Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dräktig igen?  (läst 2280 gånger)

voortrekker

• Västergötland
Dräktig igen?
« skrivet: 07 maj-09 kl 09:55 »
Har precis tagit över ett antal får/lamm som gått i en flock med bagge året runt... De äldsta lammen är 2,5 - 3 månader nu... är det risk att tackorna blivit blivit betäckta igen? Såg att baggen var på en tacka, men hon hade ett äldre lamm...eller är dom icke fertila så länge dom har lamm som diar?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Dräktig igen?
« Svar #1 skrivet: 07 maj-09 kl 12:43 »
Vad var det för sorts får? Många raser brunstar året om och kan då bli dräktiga oavsett om de har lamm vid sidan. (Ja, en bagge krävs förstås.) Några raser är mer årstidbundna och brunstar inte så här års. Bla gutefår och gotlandsfår.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Pukared

• Halland
« Svar #2 skrivet: 07 maj-09 kl 18:46 »
Ser du att baggen är aktiv utan att tackorna springer undan eller blir förbaskade på honom så är chansen/risken stor att de är dräktiga. Baggar som går med tackor hela tiden brukar inte ens bry sig om att nosa dem i baken om de inte är brunstiga enligt min erfarenhet i alla fall.
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

voortrekker

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 08 maj-09 kl 09:53 »
Fåren är av tjusigaste blandras ;). Jag såg inte att baggen var på just mina tackor men jag såg att han betäckte en annan tacka. Hur 17 vet jag om dom är dräktiga? Tänkte på om dom då behöver kraftfoder (går på bete nu)...

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 08 maj-09 kl 10:02 »
Dom ska inte behöva något kraftfoder när dom går på bete. Du får vänta och se vad som händer:)            Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 08 maj-09 kl 11:13 »
Men tar det inte hårt på dem att lamma 2ggr om året även om de går på bete vid 2.a lammningen?

/Kimma som nu blev nervös för att hennes får ev är ombetäckta  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 08 maj-09 kl 11:18 »
 Jo, jag tycker det är lite hårt...
Jag har haft kompisar med Åsen och Värmland som slutade att ha baggen med hela tiden pga detta.
 Tackorna lammade två ggr sen ett litet uppehåll för dom flesta osv...
                              Mvh
                           Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 08 maj-09 kl 11:20 »
*svälj*  :-\

Ajdå, var nästan säker på att tackorna inte skulle brunsta om förräns i slutet av sommaren. Vill ju inte låsa in baggen själv heller, har ju bara en,  så han har fått vara med från när yngsta lammet var en månad.  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Camillur

« Svar #8 skrivet: 08 maj-09 kl 13:23 »
Jag är fortfarande ganska ny med mina värmländskafår (andra sommaren nu), men förra året så lät vi baggen gå med tackor och lamm tills det var dax att skilja av lammen och vi fick ingen "tjuvbetäckning". Det var iofs första lammningen för alla tackorna så kanske blir det annorlunda i år?
Planen är att göra på samma sätt i år. *håller tummarna för att det ska gå vägen och ingen tacka börjar brunsta innan hösten*
Bor tillsammans med Jonas, värmländska får, grannens katter, för många rådjur och några dammråttor på en liten gård mellan Lysekil och Kungshamn i Bohuslän.

Mushi

« Svar #9 skrivet: 08 maj-09 kl 14:20 »
Att låta baggen gå med värmlandsfåren hela sommaren kan vara lurigt, tacklammen kan börja brunsta redan vid fyra månaders ålder. Alla tacklamm brunstar inte så tidigt förstås, men det händer. Så vill man vara på den säkra sidan skiljer man bagglamm och bagge från tackor och tacklamm vid den åldern. Det är jättebra att ha en bagge som håller reda på bagglammen, så det upplägget är enkelt och praktiskt. Om man har bra staket och gärna två hagar en bit ifrån varandra vid avskiljningen.

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 08 maj-09 kl 14:25 »
Med ungtackor går det nog bra, dom är ju inte könsmogna förrän på hösten första året och lammar därmed 'rätt' på våren och betäcks om först på sen sommaren. Men sedan förskjuts lamningen och sker i dec-jan och då betäcks tackorna om på våren och så fortsätter det... Mina kompisars får gick på naturbete och åt grovfoder (om man tror det beror på utfodringen) men ägarna fick ju lov att börja med kraftfoder när lammen kom i dec/jan, annars skulle ju fåren ha svultit.
  Jag kan ju inte svära på att det blir så hos alla, men de två besättningar jag har goda kunskaper om blev det så hos.
  Hos mig själv måste jag vara snabb att ta bort bagglammen som fötts tidigt, annars blir det samma här.   (Det blev så här hos mig: Bagglammen kvar för länge-tidigt betäckta tackor-tidigt födda bagglamm som kunde betäcka tidigt, mina rådgivare visste inte riktigt hur brådmogna allmogefår kan vara ;)).
       Mvh Charlotte
« Senast ändrad: 08 maj-09 kl 15:15 av Charlotte »

hustran

« Svar #11 skrivet: 08 maj-09 kl 15:10 »
Vi hade ofta baggen tillsammans med tackor och lamm när vi hade finullsfår. Aldrig någon betäckning så länge tackorna hade lammen kvar. Sen så skilde vi bagglamm o bagge, som fick gå tillsammans tills slakten. Bagglammen verkligen njöt av att frottera sig med en stinkande bagge, som uppfostrade dem. ;D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 08 maj-09 kl 16:25 »
Hmm, nackdelen är att bagglammet (det enda vi fick) är en knapp  månad, medans tacklammet är 3 månader redan och således blir könsmogen tidigare. Om vi säljer bagglammet måste jag slakta baggen, men om jag behåller bagglammet så måste de delas inom 2 månader för att baggen inte ska betäcka sin dotter eventuellt. Hmm..hur man är vänder så är röven bak  :-\

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #13 skrivet: 08 maj-09 kl 18:32 »
det är vanligt att tackor av lantaras o allmoge brunstar om ungefär vid 3 veckor efter lamning... så om baggen är med tackorna då kan de komma att lamma igen efter ca 5 månader o då blir de ju ca 6 månader  mellan lamningarna...

HAr man allmogefår så bör man ju inte använda samma bagge under flera år utan gärna skaffa en ny  för att inte få så många avkommor till en enskilda bagge... i en liten ras.. utan hellre använda tex en eller flera ungbaggar o gärna dela upp sin flock.. beroende på hur många får man har o vilka möjligheter man har på hösten...

så det enklaste brukar vara att låta baggen betäcka tackorna under ca 2 månader på hösten /vintern o sen lägga honom i frysen o få ett vackert skinn..

då har man inte heller något problem med att baggen ev äter förmycket kraftfoder,  ev tjuv betäckningar..osv.. utan man skaffar sin nya bagge lagom till betäckningen  eller då ditt bagglamm blivit så stor att han kan gå i en egen hage o då behöver sällskap av en annan bagge...

Ev kasnke du kan byta ungbagge med någon... till hösten.. däremot brukar de ju vara bra att ringa o tinga på bagglamm redan nu till sommaren så att man vet att de finns intresse...
 :-[

min erfarenhet är iallfall att störst risk för om betäckning är just ca 3 veckor efter lamning om de går med bagge då...

går de sen med bagge hela sommaren så är de mycket vanligt med tidig vinter lamning.. om man har allmogefår.. lite olika beroende på ras...
Roslagsfår tex är lite luriga o förra året lammade hälften av mina tackor redan i november...  (jag hade tagit bort bagglammen i slutet av juli.. - men då var de redan försent...- De har inte läst får boken- mina roslagsfår... ::)...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 09 maj-09 kl 07:09 »
Jahapp, då var det som jag misstänkte  :-\ :P

Det får bli frysen för Rocky i sommar och förhoppningsvis får vi då sålt Bruno det lilla bagglammet.

Ingen som har en värmlandsbagge med MV3 att sälja till hösten? :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 3 användare (2 dolda)
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser