Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är detta för en vävstol?  (läst 7545 gånger)

koko

• Gäst
Vad är detta för en vävstol?
« skrivet: 03 maj-09 kl 17:31 »
Har slagit till på en bildvävstol, men vet inte mycket om den, kan nån hjälpa?
Jag tänker fixa fram böcker (kanske nån har goda tips?) och prova på att väva...
Det är en Glimåkrastol av en modell som jag inte tror görs mera.
Men kan nån något om denna modell?

http://www.blocket.se/vi/21390594.htm

koko

• Gäst
SV: Vad är detta för en vävstol?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-09 kl 01:19 »
Halloj! Nån väverska finns det ju här...!

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #2 skrivet: 04 maj-09 kl 09:02 »
Vävstol och vävstol...
Bara för att försäljaren kallar det vävstol behöver det ju inte vara korrekt, dock finns längst ner något som skulle kunna vara en varpstock. OK, det kan nog vara en stående vävstol, men vad ska man ha "piggarna" till? (de som finns längst upp)

Jag har aldrig sett dess like, men om den är från Glimåkra så borde den ju ha producerats i relativ stor mängd ?.

Jag tror du gör bäst i att kontakta försäljaren, skriv gärna någon kommentar här sen, så att vi får veta mer!
« Senast ändrad: 04 maj-09 kl 09:09 av Ior »

koko

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 maj-09 kl 09:28 »
Nååågot har jag lyckat hitta på nätet och det är ju en utmärkt idé att kontakta Glimåkra.
Knopparna upptill verkar vara där man knyter fast varpen, inte en tråd i varje men flera i varje och sen ordnar dem en liten bit längre ner.
Vävstol, kanske är fel ord, men nog är det en gobelinvävstol... En stående bildvävstol.
Försäljaren vet inget...
Forskningen fortsätter.

sommarin

• ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
« Svar #4 skrivet: 04 maj-09 kl 09:29 »
Hej
Vad du skaffat dig är en vävstol för Flamskvävnad. Jag hittade igen bild som överenstämmer i "Flamskvävnad   Flemish Weaving, utgiven av ICA förlaget 1964 Finns till billigt pris på http://www.bokborsen.se/page-start?issearch=1&sall=1&scat=0&maincat=1&extendedsearch=0&mediatype=0&sallstr=Flamskv%C3%A4vnad&screator=&stitle=

Här hittar du allt du behöver för att kunna testa, men verkar krångligt, jag har aldrig testat, boken "arv" från svärmor.

Lycka till Inger
IS

koko

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 maj-09 kl 11:51 »
Menar du att du hittade en beskrivning i boken av precis en sån här?
Jag har nu fått svar från Glimåkra o de har nån form för beskrivning för 100 kr. om det står hur man varpar åbäket är det väl värt att testa. Kanske man skulle satsat på en vanlig spikram....Hmmm..

textileri

• Västergötland
    • textileri.net
« Svar #6 skrivet: 04 maj-09 kl 16:30 »
Var glad för väv"stolen" du har möjlighet att använda halvsolv i den!  Lättare att väva bilder då, hör av dej om inte informationen från Glimåkra hjälper dej.

Hälsn Eva ( f d Glimåkrabo :)

koko

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 maj-09 kl 21:48 »
Jag är glad! Fast jag inte vet vad halvsolv är. Vad är det?

fjällfäll

• Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
« Svar #8 skrivet: 05 maj-09 kl 07:32 »
Man tar antingen solv till en vanlig vävstol eller knyter en ögla av ex. vis mattvarp, så stor som man vill ha öglan.Sen lyfter man varptråden med öglan och trär öglans båda ändar på en  käpp. I bildväv är det väl vanligt med tuskaft, och då lyfter man varannan tråd med halvsolv( varje tråd ska ha varsin " halvsolvsögla"). Då får man ett tuskaftsskäl.
« Senast ändrad: 05 maj-09 kl 07:34 av fjällfäll »

koko

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 maj-09 kl 09:51 »
Det var inte enkelt att följa med i. Det är alltså en typ av knytning/påträdning av varpen och inte ett fysiskt föremål, det som heter halvsolv?
Är alltså helt novis.

sommarin

• ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
« Svar #10 skrivet: 05 maj-09 kl 22:01 »
Menar du att du hittade en beskrivning i boken av precis en sån här?
Jag har nu fått svar från Glimåkra o de har nån form för beskrivning för 100 kr. om det står hur man varpar åbäket är det väl värt att testa. Kanske man skulle satsat på en vanlig spikram....Hmmm..

Ja det fanns med en fullständig beskrivning hur man satte upp denna typ av vävstol i boken!
Inger
IS

koko

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 maj-09 kl 22:26 »
Okidoki, hoppas papprena kommer med posten riktigt snart!...

sommarin

• ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
« Svar #12 skrivet: 06 maj-09 kl 17:42 »
Hej vet inte vem o vad du menar med "Okidoki, hoppas papprena kommer med posten riktigt snart!..."
Nedan lite från den bok jag tror kan hjälpa dig igång.
mvh Inger
IS

koko

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 07 maj-09 kl 01:13 »
Till dej! Ang. om att det inte fanns beskrivning i boken du nämnde, och att papprena från Glimåkra skulle komma snart.
Vilket de har nu. Allt verkar stå i dessa papper.
Det är bordsmodellen av deras Glimåkra gobelinvävstol som de nu har slutat tillverka.
Men jag kan rekommendera att man kontaktar dem om man undrar om deras gamla vävstolar, fick bra kontakt och snabbt gick det.

Och tack till sommarin!

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser