Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshusbygge  (läst 3103 gånger)

kalkontupp

• Gäst
Hönshusbygge
« skrivet: 07 dec-05 kl 00:11 »
Kan man sätta in ett litet oljeelement i ett hönshus utan att det kan bli brandfarligt ???

manna

• -
Re:Hönshusbygge
« Svar #1 skrivet: 07 dec-05 kl 08:34 »
Du kan väl bygga ett litet elementskydd runtom, så det inte kan ligga brännbart material (eller höns!  ;D) direkt mot elementet?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #2 skrivet: 07 dec-05 kl 08:46 »
Kolla med en elektriker och med ditt försäkringsbolag.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #3 skrivet: 07 dec-05 kl 12:21 »
Höns "dammar" ganska mkt, jag har en termostat styrd värmefläckt spm är godkänd för utomhus/fuktiga miljöer ( tor att det heter IP klass 41 )
Oljefylda el element blir ju aldrig så "svinvarma" som de äldre modellerna... men kolla upp det för säkerhets skull
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

bea

« Svar #4 skrivet: 07 dec-05 kl 23:17 »
frågade min man elektrikern och han sa inga problem :)

Brethbacken

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 dec-05 kl 03:11 »
I mitt hönshus hänger det ett litet oljefyllt element i kedjor ner ifrån taket...
Det är aldrig på högsta värmen utan endast för att hålla fukten i skick när det blir kallt ute, för själva hönshuset är en isolerad barack...och en varm sådan.
« Senast ändrad: 08 dec-05 kl 03:11 av Susanne, Leksand »

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #6 skrivet: 08 dec-05 kl 07:53 »
Jag har valt att köpa oljefyllda industriradiatorer från Nima maskinteknik. De var ganska dyra i inköp men har IP 57 så de är säkra och dessutom extremt billiga i drift så man hat tjänat in den kostnaden redan den första vintern.
Just nu är det 20% på dem (s. 198 i katalogen) eller på hemsidan www.nimaab.se  
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser