Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fukt i krypgrund  (läst 3107 gånger)

Johan1

Fukt i krypgrund
« skrivet: 08 dec-05 kl 22:32 »
Hej
Är det någon som vet något sätt att få bort fukt i krypgrund?
Jag tog hit en man från ett företag som installerar avfuktare i krypgrundar och han mätte fukthalten. Rekommendationen blev att sätta in en avfuktare och att lägga plastfolie på marken. Kostnaden för detta skulle bli ca 35 000.
Finns det något billigare sätt?

Mikael Perman

• Gäst
Re:Fukt i krypgrund
« Svar #1 skrivet: 08 dec-05 kl 22:55 »

Hej.
Vet du vartifrån fukten kommer ifrån?

Från ventilationsluft?
Från marken under?
Eller från sidorna genom för dålig dränering av grundmuren?

Eller från flera av dessa+

Mikael Perman.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 dec-05 kl 23:56 »
Bor Du i nytt hus? Vissa nya grunder samlar fukt.
Kryp under och kolla om det finns en massa skräp, om till och från luftkanaler inte är tilltäppta. Går det rör under som läcker.

Hör med nån äldre byggkille, och ta inte råd av den som kan tjäna på dina utgifter. Sätta plast och fuktspärrar, och dessutom investera 35 papp på en apparat som drar ström, låter inte klokt, men jag vet de som tvingats till det, med nya hus. Det tekniska kunnandet går inte alltid framåt.

Viss fukt ska kunna, särskillt på sensommaren komma, som en tillfällig besökare, men det ska torka ut snabbt, utan att det blir problem. Täta plastfolier håller det borta ett tag, men brukar när det minsta hål uppkommer, samla mycket kondens.

Hoppas verkligen det går att åtgärda, på ett billigt och sunt sätt.

Mitt hus som nu har 125 år på nacken, har torr grund utan maskiner som går.

Kolla dränering oxå, så inte vatten från stuprännor tränger sig på.

« Senast ändrad: 08 dec-05 kl 23:57 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Johan1

« Svar #3 skrivet: 09 dec-05 kl 13:32 »
Huset är byggt 1970 och det byggdes då för att användas som sommarstuga. Det är byggt av  trä och för ca 10 år sedan  sattes mexitegel på. Fukten kommer troligtvis från marken men också från friskluftsventilerna. Han som var här och mätte, sa att det var 24% fukt i bjälkarna under huset.

lilleulv

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 dec-05 kl 13:49 »
I hus från 70.talet är där i reglen inte så många luftventiler. Jag känner till problemen, men de går att lösa. Köp 2 små fläkter av typ till datorer, sätt in 1 på varje sida av huset, så de drar luften ut. Därvid måste de andra ventiler dra inn, och på det sätt får du bytat den fuktiga luft i kryprummet ut. Så små fläkter gir inte mycket, men det räcker. Koppla dem sedan till en klockströmbrytare, så de t.ex kör en kvart med halvtimes interval, så håller de i flera år. Sådanne fläkter koster ca. 60 kr pr. st. i specialaffärer som t.ex.  Kjell & Company.
Jag har haft 2 sådanne i de senaste 12-14 åren, och har det fint och tört i kryprummet och ingen unken luft.
Lilleulv

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 09 dec-05 kl 22:05 »
Ett sjuttitalshus kan liksom nyare ha för liten cirkulation, när du tagit bort eventuellt skräp under, gör som föreslagits i tidigare inlägg.

Önskar dej lycka till igen, och att det kan lösas på ett billigt och bra sätt.

Jag har sett fuktiga torpargrunder BARA på nyare eller felaktigt renoverade hus (skummisolering i gamla hus), och jag vet att en del har lagt mycket pengar på att fixa det, driften för aggrigaten är dyra.

24% i bjälkar är för mycket men inte alarmerande.

Men jag är övertygad om att får du snurr på luften, med tillräckliga hål, blir det torrt nästan hela tiden, lite sensommarfukt brukar inte ge skador.
« Senast ändrad: 09 dec-05 kl 22:08 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 1 användare
Häggblomma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser