genialiska förslaget att prova att köra den i stället.Det är inte min starka sida att sitta bakom hästen,så jag var lite fundersam till detta företag.Märkligt nog reagerade den inte för något när vi körde den,va bra tänkte jag och satte på sadeln.........nä den var presis som innan den studsade och for och reagerade på allt farligt som brevlådor och tomburkar mm.Men framför kärran så var den lugn som en filbunke.Ägaren andvände sedan hästen till att köra brudpar och liknande i en gammal vagn.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Norrsken

• -
« Svar #16 skrivet: 08 feb-08 kl 11:42 »
Endel hästar passar bättre eller tivs bättre med en viss uppgift.Jag höll på med en Lippizaner (Hispizaner) för några år sedan,det var ett krutpaket som reagerade på allt och blixstsnabbt.Trodde först att det var dresyr problem eller nått liknande,men det var hästen som var sådan så det var inte mycket jag kunde göra.En gubbe kom med det genialiska förslaget att prova att köra den i stället.Det är inte min starka sida att sitta bakom hästen,så jag var lite fundersam till detta företag.Märkligt nog reagerade den inte för något när vi körde den,va bra tänkte jag och satte på sadeln.........nä den var presis som innan den studsade och for och reagerade på allt farligt som brevlådor och tomburkar mm.Men framför kärran så var den lugn som en filbunke.Ägaren andvände sedan hästen till att köra brudpar och liknande i en gammal vagn.

Låter precis som mitt halvblod du beskriver! Förutom att inkörningen misslyckades. Men innan misslyckandet kördes han med skacklar från timmerkälkar, med diverse grejer på släp. Och min snurriga lilla häst var alltid hur lung och trygg som helst innanför skaklarna.. Inte ett dugg brydd när de tog mot benen när man svängde(som vissa hästar kan reagera på), aldrig några nervösa tendenser... Skumt! Och j-ligt synd att inkörningen misslyckades! Vad som hände var att det gick för fort när han blev satt för vagn, och både jag och en som var mer erfaren på körning och inkörning lät oss dras med av en sån här sprudlande inspirerande människa som tyckte att "han är ju så duktig, så nog kommer det här att gå bra".. Efteråt förstår vi inte hur vi kunde lockas att spänna fast hästen mot bättre vetande.. Så här utfärdar jag en varning, håll fast vid känsla och sunt förnuft, hur entusiastiska andra runt om än är! Nåväl, man lärde sig väl nåt av det också..

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 08 feb-08 kl 12:02 »
Just det! jag fattar inte varför man dömmer ut hela travarstammen som ridhästar bara för att alla inte passar till det :( Det är ju inte alla ridhästar som passar till körning heller :(

Har faktist haft några travhästar också som blev , konstigt nog, bakrädda när man red, fast dom ALDRIG var det i vagn ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #18 skrivet: 08 feb-08 kl 12:55 »
Just det! jag fattar inte varför man dömmer ut hela travarstammen som ridhästar bara för att alla inte passar till det :( Det är ju inte alla ridhästar som passar till körning heller :(

Såja frances, det är bara vissa ridhusryttare som inte mår bra om de inte har nån att klanka ner på.. Det finns ju många travare som inte blir världens flashigaste ridhästar (om man nu promt måste ha nåt flashigt). De har helt enkelt inte rätt kroppsbyggnad eller rörelsemönster, men kan fungera bra som skogsmullar i alla fall! Så finns det många som kan få rätt positiva kommentarer i ridhuset, tills nån högfärdsblåsa råkar upptäcka frysmärkningen.. :P
Så finns det vissa som passar helt utmärkt som ridhästar! En granne till mina föräldrar har just ett par såna unghingstar (eller kanske vallackar numer, vad vet jag). Ser man på deras kroppsbyggnad så är de ju byggda för samling, skulle tro att man kan lära dem piaff på en halvtimma.. Fast det ska man nog inte säga så att ägarna hör det, för de vill ju att de ska vara travhästar, och inte förknippas med några mesiga ridhästar, huga så hemskt! ;D ;D
Sen hade vi en liten varmblodsvallack inhyrd som hade världens töltanlag! Skitmysig var han. Synd bara att ägaren inte hade kunskap eller tillräckligt intresse för att klara av att rehabilitera honom från de problem han hade.. Jag är övertygad om att den hästen hade gått att få ridbar igen, och.. en töltande häst i större storlek än islänningar? Vore inte det nåt? (ja, det finns förståss några enstaka saddlebreed, men de ligger ju några prisklasser högre än varmblod..)

Ursäkta, OT :-[

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 08 feb-08 kl 14:43 »
Citera
En förklaring kan vara att när de blir inramade av skaklarna känner de sig trygga i tillvaron.

Ja, lite så har jag känt, att dom känner att dom har nån som "vaktar" bakom så inte vargen kan överraska ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 1 användare
torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser