Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många olika foder har ni??  (läst 4390 gånger)

Therese K

• Skåne
Hur många olika foder har ni??
« skrivet: 08 maj-09 kl 18:07 »
Hej!

Hur gör ni med utfodringen av era höns som är av olika åldrar? Jag har både vuxna djur (ca 1år), och unghöns (ca 4mån) och kycklingar (ca 1 vecka). Kycklingarna får naturligtvis kycklingstart och dom övriga får värp.. har ganska nyligen bytt.. Men hur gör man när man släpper i hop kycklingarna med dom andra?? Vet hönsen vilket foder som är vad ???
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Weasel

• Skåne
SV: Hur många olika foder har ni??
« Svar #1 skrivet: 08 maj-09 kl 19:15 »
Vet hönsen vilket foder som är vad ???

Nej, de äter det som är godast ;D

Jag har haft kycklingarna i egen hage/box tills de är 2 veckor ungefär, sen får de samma mat som de övriga och får gå lösa på gården.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Therese K

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 maj-09 kl 19:57 »
ok, men man läser ju att man inte ska ge kycklingar värpfoder då dom utvecklas för snabbt.. :-\ tänkat öppna upp barnkamamren i morgon så att dom kan bekanta sig lite mer med varandra... Men du har inte haft några problem då??
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 maj-09 kl 20:00 »
Fast jag ger ju iofs inte någon av mina värpfoder, utan allfoder och blandsädkross. Kanske (gissar) är detta ett bättre alternativ när kycklingarna är små och du vill ha de tillsammans.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Therese K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 08 maj-09 kl 20:11 »
hmm.. ja, det tror ju faktiskt jag med.. blandsädkross.. var köper du det?

Weasel

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 08 maj-09 kl 20:15 »
hmm.. ja, det tror ju faktiskt jag med.. blandsädkross.. var köper du det?

På lokalföreningen, funkar nog lika bra med kornkross, köper det ibland också. Tror egentligen bara det är korn och havre blandat och krossat, har aldrig frågat vad det innehåller, men ser ut så iaf...

Therese K

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 08 maj-09 kl 20:18 »
Tror du granngården har?

Weasel

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 08 maj-09 kl 20:33 »
Tror jag absolut! Är bland det vanligaste man ger till hästar. Annars funkar ju vilket krossat säd som helst. Vilket säd som är bäst till höns diskuteras flitigt här i perioder, sök på det och avgör själv.

Therese K

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 08 maj-09 kl 20:44 »
Ok, tack ska du ha :D Trevlig kväll!

Strajder

• Aspegården
« Svar #9 skrivet: 09 maj-09 kl 08:57 »
Vi ger hönsen en blandning av: 1/3 värpfoder, 1/3 kornkross och 1/3 hel havre. Sedan fri tillgång till snäckskal. Vintertid slänger vi in småblad från ensilage/hö och sommartid går de ute och äter under eftermiddagen. Kycklingarna får startfoder och vid 4-6 veckor får de även prova hel havre.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 09 maj-09 kl 15:00 »
blandsädskross finns inte längre hos granngården.
Det blir till att köpa två säckar och blanda själv.
« Senast ändrad: 09 maj-09 kl 21:55 av Lycka »
Hedemorahöns

Therese K

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 09 maj-09 kl 15:25 »
blandsädskross finns inte längre hos granngården.
Det blir till att köpa två säackar och blanda själv.

Jaha.. vad trist.. ja ja..då får det bli så i stället..+ allfoder..

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 10 maj-09 kl 18:12 »
Hur gör ni med utfodringen av era höns som är av olika åldrar? Jag har både vuxna djur (ca 1år), och unghöns (ca 4mån) och kycklingar (ca 1 vecka). Kycklingarna får naturligtvis kycklingstart och dom övriga får värp.. har ganska nyligen bytt..
Men hur gör man när man släpper i hop kycklingarna med dom andra??
Vet hönsen vilket foder som är vad ??? 

Kycklingarna äter Kycklingstart till dom är 6v sedan får dom Kyckling tillväxt till 4 mån ålder
och efter (över 4 mån ålder) då dom ska gå med de andra vuxna får dom värpfoder  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #13 skrivet: 10 maj-09 kl 20:08 »
Nu när det finns kycklingar får ALLA kycklingstart(eller vad det nu heter). När den säcken är slut återgår jag till värpfoder + vete & havre.
Men ett hönshus och en hönsgård funkar det inte att dutta...  ;)

Therese K

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 10 maj-09 kl 20:36 »
Nej, det är ju så.. alla äter ju av allt! undrar om det inte kan bli något fel på kycklingarna om dom äter värp?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #15 skrivet: 10 maj-09 kl 20:45 »
Jag gjorde så förra året när kycklingarna skulle börja gå tillsammans med de stora att alla fick allfoder då, sen när det började närma sig värpålder på kycklingarna fick det bli värp igen, de tyckte inte om allfodret, de gamla hönorna.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Äggakungen i Lövestad

• -
« Svar #16 skrivet: 30 maj-09 kl 13:09 »
Nej, det är ju så.. alla äter ju av allt! undrar om det inte kan bli något fel på kycklingarna om dom äter värp?

Jag hade en kyckling som gick med sin mamma hella tiden och hon åt bara värpfoder hela tiden ...hon är inte konstigare än dom andra jag har =)

Men dom som jag kläcker fram får bara start,majskross(köpt på ica)gräs och i bland får dom bland juice i sin vatten tank ca 3 dl/15 kycklingar och den tömmer dom snabbt och så in med rent vatten igen....
Brahama

Strajder

• Aspegården
« Svar #17 skrivet: 30 maj-09 kl 16:08 »
Av en slump hade jag både "start", "tillväxt" och "värp" i foderkammaren. De stora skillnaderna i innehåll är att "start" har extremt mycket högre proteininnehåll, högre vitamininnehåll än värp för att kycklingarna ska växa snabbare. "Värp" har däremot högre halt kalk för att hönsen ska kunna producera äggskal.

Att värpfodret skulle "driva" tillväxten är därför ren och skär lögn. Snarare är det så att kycklingarna kan drabbas av proteinbrist och få sämre muskeltillväxt om de äter "värp".

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #18 skrivet: 05 jun-09 kl 20:38 »
Jag var och köpte start foder till mina kycklingar i dag. Kycklingarna är 2 och 5 veckor gamla och har tills nu fått gå ute under dagarna med hönsmammorna så dom har fått i sig mycket gott ut över de småkorn jag har gett dom men nu när vi har fått rävbesök får dom stanna inne. Därför startfodret. Men när jag kom hem och hade hällt ut fodret 25 kg i en bytta såg jag att det stod på säcken att det var för kycklingar upp till 14 dagar gamla och endast vegetabilisk! Det är väl hel fel! Eller hur?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 05 jun-09 kl 20:49 »
Nejdå det går bra att ge dem.
Jag ger mina upp till åtta veckor.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser