Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ska de va så jädra svårt!!  (läst 4747 gånger)

saint206

• Småland
ska de va så jädra svårt!!
« skrivet: 04 maj-09 kl 20:27 »
har nu tre projekt för inkörning, och jag kommer ingenstans alls!!!! jag blir GALEN! jag bara måste ha tag i en människa som kan hålla i därframme, men det finns ju absolut ingen som kan/vill eller har lust:( och min bästa kandidat ser ut som om hon svalt en badboll, så henne VÅGAR jag inte be... ::)

har alla ni andra välvilliga och engagerade vänner som ställer upp, eller hur bär ni er åt?
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Jimmy G

• Södermanland
SV: ska de va så jädra svårt!!
« Svar #1 skrivet: 05 maj-09 kl 14:03 »
Jag kan inte mycket om inkörnigar med kan endå fråga om jag kan hjälpa till och får av mor  ;D
kusk utan arbetshäst, En kördräng med arbete som dräng. Kamoflerad till skogselev. Fast i grund å botten en envis ärlig hedlig backåtsträvare ;)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 05 maj-09 kl 14:26 »
Jag tömkör helst på egen hand.

Men ett tips är ju iallafall, om hästen ogärna går framåt utan ledare, att du tömkör på en väg eller stig som är lätt att följa, då blir det mer naturligt att gå rakt fram än på en gårdsplan/paddock eller liknande. Man måste inte tömköra volter och åttor och serpentiner och gud vet vad...

Om jag haft nån med lite dålig framåtbjudning så har det varit himla bra at ha med hunden som "ledare" fast utan lina förståss ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 05 maj-09 kl 14:35 »
Jepp jag gör som Frances, använder mig av smala stigar eller vägar där hästen inte kan vika av pga stängsel på sidorna eller liknande. Har använt mig av handledare första gången men det blev bara kaotiskt tyckte jag, i synnerhet som personen(sambon) har noll koll och "ingriper" genom att försöka bromsa/leda,mana på hästen i otakt med mig  :P

Har även haft schäfern med mig ibland när han inte vill gå framåt, skickar henne före då blir det fart på hästen :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lilly-Maya

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 05 maj-09 kl 14:35 »
Jo kan vara lite bökigt att försöka själv i början.
Från början när jag börjat tömköra så har jag haft syrran som går fram å håller löst i grimskaftet, och när det går bra så brukar vi ta bort grimskaftet å bara gå därfram, sen helt utan nån. Och det har funkat bäst, kan ju bli jobbigt från början om man är själv å hästen inte riktigt förstår vad den ska göra, utan mest vänder och håller på. :)
Bor tillsammans med min sambo och våra 2 barn på en gård. Har 9 Hereford, 5 hästar och 2 hundar.

Nina W

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 05 maj-09 kl 17:41 »
Leda/ rida annan hæst føre

Du kan också låta någon annan hæst gå føre i børjan, æven på serpentiner och likanande. Men han får inte bli beroende av den andra.
Sæg tydligt høger och vænster då du svænger, det førstår han till slut. Træna på saaakta, utan att stanna, också viktigt.
Man kan gå promenader med hæsen och sjælv slæpa på en slana, då vænjer sig hæsten med ljudet. Dra med dig en skrammelburk också, så
vænjer den sig vid det... En kørhæst får inte bry sig om ovensentlige ljud.

Lycka till.

covboy

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 maj-09 kl 18:02 »
Skriv mera i denna tråd så lär jag mig oxå nåt.. :D Jag har börjat tömköra min häst igen, först var hon spänd och titta vad jag skulle sätta bakom men sen gick det hur bra som helst.. Hon vände på öronen och titta lite bakåt som en observant häst gör.. väntade på mina kommandon :D

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 05 maj-09 kl 20:20 »
Med första hästen hade jag hjälp de första gångerna vi tömkörde, men själva inkörningen fixade jag själv. Med andra hästen är jag helt själv. Jag börjar med att träna in kommanondon för hand. När jag går bredvid. Igångsättning och halt. Sen använder jag en tämkörningsgjord och sätter tömmarna långt ner på sidorna så jag kan fånga upp rumpan om den svänger runt....

Men jag tar väldigt lång tid på mig... Första tömkördes ett år innan jag satte däck med linor på. Nu har jag kört i skogen hela vintern och snart tänkte jag sätta honom i vagn. Han är 4. 2-åringen räknar jag med att det ska gå lite fortare med. Men jag har ingen brådska, jag vill att alla kommandon ska sitta stenhårt, framförallt stopp innan jag går vidare...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #8 skrivet: 05 maj-09 kl 21:21 »
Jag har ju bara tömkört min åring en gång än så länge (i grimma). Vi hakade på en annan häst han fick följa så framåtdrivningen blev naturlig.
Min förra häst for ajg ut och tömkörde dagen efter han kom upp (2,5 år och hade aldrig blivit tömkört förut- jag hade antagligen INTE gjort så idag.... :-[). Då gick vi ut i skogen och svängde mellan granarna.

Kan du inte annonsera efter en medhjälpare/skötare som kan komma och hjälpa dig ibland?

covboy

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 maj-09 kl 21:25 »
Har ni bra råd och förslag då man misslyckats och hästen blev skrämd för skacklarna, hur man ska gå vidare el är hästen rädd resten av livet för skacklar ? :-X

Erik F

« Svar #10 skrivet: 05 maj-09 kl 21:44 »
Enklaste sättet att köra in hästar är att tömköra tills man får "mun" på dem. Alltså att de går dit de ska, det brukar ta en vecka .
Sen hänger man på ett par slangskaklar. PVC slangar tills de inte bryr sig. Sedan kan man sätta dit några enkla slanor och öka på lite hela tiden.
Hästen blir van att det ska hända nåt nytt hela tiden och bryr sig inte.
Har nog kört in några hundra hästar, och de enda hästar vi har haft problem med är de som ägarna har tömkört några månader.
De hästarna har bara gått för tömmar och blir skiträdda när det blir något nytt.

Frances

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 05 maj-09 kl 21:49 »
Helt rätt Erik F. Jag håller med dig så himla mycket. Jag gör precis som dig.

Men jag misstänker också att man kanske bör ha kört in några hundra hästar för att kunna gå fram i rask takt med inkörningen. Dom mer ovana kanske bör tragla i några månader med tömkörning för att det ska funka?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 05 maj-09 kl 21:53 »
Hmm jag har aldrig kört in nån häst från scratch förut men jag gör som Erik F beskriver nu med min första häst, ändrar på nåt nästan varje gång. När jag ser att han fattat galoppen, brukar ta en tömkörning, så hänger jag på nåt annat och han finner sig otroligt snabbt i det trots att han bara är året och helt ohanterad när jag fick honom för 2 månader sen.

Edit: det märks tydligt att han uppskattar förändringarna mot de veckor då jag "bara tömkörde" i början. Han står blickstilla vid tränsling och ser förväntansfull ut redan i stallgången  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 05 maj-09 kl 21:57 »
Har ni bra råd och förslag då man misslyckats och hästen blev skrämd för skacklarna, hur man ska gå vidare el är hästen rädd resten av livet för skacklar ? :-X
Börja om, börja om med slangskaklar, så att hästen lär att det itne är farligt och inte gör ont. Jag tror det är enda sättet, tålamod och varsamhet.

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #14 skrivet: 05 maj-09 kl 22:01 »
Citera
Har nog kört in några hundra hästar, och de enda hästar vi har haft problem med är de som ägarna har tömkört några månader.
De hästarna har bara gått för tömmar och blir skiträdda när det blir något nytt.

Fast det stämmer inte på min... fast jag har ju bara kört in 1½ häst så det är väl inget att räkna med....

Erik F

« Svar #15 skrivet: 05 maj-09 kl 22:07 »
Inte tömköra för länge!
Så fort de går dit de ska måste man hänga på lite grejer.
Annars blir de bortskämda med att det inte ska vara nåt mer.
Och då brukar det bli problem direkt.

Frances

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 05 maj-09 kl 22:13 »
Erik F. Har du travhästar? :)

Erik F

« Svar #17 skrivet: 05 maj-09 kl 22:17 »
Ja, både varmblod och kallblod. Och har kört in många arbetshästar

Frances

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 05 maj-09 kl 22:19 »
Ante mig ;)

covboy

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 05 maj-09 kl 22:25 »
Hurudan PVC slang borde det vara till skacklarna ? Har 32 mm slang men det blir nog för klena...

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser