Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tillfälligt utedass! hur?  (läst 9435 gånger)

byggarebobbit

tillfälligt utedass! hur?
« skrivet: 01 maj-09 kl 09:11 »
  hej jag ska nu bo i torp med utedass tillsvidare. Det är helt nytt för mej men jag har läst lite här i ämnet o åsikterna verkar minst sagt gå isär. Det befintliga dasset har nått slags kar under sitsen... Hur ska jag göra för att få det så enkelt o billigt som möjligt. Det kommer i stort sett bara vara jag som får glädjen att nyttja det så det blir inga enorma kvantiteter...Torpet har grannar så jag kan inte riktigt hutta iväg skiten hur som helst. eftersträvar nån kretsloppstanke. Tack för nu
Rosa torp med liten gård stor hund många katter fem blommehöns med tupp o två parakiter massa grodor snart hästar kanske grisar växthus land blommor massa bakom än mer framåt. tror igen, som faan

Skytten

• Skåne
SV: tillfälligt utedass! hur?
« Svar #1 skrivet: 01 maj-09 kl 09:20 »
Skaffa en latrinkompost, eller bygg en, det finns ritningar som många kommuner godkänner på nätet.  För 500 spänn får du en insats att ha som sits på utedasset, som även urinseparerar till en dunk. Om du vill ha det bekvämnt finns det nedbrytbara påsar som du bara försluter och kastar bajset i latrinkomposten. Du kan gödsla landet med urin/vatten.

Framgår inte om det finns ett utedass redan, om inte så köp en mulltoa typ separett (rea på Bauhaus nu, under 5 tusen) eller fixa ett utedass.
« Senast ändrad: 01 maj-09 kl 09:22 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 01 maj-09 kl 09:25 »
Min morbror har komposterbara plastsäckar,
som träs över tunnan.
Han gräver ner dem på hösten.
Enklare kan det inte bli.
Hedemorahöns

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 01 maj-09 kl 09:32 »
Min morbror har komposterbara plastsäckar,
som träs över tunnan.
Han gräver ner dem på hösten.
Enklare kan det inte bli.

Jo det är enklare, men kretsloppstänkande kräver att man komposterar påsen, lika lätt och slänga den i komposten. Efter ett till två år i den tvådelade komposten är det prima mull, och helt säkert ur hygiensynpunkt.

Sommartorparn

« Svar #4 skrivet: 01 maj-09 kl 09:59 »
Man måste ansöka om tillstånd för latrinkompostering. En del kommuner godkänner inte officiellt de ritningar som andra kommuner rekommenderar, men å andra sidan är de inte tillräckligt intresserade för att kolla upp kompostbygget om man bor ute på vischan.

Man ska absolut separera bort urinen för att slippa geggiga komposter. Vi kör helt enkelt med ett dasshål för kiss (mest för tjejerna) och ett hål för bajs. Killarna rekommenderas att kissa i busken på en gång. Torrt gräs i botten av tunnan, så inget fastnar, hällla ut i komposten och slänga mera gräs över. Luktar inget faktiskt när man blandar med en massa gräs osv. Även hushållskomposten är där. De där komposterbara plastpåsarna är inte direkt snabbkomposterade f ö, så nu har vi skippat dem i hushållet.
« Senast ändrad: 01 maj-09 kl 10:04 av Sommartorparn »

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 01 maj-09 kl 10:02 »
Väldigt få kommuner nekar latrinkompost. Direktiven för enskillt avlopp säger att kretsloppstänkandet ska prijoriteras. Man måste alltid söka tillstånd för toa/dass oavsett vilken det är.

byggarebobbit

« Svar #6 skrivet: 01 maj-09 kl 10:10 »
  Tack för snabba svar. har jag uppfattat det korrekt så behöver jag en urinseparerare med tank, en tunna med "påse" o sen en separat kompost? Låter krångligt trots allt. Vad kostar sånt? kan man inte späda urinen o vattna blommorna med det? Jag har varit på dass där man la övr spån o så. Komposterar det sej inte på plats då?
Rosa torp med liten gård stor hund många katter fem blommehöns med tupp o två parakiter massa grodor snart hästar kanske grisar växthus land blommor massa bakom än mer framåt. tror igen, som faan

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 01 maj-09 kl 10:13 »
Latrinet bör komposteras(av hygienskäl i minst ett år), urinet måste du samla upp för att kunna vattna under de månader det är tillåtet, och lagra under vintern.
Frångår du kretsloppstänkandet obetydligt, så pissar du ju ute alltid i buskarna.

byggarebobbit

« Svar #8 skrivet: 01 maj-09 kl 10:52 »
Ok. Kan jag med andra ord ha en gemensam kompost för hushållsavfall o det mer "förädlade" bajset??? Vad krävs då av komposten? En gjuten botten? Hrm det är mkt nytt här....

Bo

« Svar #9 skrivet: 01 maj-09 kl 18:04 »
Gräv ett hål under en gran och ordna en bänk att sitta på. Damma över skiten genast med torr jord och torka med mossa eller gräs. - Luktfritt, flugfritt, ekologiskt korrekt.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 03 maj-09 kl 23:32 »
Gräv ett hål under en gran och ordna en bänk att sitta på. Damma över skiten genast med torr jord och torka med mossa eller gräs. - Luktfritt, flugfritt, ekologiskt korrekt.

Då gäller det att man inte har hund. Gissa vad dom gör om dom hittar folk-skit... "Hej matte! Kom och gosa med mig, jag är bara brun över hela ryggen, det gör väl inget?"  :-X

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

ollebolle

« Svar #11 skrivet: 14 maj-09 kl 08:31 »
Varför inte ett traditionellt utedass. På torpet har vi ett sånt och det är så enkelt som två hål och en plan yta under. Varann vår ungefär slänger man den lilla högen på något som behöver gödslas.
Så enkelt var det. 

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 14 maj-09 kl 12:32 »
  Tack för snabba svar. har jag uppfattat det korrekt så behöver jag en urinseparerare med tank, en tunna med "påse" o sen en separat kompost? Låter krångligt trots allt.
Urinsepareringsutrustningen tillverkar du naturligtvis själv. I framänden av dasshålet, ungefär 15 cm under själva hålet (för viss "hängmån" till manliga användare 8) ) fäster du en rejäl tratt, den storleken man har till oljepåfyllnad för traktorer och lastbilar. Fäst en slang i tratten och led urinen till en dunk eller annat. En rejäl dunk är bra, för då kan du spä med vatten direkt om du ska ha det till gödselbevattning.
Bakom tratten (se till att det blir lite överlappning så ingenting skvätter utanför) ställer du någon typ av rejäl hink eller tunna för fekalierna och pappret. Sen behöver du oxå aska att strö över skiten, så att det blir en basisk miljö som inte flugorna vill lägga ägg i.

Faktiskt blir detta snudd på luktfritt. Har själv haft ett sånt utedass ett antal år.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ollebolle

« Svar #13 skrivet: 14 maj-09 kl 13:40 »
Ja, urinseparering är nog ett bra tips när man använder dasset ofta. Vi använder det väldigt sällan så jag ska nog hålla mig borta från diskussionen. Torrdasset funkar iallafall för vårt behov mycket bättre än en sån där mulltoa.

Mullisen behöver en kontinuerlig användning. Våran mulltoa torkade ihop mellan gångerna vi besökte torpet vi tidigare hade. Knappt man kunde dra runt vredet som skulle blanda eländet. Nu gör man ingenting och det funkar ändå och kostnaden är minimal.

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 1 användare
Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser