Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dragbiavläggare med oparad drottning, går det?  (läst 1754 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Dragbiavläggare med oparad drottning, går det?
« skrivet: 04 maj-09 kl 20:23 »
Förra sommaren gjorde jag ett par dragbiavläggare med parade drottningar. Det funkade väldigt bra och jag tänkte göra likadant i år och då även behandla avläggaren med mjölksyra när den är yngellös.

Jag har beställt ett gäng oparade drottningar som kommer i månadsskiftet maj/juni och det jag undrar nu är om det går att göra dragbiavläggare fastän drottningen inte är parad? Vilka risker finns om det alls går?

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

wictor

SV: Dragbiavläggare med oparad drottning, går det?
« Svar #1 skrivet: 05 maj-09 kl 20:26 »
Det bör gå jättebra.
Bina accepterar nästan lättare en oparad drottning, speciellt när det är en dragbiavläggare. De har ju liksom inte så mycket val... Och det inser de också.

Se bara till att det finns gott om drönare, och speciellt bra drönare. Man kan ju t.ex hänga in några drönarramar i ett samhälle där man vet att drottningens mor var speciellt bra, då får man med hennes arv.

Och så kan man ju, om man har olika (och kanske busiga) bin, spärra de kupor man inte vill ha drönare ifrån. Spärrgaller under, ta dock bort det så snart du beräknar att parning skett, det är synd att spärra in drönarna som går en trist död till mötes.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Dragbiavläggare med oparad drottning, går det?
« Svar #2 skrivet: 05 maj-09 kl 21:51 »
Tack för svaret, wictor!

Bra tips med drönarramar. Nu har jag ju inte jättemånga samhällen att välja mellan men jag skall fundera på det, om inte annat så sparar jag tipset till ett annat år!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser