Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beslutsångest  (läst 1861 gånger)

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
Beslutsångest
« skrivet: 07 maj-09 kl 23:04 »
Ja, som jag skrev så lider jag just nu av svår beslutsångest.

  Vi har alltså idag en BC hanne på 2 år... som jag först hade tänkt använda i fårvallning, men han visade sig inte passa så bra till just det, så han har fått blivit en sällskap, agility, lite drag (på junior+++nivå) hund. Lite av en mångsysslare, men dock så enormt uppskattad på gården. Hur som hälst så har vi pratat om att skaffa en till hun, inte till vallning utan bara som sällskap, lite träning osv. Vi har nu kommit i kontakt med en kvinna som ska omplacera sina 3 hundar pga skilsmässa. Jag är jätte sugen efter att ha talat med henne, men känner mig jätte osäker. Det första är att det är en 3 årig Greyhound... och jag har inga som hälst erfarenheter av just den sorten. Har för övrigt haft hund hela mitt liv. Men enligt kvinnan så skulle han passa in i ett liv som vårt, och den verkar inte ska ha några olater eller så. Jag har läst lite om rasen.... och stött på att den har rätt stora jaktinstinkter, vilket då inte alls skulle passa bra eftersom vi har fler lösa djur på gården.
   Är det nån som har nån erfarenhet av just Greyhound? vad tycker ni? Ska dock nämna att hon klargjorde klart och tydligt att hon INTE vill ha tillbaka hunden om vi väljer att ta den, isåfall så skulle vi måsta omplacera den själva, och det känns ju inget vidare :-\

         Help me :-\
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Beslutsångest
« Svar #1 skrivet: 08 maj-09 kl 08:16 »
Hej.
Jag har ingen erfarenhet av just Greyhound men precis som du så har jag hört en del om rasen i sig. Visst finns det sk kapplöpningshundar som fungerar aldeles utmärkt som familjehundar  men det har ju en del med uppfostran att göra. Varför ska hon göra sig av med hunden? Har den blivit tävlad förut men nu gjort sitt eller har den levt som en familjehund? Om den blivit tävlad så kan den ha svårt att anpassa sig till ett hemmaliv men det kan lika gärna gå jättebra. Om ägaren bor nära er så kan ni ju åka och träffa hunden flera gånger innan ni bestämmer er och kanske t o m få ta hem hunden över en helg eller så. Tycker personligen att det verkar lite lurt när ägaren inte vill ta tillbaka hunden om den inte passar ert levnadssätt, hon borde åtminstonne erbjuda sig att hjälpa till med en ev omplacering. Ni får också sätta er ner och fundera på hur ni lever hemma hos er. En Greyhound är ju inte lika tålig vad gäller kyla osv så om er familj är ute mycket i ur och skur så blir det ju "kläder" som gäller för denna hund, Border är ju en tålig ras som gillar uteliv på ett annat vis. Försök att få så mycket bakgrundfakta som ni kan om hunden. Har hon haft den sedan den var valp eller har den haft flera hem innan henne. När man tar en omplaceringshund så kan den ha otroligt mycket i bagaget som inte kommer fram förrän efter en tid i ett nytt hem.
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
SV: Beslutsångest
« Svar #2 skrivet: 08 maj-09 kl 13:05 »
Hej, och tack för din kommentar. Det är som du säger, att det känns lite skumt allt. Hon ville inte ha betalt för den... men som jag fattat det så har den inte använts i tävling. Tyvärr så bor vi rätt långt ifrån, så några förbesök är rätt omöjligt. Men.... efter att ha legat sömnlös i natt och grubblat :-[ så har vi nu bestämt oss för att INTE ta den. Det känns lite för vågligt, och sån jätte lust har jag inte att kanske tvingas "ombilda" en ny hund helt.
   Så tack än en gång... det förstärkte mitt beslut, vilket nu känns lättande  :)
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

malines

  • Gäst
SV: Beslutsångest
« Svar #3 skrivet: 08 maj-09 kl 13:16 »
Jag tror du tog rätt beslut. Den erfarenhet jag har är att det är fantastiska familjehundar, men att jaktinstinkten är så stark att det aldrig går att stävja. Men jag blir säkert emotsagd strax :)

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
SV: Beslutsångest
« Svar #4 skrivet: 08 maj-09 kl 16:42 »
Jag tror det också. Det kan tyckas lite löjligt att vända sig hit om en sådan sak... men när hungern suger sååååå som den gjorde då jag fick erbjudandet så känner man sig allmänt villrådig. Samtidigt som förnuftet säger sitt.
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

malines

  • Gäst
SV: Beslutsångest
« Svar #5 skrivet: 08 maj-09 kl 16:50 »
Jag tror det också. Det kan tyckas lite löjligt att vända sig hit om en sådan sak... men när hungern suger sååååå som den gjorde då jag fick erbjudandet så känner man sig allmänt villrådig. Samtidigt som förnuftet säger sitt.

Tycker inte alls det är löjligt. Finns betydligt mer triviala trådar  ;)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Beslutsångest
« Svar #6 skrivet: 08 maj-09 kl 18:10 »
Jag tror du tog rätt beslut. Jag har en släkting som haft ett antal Greyhounds under många år. Vissa har tävlat, vissa inte, ALLA har varit snälla, väluppfostrade och mysiga. MEN omöjliga att ha lösa pga jaktinstinkten, så jag kan tänka mig att hunden skulle ha röjt hej vilt med dina smådjur.               Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: Beslutsångest
« Svar #7 skrivet: 22 jun-09 kl 22:27 »
Jag har haft flera greyhounds, underbara individer, men som kräver att man har superkoll
under promenaderna om det finns katter och småhundar i omgivningen.
Dom hugger blixtsnabbt, och släpper inte!
Sen måste dom få springa av sig rejält flera gånger i veckan. Helst på inhägnat område.

Hemma är dom hur gosiga och ROLIGA som helst. En ras med mycket humor!

Men nu såg jag att du bestämde dig för att inte ta hunden, kunde inte låta bli att skriva
ändå. Kanske bra inf. för framtiden.

Var bodde kvinnan med hunden?

Meritaton

  • Inlägg: 229
SV: Beslutsångest
« Svar #8 skrivet: 02 sep-09 kl 11:35 »
Varför inte en korthårs collie?
jag själv är otroligt sugen på en sån och de verkar vara en allsidig hund.

winnie_poe

  • Inlägg: 90
  • Endast jag kan leva mitt liv. Lev det som varje da
    • Västerbotten
    • Lust och fagring
SV: Beslutsångest
« Svar #9 skrivet: 08 sep-09 kl 20:43 »
De finns sa olika individer av Greyisar, min forsta var stenhard och gilla inget som storde da hon sov, de small utan varning(dock ej mot manniskor) Men hennes syster gossar med kaniner typ, och aer jattefin med allehanda smadjur..

Sedan snart 2 ar har jag tagit over en kappis greyhound (pensionar) och hon aer godheten personifierad, var med da jag tog hand om min grannes hons, de flaxa och hadde sig, m hon stod bara bakom mig sa forsiktig.. *L*

Katterna jag har bestammer mer el mindre over henne. endast mkt sallan sager hon ifran da det aer mat, men for det mesta motar katterna bort henne(om jag tillater)fast jag kollar alltid forst och berommer faktiskt denna snalla dam da hon morrar at dem, de aer som allt hon gor(ibland) :D

Trots en greyhound som var lite val stursk, sa har jag inte tappat tron pa denna fantastiskt odmjuka hundras  ;)
Bor med mannen i en gammal Västerbottengård, har bott i skärgården ett tag.Vi har en Curly coated retriever. Vill ha tag på getter (killingar)till slutet på april början på maj..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser