Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gåshannen tagen av räven!  (läst 1275 gånger)

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
Gåshannen tagen av räven!
« skrivet: 04 maj-09 kl 09:36 »
 :'(
Katastrof. Har varit bortrest hela helgen och min käre man glömde stänga hos gässen en natt. Räven (eller kanske mården?) har släpat iväg med hannen och kvar finns en hona i sorg, och 13-14 ägg som hon inte börjat ruva "på riktigt".

Nu är goda råd dyra. Ska jag försöka skaffa en ny hanne snarast? Kommer honan inte att lägga sig på äggen nu när hon är ensam? Borde jag lägga ägg i en kläckare istället (den rymmer bara några få)?

Det känns så jäkla tråkigt detta, och nu kommer väl räven tillbaka och käkar nyfödda lamm snart nu när han vet var det finns mat att hämta...

Otrevlig var han, gåsen, men f-n vad man saknar honom :'(

Karina
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Gåshannen tagen av räven!
« Svar #1 skrivet: 04 maj-09 kl 11:40 »
Hon kommer troligen att ruva på äggen ändå. han behövs ju inte för den delen. Om du tar några av ägen och lägger dem i kläckaren samtidigt som hon lägger sig kan du flytta ut ägg från kläckaren om inte alla är befruktade och sen om nåt dör. Skulle det bli många friska ägg tror jag säkert att hon tar hand om de mskinkläckta också om du ger henne dem när hon kläcker sina egna.

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #2 skrivet: 04 maj-09 kl 13:05 »
Tack för ditt svar!

Hon kommer troligen att ruva på äggen ändå.
Om jag skulle skaffa en till hanne, finns det då risk att hon inte ruvar..? Jag kan få en ny hanne i morgon och jag tycker så synd om henne när hon går där alldeles ensam.

Om hon nu fortsätter att lägga ägg kommer de då att vara obefruktade eller är gässen som hönsen att de kan lägga befruktade ägg ännu ett par veckor?

//Karina
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 04 maj-09 kl 19:58 »
Prova och ta dit en ny hane. Det är inte säkert att han får para sig med henne men hon kommer att lägga befruktade ägg en tid i alla fall.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 04 maj-09 kl 20:18 »
När räven tog min gåskarl, skaffade jag en ny dagen efter. Han fick inte komma nära de tre tilltänkta, utan fick hålla sig på några meters avstånd i några dagar, sedan gick det fint.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #5 skrivet: 05 maj-09 kl 16:32 »
Så där ja! Nu har jag släppt in den nya hannen, de hälsade på varandra utan dramatik. Nu hoppas jag att hon ska lägga sig och ruva snart..

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 3 användare (1 dolda)
eremit1, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser