Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderar på att köpa hus från 1920-talet... Vad ska vi tänkta på?  (läst 15192 gånger)

AliceIUnderlandet

• Skåne
Vi går och funderar på att köpa ett hus från 1920-talet med torpargrund, mulltoa, egen brunn och stenkista till köksavloppet. Vad behöver man tänka på i det här läget?

Tar mer än gärna emot alla råd och tips! Kan tillägga att vi är intresserade av att pyssla med huset, vi inser ju att det kommer att ta upp större delen av vår lediga tid. :)

(Obs! Vi vet att det inte går att koppla in kommunalt vatten)

Attis

• -
Alltid klokt att kolla om skorstenarna är i gott skick. Ta dit sotarn och provtryck om nuvarande ägaren inte vet skicket.

Försöka kolla in i grunden, torrt är bäst!
Vattenkvaliten kan man ju kolla om det ska drickas.
/Attis

Henrik.S

Det är svårt att svara på detta eftersom det handlar om vad ni kan, har ni kunskap och framför allt viljan att åtgärda det som är dåligt så är det inga problem men ska man anlita folk blir det dyrt och kanske dyrare än att köpa ett hus i bra skick  ;)
//Henrik

ersam

• -
Mitt råd är att leta runt på trådarna här i forumet. Ställ mer specifika frågor efter det!

Min uppfattning är att 1920-talshus ofta är bra (om de inte är fördärvade) - bygger på beprövad teknik men ändå hängt med i utvecklingen fram tills dess att det gick över styr med för mycket experimenterade. Använd magkänslan.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
Och kolla så att det inte är ombyggt i omgångar.. Det blir lätt att dom har blandat olika byggtekniker då å kanske stoppat plast i halva huset å så.. Inte bra att blanda inte :P 
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

malines

• Gäst
När vi köpte huset vi bor i fick vi höra att det fanns gott om vatten i brunnen, att den aldrig sinat. Sedan stod vi där en sommar utan vatten helt plötsligt. Då började vi fråga runt bland grannar och bönderna som har sina djur på samma brunn. Jodå, den sinade ofta på sommrarna, hade de som sålde inte sagt det?
Vår nya brunn som är djupborrad kostade 40.000 kr. Bra att ta med i beräkningen. Även kolla tjänligheten på vattnet ni har, framför allt om ni har eller planerar att skaffa barn.

Det lönar sig att prata med grannar, om det finns sådana. är ni seriösa med husköpet och bestämmer er för att slå till kan det aldrig skada att släpa med kaffebröd till ev. visit.
vi har "fjäskat" för våra grannar, och det har vi fått igen tusenfallt! De har koll på vad som gjorts på huset, på bygden runt omkring... Som sagt, det lönar sig alltid på ngt sätt.
LYCKA TILL!

Hemulen

• Mumindalen
Kolla krypgrunden ordentligt. Fukt, mögel, röta i bärande balkar, skadedjur? Om du är osäker så ta med någon som kan, även om du får betala för det.

Det viktiga är att grunden är bra. Taket kan man alltid byta för det sitter löst men ska man byta syll får man flytta på huset först. ;) (I alla fall några millimeter)

Skytten

• Skåne
Kolla så att en stenkista är tillräckligt, du kan få propåer att byta till annat avlopp.  Vanligen är hus från denna tid välgjorda, men vad som man gjort under tiden kan vara mindre bra. Har man spruta t plast i väggarna?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ersam

• -
Som senare skribent skriver. Om du kollar med miljö- och hälsa i någon fråga så säg för allt i världen inte vilket hus det gäller. Det man inte vet om har man inte ont utav...

AliceIUnderlandet

• Skåne
Tack för era svar! Vi är inställda på att göra det mesta av arbetet själva, vi vill verkligen flytta ut på landet och leva livet med allt vad det innebär av odling, ekologi och renovering. Huset vi tittar på har en väldigt låg boendekostnad, vi skulle hamna på runt 2000 i månaden! För tillfället har vi en hyra på 5400 för en lägenhet i stan men eftersom ingen av oss har en fast anställning ser det svårt ut att få ett lån av banken. Men min sambo ska på möte i veckan så vi får se vad de säger. Men det ser ju inte ljust ut.

Tyvärr är jag redan alldeles förälskad i huset och drömmer om det varje natt...

ersam

• -
Förälskad i hus blir man lätt!

Passa förhållandet bara och var ärliga mot varandra så ni är på samma våglängd genom hela projektet. Finns många avskräckande exempel där hus - eller för den delen andra saker - får en att glida isär. Tänk också på att kraven brukar öka med åldern och framtida barn. Ha reservplaner för ordentligt badrum och annat även om ni inte är där nu.

Ledsen om jag verkar pessimistisk men det är jag verkligen inte! Att skaffa hus är toppen och jag önskar all lycka till! Sätt fruktträd så snart ni kan - har ni igen i framtiden!

AliceIUnderlandet

• Skåne
Förälskad i hus blir man lätt!

Passa förhållandet bara och var ärliga mot varandra så ni är på samma våglängd genom hela projektet. Finns många avskräckande exempel där hus - eller för den delen andra saker - får en att glida isär. Tänk också på att kraven brukar öka med åldern och framtida barn. Ha reservplaner för ordentligt badrum och annat även om ni inte är där nu.

Ledsen om jag verkar pessimistisk men det är jag verkligen inte! Att skaffa hus är toppen och jag önskar all lycka till! Sätt fruktträd så snart ni kan - har ni igen i framtiden!

Ja, den där husförälskelsen... Du låter inte alls pessimistisk, bara realistisk :) Och det måste man ju vara. Just badrummet är det största problemet. Det finns varken dusch eller handfat, bara en mulltoa som man dessutom måste gå ut för att komma in till. Men eftersom huset är så billigt så tänkte vi att OM vi får lån så får vi ju ett pantbrev. Och om man då betalar av ganska snabbt plus att man renoverar så mycket man kan själv så kanske man kan belåna på pantbrevet till ett badrum efter ett år eller så.

Och bäst av allt - det finns redan flera äppeltråd! :)

AliceIUnderlandet

• Skåne
Äppelträd! Inte äppeltråd...  :P

ersam

• -
Det går alltid att trycka redigera på sina gamla meddelanden om man vill. Man kan även radera. Litet tips!

Jag duschade själv på jobbet så det var inget större problem (ledig på sommaren kunde man ju alltid bada).

Gunhild

Det viktigaste att tänka på när man köperhus är: är det här jag vill bo!? Det övriga löser sig med pengar. Bir det problem så marker man det ju!

Attis

• -
Just badrummet är det största problemet. Det finns varken dusch eller handfat, bara en mulltoa som man dessutom måste gå ut för att komma in till.

Ska man tolka detta som att det inte finns vatten indraget? Har själv bott utan rinnande vatten i ca 2½ år med en lika gammal son. Har funkat ganska bra, inställningen är det viktiga. Tar lite längre tid, smidigt om man kan duscha på jobbet!
Det kostar dock flis att bygga ett badrum (och ännu mer att dra in vatten). Så det kanske inte räcker med 1-2 år av sparande för att kunna betala det. Men som sagt, det kan ni lösa senare. Se bara till att ni kan hämta vatten av någon granne/kommunalt tappställe eller om erat egna är tillräckligt bra är det ju enklast.
/Attis

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Vad kul att ni går i hustankar, AliceIUnderlandet!

Jag bor själv i ett 20-talshus, och det går fint. Dom kunde bygga hus för 90 år sen. Däremot, som du redan fått höra, var det inte alla som sen satte igång att renovera dom gamla kåkarna som visste vad dom gjorde, så sånt bör ni vara observanta på. På ett vis är det bättre med hus som inte är så hårt ombyggda, därför att skavankerna lättare visar sej då. Ett nytt fint golv kan ju exempelvis sitta där för att det gamla murknade upp av fukt i grunden, medan det gamla originalgolvet som håller för att hoppa på visar att det är friskt.
Det finns många andra trådar angående vad en ska titta på inför husköp, så jag behöver inte upprepa mej.

Vatten och avlopp har nämnts tidigare, men jag vill slå ett slag för min absoluta favorit bland dom moderna bekvämligheterna: isolering! Skita på utedass har jag inget emot, släpa tvätten till jobbet (hrrrm  :-[ ) går det med, dusch finns det alltid nånstans i närheten och diskvatten kan en värma på vedspisen....men det är inte så förgjordat kul att gå omkring och frysa arslet av sej varenda vinter, fast en eldar som en idiot och veden är gratis. 7 plusgrader i köket på morgnarna får tillochmed mej att krokna till sist (för att inte tala om vissa krukväxter). Så, go´vänner, isolera!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

johlin

Vi tog ut en besiktningsman, de vet vad och var man behöver titta efter..
Kostade väl en hacka men jag tyckte det var värt det! Han hittade lite skit i hörnen i vårat hus och de problem han hittade fick vi tips och råd hur vi skulle lösa.. Lycka till!  :)
Litet torp med stort hjärta, här lever vi med 3 barn, hundar, katter och inga myskankor... dom tog räven till sina valpar. Nu med 2 hönor å en tupp, som visade sig vara två tuppar å en höna

ersam

• -
Spana gärna på trådar om besiktningsmän. Jag och många har negativ erfarenhet. Bättre att skaffa en hantverkare av det rätta virket som vet vad man ska kolla efter. Iallafall jag vill inte betala massa pengar för att nån ska komma ut och konstatera att ett fönster är sönder eller att kittet släpper från fönsterbågarna...

Hemulen

• Mumindalen
Fördelen med en besiktningsman är att man får ett protokoll som man kan använda för att sänka priset.

Man kan skriva köpeavtalet först och reservera sig för fel som kommer fram i besiktningen. På så sätt kan ingen annan köpa huset innan det är besiktat och när man väl skrivit avtalet börjar säljaren vara inställd på att köpet är klart.

Det kommer nästan garanterat fram fel (som inte säljaren redan påtalat) i en besiktning och det kan röra sig om stora kostnader för att reparera då man alltid räknar med kostnaden för att leja en firma som gör jobbet. Man kan alltså sänka priset rejält.

Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 4 användare
mrnic, Bokohammare, Hantverkaren, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser