Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  yta?  (läst 1831 gånger)

_matte_

  • Inlägg: 100
yta?
« skrivet: 11 dec-05 kl 12:16 »
ska snart skaffa gris(2gyltor) och undrar hur stor yta dom behöver inne resp. ute?
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:yta?
« Svar #1 skrivet: 12 dec-05 kl 15:07 »
Du har inte fått svar från någon som har grisar!
Det krävs ju lite mod att ge råd på detta forum.

Platsen inne behöver inte vara så väldigt stor, torr och ren är viktigast. Ute kan du kosta på dig lite mer, det är bra om det går att skifta mellan två eller fler, då de går ganska hårt åt platsen.

Ska jag tycka till om yta så 5kv/gris inne är fullt tillräckligt, ute hänger mycket på underlaget, hur snabbt det slits osv. men grisen får inte cellskräck av 10-20 kv.

Inneytan är ofta mindre, men har du bara två, går det att vara lite generösare.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

_matte_

  • Inlägg: 100
Re:yta?
« Svar #2 skrivet: 13 dec-05 kl 18:30 »
mmm.. håller med...
tack för tipset...
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)

linderödssvin

  • Inlägg: 29
Re:yta?
« Svar #3 skrivet: 15 dec-05 kl 09:57 »
Hej.
Om du går in på djurskyddsmyndighetens sida på internet och tittar på en författningssamling som heter dfs 2004:17 så står minimimått på boxar. Ska dessa gyltor sen få grisar så räcker inte 5 kvm annars så räcker det. Jag tycker att 10-20 kvadrat ute är i det minsta laget. Jag har själv 2 st linderödsvin på ca 400 kvm och det bökar dom upp rätt snart. Kommer snart att släppa ut dom i skogen och där är det mycket större.
M.v h Camilla Elofsson
Tänk på att vill du bevara lantraser så köp med genbanksintyg. Gäller alla gamla lantraser.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 3 användare
Svarthönan, von tratt, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser