Hönshusbygge

Startat av kalkontupp, 07 Dec-05 kl 00:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

kalkontupp

Kan man sätta in ett litet oljeelement i ett hönshus utan att det kan bli brandfarligt ???

manna

Du kan väl bygga ett litet elementskydd runtom, så det inte kan ligga brännbart material (eller höns!  ;D) direkt mot elementet?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Kicki

Kolla med en elektriker och med ditt försäkringsbolag.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Manne

Höns "dammar" ganska mkt, jag har en termostat styrd värmefläckt spm är godkänd för utomhus/fuktiga miljöer ( tor att det heter IP klass 41 )
Oljefylda el element blir ju aldrig så "svinvarma" som de äldre modellerna... men kolla upp det för säkerhets skull
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

bea

frågade min man elektrikern och han sa inga problem :)

Brethbacken

I mitt hönshus hänger det ett litet oljefyllt element i kedjor ner ifrån taket...
Det är aldrig på högsta värmen utan endast för att hålla fukten i skick när det blir kallt ute, för själva hönshuset är en isolerad barack...och en varm sådan.

Kicki

Jag har valt att köpa oljefyllda industriradiatorer från Nima maskinteknik. De var ganska dyra i inköp men har IP 57 så de är säkra och dessutom extremt billiga i drift så man hat tjänat in den kostnaden redan den första vintern.
Just nu är det 20% på dem (s. 198 i katalogen) eller på hemsidan www.nimaab.se  
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

474 Gäster, 5 användare
Hantverkaren, torpjens, Anders Flix, Galaxie, Gnu