Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rätt dosering av multivitamin (Basic Multi)  (läst 4371 gånger)

Användarnamn

• Gäst
Rätt dosering av multivitamin (Basic Multi)
« skrivet: 03 maj-09 kl 08:53 »
Enligt doseringsanvisningarna på baksidan av den lilla "dunken" står ang dosering till höns:

Värphöns/100 st 15 ml/dag normal dagsgiva (maximalt 30ml/dag).
Livkycklingar/100 st 8 ml/dag normal dagsgiva (maximalt 30ml/dag).
Slaktkycklingar/100 st 8 ml/dag normal dagsgiva (maximalt 27ml/dag).

Nu har jag ju värphöns, tupp och kycklingar som dricker av samma vatten.

Hur gör jag för att bäst räkna ut den optimala dosen?

Om jag antar att en fullvuxen höna i snitt dricker en halv deciliter vatten per dag 2 dl vatten per dag och att hönan då i denna mängd vatten behöver få i sig 0,15 ml koncentrerad multivitamin så ger det följande:

Till 1 liter vatten inblandas 0,75 ml multivitamin.
Till 5 liter vatten inblandas 3,75 ml multivitamin (mindre än en tesked).
Till 10 liter vatten inblandas 7,5 ml multivitamin (1,5 tesked).

Eftersom kycklingar dricker mindre än en höna får dom också i sig en mindre dos.  Enligt ovanstående resonemang borde en höna som råkar dricka dubbel mängd vatten (4 dl) komma upp till maximal dagsgiva vid kontinuerlig inblandning. Fullvuxna hönor som dricker mindre än 2 dl får i sig för lite vitaminer men det viktigaste är väl att inte överdosera.

Ni som brukar ge Basic Multi, stämmer ovanstående med vad ni kommit fram till?

// Redigerat. Orsak: rättat uppgiften ang hur mycket en höna dricker per dag och gjort om beräkningarna därefter.
« Senast ändrad: 03 maj-09 kl 11:11 av Användarnamn »

Sirpa

• -
SV: Rätt dosering av multivitamin (Basic Multi)
« Svar #1 skrivet: 03 maj-09 kl 10:07 »
Om jag antar att en fullvuxen höna dricker en halv deciliter vatten per dag

En fullvuxen höna (av normalstorlek) dricker mellan 1,5 - 2,5 dl vatten per dag.  ;)
Höns och Liljor i min trädgård.

Användarnamn

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 maj-09 kl 11:08 »
En fullvuxen höna (av normalstorlek) dricker mellan 1,5 - 2,5 dl vatten per dag.  ;)

Tack tack  ;D Jag har rättat min uträkning ovan.

johe71

« Svar #3 skrivet: 03 maj-09 kl 14:01 »
Ni som brukar ge Basic Multi,

jag brukar ge "en skvätt" i vattenautomaten (en 10 liters) någon gång i veckan... (har 35 höns+tuppar, 5,25 - 8,75 liter per dag blir det med 1,5-2,5 dl per höna och jag behöver mycket riktigt fylla på min automat varje dag...)

blir kanske 2-3 gånger per vecka under vinterhalvåret, mindre än en gång per vecka under sommaren

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #4 skrivet: 11 sep-09 kl 22:02 »
BLÄÄÄ !! :-X

Smakade på lite av "multivitaminerna" som jag nyss köpt, en grön melassbaserad historia.
Smakar väldigt beskt och illa... undrar om hönsen kommer att dricka av detta ?
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #5 skrivet: 12 sep-09 kl 11:11 »
Basic Multi? Heter märket så, eller är det något särskilt märke som har den? Vart har du köpt?

prince

« Svar #6 skrivet: 12 sep-09 kl 11:39 »
Finns på lantmännen/granngården..  Krafft sortiment till hästar etc och basics till både hästar och övriga djur...
Står på baksidan hur man ska dosera för olika djur, men det är inte alltid så lätt ändå alltså....  småsmå doser är lite kniviga!

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #7 skrivet: 21 sep-09 kl 01:32 »
Brukar också ge en skvätt(ca 10 ml på 10 L vatten) i automaterna 2 ggr per vecka fast mina får mineral/vitaminpremix i fodret.
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser