Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur fint nät krävs?  (läst 5216 gånger)

byggarebobbit

hur fint nät krävs?
« skrivet: 01 maj-09 kl 10:27 »
  Hur små maskor är nödvändigt till hönsgården?
Rosa torp med liten gård stor hund många katter fem blommehöns med tupp o två parakiter massa grodor snart hästar kanske grisar växthus land blommor massa bakom än mer framåt. tror igen, som faan

Skågedalen

• -
SV: hur fint nät krävs?
« Svar #1 skrivet: 01 maj-09 kl 12:15 »
i botten kan det vara bra att köra med en rad av kycklingnät längst ner.. sen över kan du köra större..  Kolla på nordpost, biltema eller liknande...
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 01 maj-09 kl 15:37 »
Ett tips är att använda ett nät som heter "viltnät" och är av plast. Det är mjukt och lättarbetat och lätt att sträcka. Kostar ca 350-400 kr/20 meter på 150 cms höjd. Hållbart både vad gäller sol och kyla. Rutorna är ungefär 3 cm (om jag inte minns fel).
Finns bl.a. i trädgårdshandeln.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

mr

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 04 maj-09 kl 23:05 »
Är det sånt här nät du menar? Har själv funderat på att sätta upp sådant när jag ska bygga nya gårdar.

http://www.allox.se/links/natprodukter/radjursnat.htm

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 05 maj-09 kl 07:09 »
Är det sånt här nät du menar? Har själv funderat på att sätta upp sådant när jag ska bygga nya gårdar.

http://www.allox.se/links/natprodukter/radjursnat.htm

Just precis. Fungerar mycket bra och blir snyggt eftersom det smälter in. Det är dessutom lätt att fästa mot marken med "tältpinnar" eller liknande.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #5 skrivet: 02 jun-09 kl 20:16 »
Nån som vet hur det är om man har problem med räv detta nätet från allox.se ? Det kan användas som alternativ till galvat hönsnät men hönsnät kan väl inte hålla ute räven eller har jag fel?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 02 jun-09 kl 21:27 »
Jag har nyss köpt 4 kantsnät . till min hönsgård.
På ÖB kostar 10 meter långt  1 meter högt 225kr.
Billigare finns nästan inte som är så stabilt.
nackdelen är att jag får sätta två rader och gräva ner en del av nätet.
Höjden blir  då 1,8 meter.
Täcker med stormaskigt hönsnät.
Hedemorahöns

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 02 jun-09 kl 22:58 »
Är det nån som vet var det finns en prislista på allox-näten? Eller en återförsäljare?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 02 jun-09 kl 23:04 »
Lycka - skator tar sig igenom vanligt hönsnät. :-\

Annika

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 03 jun-09 kl 09:01 »
Jag har sånt nät som Lycka, nertill och även nergrävt en bit sen så har jag vanligt stormaskigt 5X5 maskor upptill för att hönsen ska stanna inne och räven ute, men de e ju inte hundra säkert ändå och jag har inte något nättak på de stora rastgårdarna. Ett svetsat nät är ju mkt hållbarare än ett hönsnät.

/Päran
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 03 jun-09 kl 15:31 »
Vet att skator mm tar sig in i det stormaskiga.
Håller iaf duvhöken ute.
Förhoppningsvis så lägger vi tak på så smånigom.
Hedemorahöns

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #11 skrivet: 03 jun-09 kl 16:15 »
Är det nån som vet var det finns en prislista på allox-näten? Eller en återförsäljare?

/Sara

Har just pratat med Allox. Ett nät på 2 meter i 100 meters längd kostar runt 2000 kr men jag tror inte det kan anses vara rävsäkert! Det blir främstr använd mot rovfågel men är inte starkare än vanligt hönsnät. Attans också för ett sådant nät ville jag gärna ha köpt! Nu vet jag inte vad jag skall köpa. Jag vill inte gärna ha dom där jättetunga näten typ Gunnebostängsel.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 03 jun-09 kl 17:14 »
Kan man inte sätta vanligt svetsat fyrkantsnät längst ner och sen ta ett sånt allox-nät från en meter upp?

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 04 jun-09 kl 23:25 »
YES!
Jag har gunnebo 2 meters till väggar, men har saknat ett BRA taknät. Vi har provat många olika alternativ: bärnät - finns ej tillräckligt stora, de går sönder väldigt lätt, fågelskyddsnät till ensilagebalar - för tungt och TAR VIND, går sönder, funderat på hönsnät - skator tar sig emellan, kycklingnät - för smala rullar, så till slut blev det blått balsnöre - skator tar sig emellan, men ingen rovfågel dyker rakt ned och tar höna. Igår såg jag Allox vilt/hönsnät 2 meter brett 100 meter långt. 2,5 cm maskor, perfekt. Bara frågan om vikten på nätet, samt hållfastheten. En 200m rulle ska enl uppgift väga runt 8 kg sa mannen på Allox, samt den håller avsevärt, 300kg sa han o jag nöjer mig med mycket mindre. Väderbeständig. 2018kr ink moms o frakt!
YES!

TACK den som hittade produkten, du har gjort min dag, och hönsens liv mycket roligare! :-*

Annika

Attes matte

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 06 jun-09 kl 00:51 »
Var det 100 eller 200 meter som gick på 2000 spänn?

/Sara

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #15 skrivet: 06 jun-09 kl 07:26 »
Det är 100 meter. Jag har beställt och frågade om han hade 200 meters ruller och det hade han inte.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 06 jun-09 kl 12:53 »
Javisst, 100 meter långt * 2 meter brett = 200 kvadrat! ( mycket mer är jag behöver, men jag är så exalterad över denna produkten. Äntligen! )
Jag snubblar på orden o siffrorna.. :)

Annika

yrhönan

• Lökshus
« Svar #17 skrivet: 07 jun-09 kl 10:40 »
Är det taknät man är ute efter så finns det jättebra nät här med olika maskstorlekar att välja mellan.

http://www.scancord.net/djurnat/fagelnat_voljarnat/k121.php
/håller genbanksanslutna blommehöns.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 07 jun-09 kl 12:23 »
Men det var dyrare, o har man några kvadrat att täcka så..

Annika

yrhönan

• Lökshus
« Svar #19 skrivet: 09 jun-09 kl 16:32 »
Ja det är klart! Jag har precis fått hemskickat 10x13 meter och vill få upp det bums, eller igår...  ;)
/håller genbanksanslutna blommehöns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser