Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alltså VAD ska mina framtidga hönor äta?  (läst 5449 gånger)

Östlund

Alltså VAD ska mina framtidga hönor äta?
« skrivet: 04 maj-09 kl 12:30 »
När jag försöker hitta info om utfodring o.s.v så lyckas jag inte få någon klar bild av vad jag egentligen ska
utfodra mina höns med! En del av det och en del av det, men hur mycket är en del?

Har jag förstått det rätt att de ska ha fri tillgång på snäckskal?
De ska också ha fri tillgång på hönsfoder- med vad?
Ska jag tillägga med annat foder också, eller finns ett "helfoder"? som gör att det är det enda jag behöver ge
+snäckskal och matrester/grönsaker

Jag vill inte ge något som "inte är bra" eller "duger" Högsta kvalite är det som gäller för mig, precis som för mina andra djur.

Så hjälp mig, vad ska de ha fri tillgång på (gärna tips på bra märke)
Och ska de ha någon kompletteringsfoder, och HUR mycket och HUR ofta?

Sedan tänkte jag på när man pratar att torkade nässlor, Brännässlor eller vad?  :-[

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Alltså VAD ska mina framtidga hönor äta?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-09 kl 12:54 »
Det finns ju mycket att välja på. Helfoder har de flesta tillverkare. En del är främst för värphöns och många är rädda att det 'driver' hönor att värpa för mycket men jag vet inte om det stämmer. Många som har lanthöns t ex ger dem Allfoder istället, det ska kanske driva dem mindre, jag vet inte riktigt.

Jag har testat både Fenix hel veg, ett helfoder och Svenska Foders Värp 100, som också är ett helfoder. De är nog bra båda två, men Fenix fodret är mindre bitar och blir mycket mjöl kvar i slutet som hönorna ratar.

Sen har jag testat att ge ett koncentrat också, tillsammans med havre och vete, där har jag också testat både Fenix koncentrat, vilket jag inte minns vad det heter, och Svenska Foders värp kombi. Då får de havre och vete till. Det fick de innan också när jag använde helfodret, så jag kom på att ett koncentrat måste ju vara vettigare. De tycker om omväxlingen tror jag.

Sen får de snäckskal och matrester givetvis.

Det går ju att bara ge helfoder, snäckskal och vatten. Helfodret ska ju innehålla allt de behöver. Jag tror det ingår snäckskal i helfoder också, men ger man annat också, havre och matrester t ex behövs ju extra snäckskal.

Man måste ju inte ge matrester, men hönorna gillar det. Har man dem i hönsgård utan mycket växtlighet tycker jag det är bra om man kan ge dem lite grönt också, gräs och sånt.

En foderautomat som man fyller på när den börjar bli tom är bra, då behöver man inte ge mat jämt och så matrester en gång om dagen kanske. Vatten byter jag varannan dag eller fyller på när det tar slut.

Torkade brännässlor är det ja, mycket nyttigt för hönorna att äta på vintern. Jag har försökt torka i knippor men de möglar alltid inuti, ska försöka torka i sol, som hö i år istället.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Intricate

« Svar #2 skrivet: 04 maj-09 kl 12:55 »
Vissa ger ett färdigt foder som man köper p åtyp granngården. Där ska allt ingå så då behöver man bara ge det. personligen är jag inte så förtjust i den typen av foder.
 Därför ger jag mina höns en blandning av helt vete, korn och havre som de får fri tillgång av. Men då ahr jag blandat upp det så attd et är mets korn och havre och inte för mycket vete för då blir de för tjocka. Sen får de alltid äta gräs eller om det är vinter får de finhackat hö. Sen får de också diverse rester från hushållet såsom ris, makaroner, köttfärs och allt vad man nu har ätit. De får också snäckskal som jag köpt på granngården.

Torka brännässlor kan man göra och ge till hönsen finhackat på vintern, det är bra.

Jag köper mitt foder från diverse bönder som odlar säd. Råg köper jag inte för det har jag läst är mindre bra att ge hönsen.
Om man har hönsen frigående får de oftast i sig allt de behöver ändå men har man de alltid inne så måste man se till att fodret verkligen innehåller allt de behöver.

Hoppas det blev lite klarare nu för dig.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 04 maj-09 kl 13:07 »
Vitaminer då??
Jag tror att din blandning är alldeles för "fattig"
du måste nog ge dem mera, än bara säden som du räknar upp.
Hedemorahöns

Lillis.

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 maj-09 kl 13:08 »
spelar priset ingen roll så gå till granngården och fråga,finns nån värpfoder guld som ska vara bra.

Östlund

« Svar #5 skrivet: 04 maj-09 kl 13:35 »
Nu blev det verkligen klarare! Super!

Vi har väldigt dåligt med nässlor vet jag, kanske det går att odla :P

Jag kan ju alltid börja med helfoder, snäckskal, matrester och vatten, så får vi väl se om jag vidareutveckar
utfodringen, snurrar nog i huvudet som det är redan med hönshus, uppfödare o.s.v

Tusen tack för svar!

Östlund

« Svar #6 skrivet: 04 maj-09 kl 13:37 »
Vad kostar egentligen hönsmat?
Om jag skulle köpa ett bra foder, vad får jag räkna med för en stor säck? (15-20kg?)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 04 maj-09 kl 14:14 »
Enda priset jag har på papper just nu (eftersom kvittot ligger på skrivbordet...) är Svenska Foders Värp kombi 30 kg, det kostar 156 kr + moms. Priset varierar kanske efter var man bor? Detta foder ska ges med fri tillgång på helsäd och snäckskal enligt bruksanvisningen.

Helfoder tror jag är lite billigare, där ingår ju ovan nämnda inblandat i fodret.

Fast hönsfodret har blivit mycket dyrare sen vi började med höns för två år sedan.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Intricate

« Svar #8 skrivet: 04 maj-09 kl 15:50 »
Vitaminer då??
Jag tror att din blandning är alldeles för "fattig"
du måste nog ge dem mera, än bara säden som du räknar upp.

Räknar med att det kommer med matresterna + insekter och annat gott de hittar ute.
Hur har hönsne annars överlevt förr?
Knappast genom värpfoder från granngården.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 04 maj-09 kl 16:08 »
Nej så är väl fallet.
Menå andra sidan så är det inte förr utan nu.
Ska du ha fram bra avelsmaterial.
då är det viktigt att hönor och tuppar är i toppform.
Mao så är fodret jätteviktigt.
Så ser jag det.
« Senast ändrad: 04 maj-09 kl 16:14 av Lycka »
Hedemorahöns

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 maj-09 kl 16:15 »
Jag kan ju alltid börja med helfoder, snäckskal, matrester och vatten, så får vi väl se om jag vidareutveckar
utfodringen, snurrar nog i huvudet som det är redan med hönshus, uppfödare o.s.v

Det tycker jag låter som en utmärkt hönsdiet.

Sommartorparn

« Svar #11 skrivet: 04 maj-09 kl 16:39 »
Vi har väldigt dåligt med nässlor vet jag, kanske det går att odla :P

Visst går det att odla nässlor t o m kommersiellt, inte bara för hönorna. Såg en film igår om en bonde som odlade extra höga nässlor för fibertillverkning. Firman som tillverkar nässeltyget söker dessutom flera producenter. Det fina i kråksången är att man kan få EU-bidrag för "träda" och samtidigt odla och sälja nässlor. Sades i programmet. Och en eller annan bunt nässlor kan man säkert ge till hönsen också.

En annan variant är att skaffa utedass. Det brukar gå hand i hand med oplanerad nässelodling. Räcker kanske till hönsen.

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #12 skrivet: 04 maj-09 kl 18:35 »
 :)  ;)  :D  ;D  :o :)  ;)  :D  ;D  :o

Varför kan inte dina nuvarande och framtida hönor äta ALLFODER + snäckskal, havrekross, kornkross, vete, matrester m.m.??? Ute i det fria hittar de ju en massa både gott och nyttigt i och under grönskan.

Amanda
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Amanda

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 04 maj-09 kl 18:37 »
OCH - ALLFODER ska de ha FRI TILLGÅNG till,,, absolut  :-*
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Intricate

« Svar #14 skrivet: 05 maj-09 kl 07:07 »
Nej så är väl fallet.
Menå andra sidan så är det inte förr utan nu.
Ska du ha fram bra avelsmaterial.
då är det viktigt att hönor och tuppar är i toppform.
Mao så är fodret jätteviktigt.
Så ser jag det.

Avlar inte

Lycka

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 05 maj-09 kl 07:28 »
Jag tycker alla som säljer kycklingar,
har ett ansvar att  föräldra djuren har fått bra kost.
Det ansvaret tar jag.
Hedemorahöns

Krågedal

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 05 maj-09 kl 07:38 »
Hej! Har snart haft mina höns i ett år, det blev "Kindahöns " då vi bor i Kinda. Jag blev rekommenderad att ge hönsen "allfoder" det ska ju innehålla "allt", men de tycker bäst om att hitta mat själva så på mina 4 höner och 2 tuppar har det bara gått åt två säckar(25 kg) allfoder, men jag får också hämta lådvis med grönsaker/ frukt/ bröd.... :-[ ;Difrån våran lokala affär ;D :D Lycka till!!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Amanda

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 05 maj-09 kl 10:51 »
Ja 'Krågedal' dina hönor har ju massor av go'saker att stoppa i sig och du har tur som får lådor från affären. Det får man minsann inte längre på alla ställen  :( utan maten ska hellre slängas  :o
Vansinne  >:( Jag har nog frågat  :P
Men du märker också att hönsen äter upp allt Allfoder. Det blir inget spill, som det blir av värpfoder, vilket dessutom luktar "apa".

Östlund

« Svar #18 skrivet: 05 maj-09 kl 11:15 »
Hej! Har snart haft mina höns i ett år, det blev "Kindahöns " då vi bor i Kinda. Jag blev rekommenderad att ge hönsen "allfoder" det ska ju innehålla "allt", men de tycker bäst om att hitta mat själva så på mina 4 höner och 2 tuppar har det bara gått åt två säckar(25 kg) allfoder, men jag får också hämta lådvis med grönsaker/ frukt/ bröd.... :-[ ;Difrån våran lokala affär ;D :D Lycka till!!

Ja, men då tänker jag också testa med allfoder till att börja med!
Jag skulle nog också kunna höra med vår lokala affär också,d e har nog massor av frukter till övers ;D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #19 skrivet: 05 maj-09 kl 19:01 »
Men du märker också att hönsen äter upp allt Allfoder. Det blir inget spill, som det blir av värpfoder, vilket dessutom luktar "apa".

Det var konstigt... Jag har haft både värpfoder och allfoder, tycker det luktar exakt likadant. Ser exakt likadant ut också för den delen... Och det gäller både Fenix och Svenska Foder.

Däremot blir det spill av Fenixfodret, både värp och allfoder eftersom det är mycket mjöligare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser