Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ibland vill man bara strypa getterna  (läst 1764 gånger)

Appeltorp 12

Ibland vill man bara strypa getterna
« skrivet: 05 maj-09 kl 19:26 »
De stackars stackars getterna har stått under tak hela dagen, ätit hö och tittat på när husse snickrat utomhus i regnet.

Cyklar in till simhallen, simmar och cyklar hem igen, då har den äldsta av killingarna, Tyr, stolt som en tupp tagit sig ut genom viltstängslet och smaskat i sig alla knopparna på tre goda tryffel-ekar och lagom med vitlöksblast.

Slänger argt tillbaks honom innanför stängslet igen och hämtar kvällens kraftfoder giva.
Öppnar försiktigt för att lirka ut den get som står högst i rangordningen, fyra trycker sig ut... milt våld och en slumpvis get kvar utanför, skit i rangordningen, nu är det matdags.

Upp på mjölkbordet och börja glufsa foder, då har Tyr återigen tagit sig ut genom stängslet, har man väl lärt sig någonting så... han rusar upp för mjölkbordet och hälsar glatt genom att försöka hoppa upp i famnen på mig och lyckas sätta fyra gytjiga klövavtryck på den rena tröjan som jag smart nog tagit på mig, borde ha lärt mig att bara gå ut till getterna i smutsiga kläder...

Sen stoppar han huvudet i foderhinken och allt som hörs är ett stilla mumsande, det och tre andra getter som määäar eftersom att de håller på att dö av svält allihop, de har ju bara ätit tråkigt hö hela dagen.

Nu har första geten ätit färdigt, Tyr åkt in i hägnet igen och andra & tredje geten fodras i turordning.
Sätter ut dem med rep vid stolpar på kvälls bete nu när det slutat regna och leder upp get fyra, Vespa, för att mjölka henne, killingen vägrar inse att mamma har två spenar...
En dryg liter senare, med kramp i fingrarna, sätts en glad klöv i mjölkhinken och allt åker ut över mjölkbordet.  >:(
Sätter ut henne på bete och ser i ögon vrån den första geten, Talisker, sätta i sig största grenen i det blommande körsbärsträdet, suck, för långt rep.

Jag vill bara gråta, har lågt blodsocker och får väl gå ut med nytt hö och vatten till dem.
Ska klappa dem en stund så att jag kommer ihåg varför det är trevligt att ha getter igen, antingen det eller mata den minsta med rosmarin också och på det sättet lösa frågan med vad man ska ha till middag ikväll  ;)
Restaurang, getter, höns, kaniner, nyfödd dotter, vacker fru, renoveringsprojekt till skånelänga.

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
SV: Ibland vill man bara strypa getterna
« Svar #1 skrivet: 05 maj-09 kl 20:22 »
Mmmmm precis så är det att ha getter.De är liksom med överallt ;D
Låter som om du haft en helkul dag ;)
Jag älskar mina getter fast de är överallt och på allt,det är liksom charmen.
Mvh Mollys
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 05 maj-09 kl 21:53 »
Precis så är det, tycker jag också.

Getter är de djur som är mest älskade och mest hatade av sina ägare, skrev någon, om det var Hallander. Jag förstår detta.

Skulle gärna ha getter igen, men nu har vi på grund av flytt, ingen möjlighet.

Edgar

Get-Eva

« Svar #3 skrivet: 05 maj-09 kl 22:33 »
 ;D  Visst är det underbart!
Känner så väl igen mig, men då har jag 30 stora och just nu 30 små runt fötterna och på mjölk/foderbordet.....så man är lite svettig.....och somliga är mer bortskämda än andra!
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 06 maj-09 kl 22:47 »
Hah, jag blir bara arg på mig själv. För alltid, finns det en mänsklig åtgärd som hade kunnat förhindra det som händer. Jag skyller aldrig getterna för de tillfällen jag själv bjudit dom på.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 08 maj-09 kl 10:28 »
Ho ho.... så är det nog för oss alla. ;D Jag har 60 talet getter och 70 talet killingar nu ja behöver jag säga att dom är överallt iaf småttingarna. Dom är allt för smarta för oss två benta. Och det här om att vuxna getter ska bli lugnare när dom har stort juver att släpa på, (hörde av en annan getägare) det kan jag inte hålla med på, dom hoppar som aldrig förr... Så det är bara att bita ihop och lära sig av sina misstag och försöka göra det mer rymmningssäkert. Det ser snart ut som ett fängelse här  :-X
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 13 maj-09 kl 00:52 »
Ack ja, de små liven, hur många gånger har vi varit med om liknande!  Trollens officiella definition på getter:  Underbart trevliga djur som alltid befinner sig någon annan stans än Husse och Matte önskar.  Tyr, vilket passande namn på den unge herrn!

Bygga bort klöven i mjölken:  Om Du mjölkar från sidan, och själv står, så kan Du såga ett hål i mjölkningsbordet, och ställa hinken på en hylla under.  Det hindrar inte smuts från att falla ner i mjölken, men Du slipper ha mjölk farande i alla universums riktningar.

Tips: Mjölka alltid de yngsta först, ty OM någon skulle ha någon infektion som Du inte ser, så slipper Du dra med den med händerna till hela flocken.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vilse

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 maj-09 kl 02:16 »
Husse sa en gaang: skaffa vilka djur du vill men aldrig getter!
Den enda djurregeln vi haft och jag foerstod att det var en viktig regel daa han inte brydde sej om andra djur och bara skrattade gott daa han hittade nya hundar och nya faar och nya hoens,,men en get,,nae saa laangt gick jag aldrig och litade paa husses omdoeme som han skaffat sej genom praktisk gethaallning  ;D

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 13 maj-09 kl 03:24 »
Det var väl inte getternas fel att karln inte förstod sig på dom ;-)

Vilse

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 maj-09 kl 05:04 »
nae, det var snarare att han inte hade staket bra nog naer det begav sej :)

han hade vilda getter som kom ner fraan bergen och parade sej med hans angoragetter,,
sen saa aat dom saker dom inte skule aeta och en hoppade oever staket och ramlade i floden o drunknade,,
han sa at det var inte en dag utan problem,

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 13 maj-09 kl 08:38 »
Men visst var det klokt av Husse att begripa sej på sej SJÄLV???  Det hade bara blivit synd om både honom och geten.  Bäst som det var.  Men häng på forumet vettja, och ta del av andras erfarenheter!!! ;D

Vilse

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 maj-09 kl 09:54 »
jag har varit på en getfarm med flera hundra getter,,dom var rackarns rara! provade mjölka dom och det var så fint i mjölkladan jämfört med att mjölka kor,,
getter bubbar ju inte inomhus vilket kor gör.

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 13 maj-09 kl 13:10 »
getter bubbar ju inte inomhus vilket kor gör.
Jodå, det gör dom visst.  Men de har i regel inte diarré (vilket de flesta kor har, pga hög kraftfodergiva), så det är bara att sopa ut pärlorna.  Så nu är Du fast, då?  Försök ändå vara klok:  Gör i ordning för dem först (inklusive läs litteratur - och prata vänligt med Gubben ;)), och skaffa hem djuren sen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 3 användare
eriksjos, Ljunghonung, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser